کد خبر: ۲۸۲۲
۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

بازخوانی6 دهه فعالیت‌ قرآنی سید مرتضی سادات فاطمی

سید مرتضی سادات فاطمی که آن زمان جوانی 25 ساله بود، یکی از قاریان این محفل پرشور بود. رهبر معظم انقلاب از او خواسته بود تا روزهای مختلفی در این جلسه شرکت کند و به تلاوت قرآن بپردازد. اما این تنها ارتباط سید مرتضی با معظم‌له نبود. مسجد کرامت یکی دیگر از پایگاه‌های رهبر معظم انقلاب در مشهد بود که به درخواست ایشان جلسه قرآنی با مدیریت استاد علی مختاری و استاد سید مرتضی سادات فاطمی راه افتاد. رهبر معظم انقلاب از اعضای ثابت این جلسه بودند و حتی زمانی که ایشان توسط ساواک ممنوعیت سخنرانی داشتند در این جلسات حضور پیدا می‌کردند و نوجوانان و جوانان قرآنی مشهد را تشویق می‌کردند.

«امروز جناب آقای فاطمی با تلاوتی که می‌کنند، با توجه به این ورقه‌هایی که دستتان هست، آیات هر چه بیشتر دلنشین و جایگزین در روح می‌شود. آقایانی که تشریف خواهند داشت - من خواهش می‌کنم همه آقایان باشند، حتی یک نفر اگر ممکن است نرود، این توصیه ماست همیشه.» 

این سخنان امام جماعت جوان مسجد امام حسن مجتبی(ع) در پایان یکی از سخنرانی خود در ماه رمضان سال 1353 خورشیدی است. روزهای آخر تابستان آن سال امام جماعت مسجد کوچک امام حسین مجتبی(ع) در انتهای بازار سرشور مشهد با شروع ماه رمضان برنامه جدیدی برای مسجد طرح ریزی می‌کند.

 «آسید علی آقا» بنا دارد تا هر روز ماه مبارک رمضان بعد از نماز ظهر و عصر قرآن به دست پشت تریبون بایستد و با موضوع «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» به سخنرانی بپردازد. سبک و سیاق این سخنرانی در زمان خود جدید بود. او پس از پایان سخنرانی از قاری قرآن درخواست می‌کرد تا آیاتی که همان روز به شرح و تبیین آن پرداخته است، تلاوت کند و مردم از آوای خوش کلام الهی بهره ببرند.

 

انس با قرآن از دوران کودکی

سید مرتضی سادات فاطمی که آن زمان جوانی 25 ساله بود، یکی از قاریان این محفل پرشور بود. رهبر معظم انقلاب از او خواسته بود تا روزهای مختلفی در این جلسه شرکت کند و به تلاوت قرآن بپردازد. اما این تنها ارتباط سید مرتضی با معظم‌له نبود.

از 7 سالگی در جلسه قرآنی که در منزل پدربزرگش زیر نظر استاد و خطاط بزرگ آستان قدس رضوی، محمدحسن رضوان برگزار می‌شد، حضور پیدا می‌کرد

 مسجد کرامت یکی دیگر از پایگاه‌های رهبر معظم انقلاب در مشهد بود که به درخواست ایشان جلسه قرآنی با مدیریت استاد علی مختاری و استاد سید مرتضی سادات فاطمی راه افتاد. رهبر معظم انقلاب از اعضای ثابت این جلسه بودند و حتی زمانی که ایشان توسط ساواک ممنوعیت سخنرانی داشتند در این جلسات حضور پیدا می‌کردند و نوجوانان و جوانان قرآنی مشهد را تشویق می‌کردند.

استاد سید مرتضی سادات فاطمی در سال 1328 خورشیدی در شهر مشهد متولد شد. پدر او از علاقه مندان به تلاوت قرآن بود و او نیز به همین دلیل از 7 سالگی در جلسه قرآنی که در منزل پدربزرگش زیر نظر استاد و خطاط بزرگ آستان قدس رضوی، محمدحسن رضوان برگزار می‌شد، حضور پیدا می‌کرد. به گفته استاد فاطمی آن زمان هنوز مردم با تلاوت‌های قاریان مصری آشنا نبودند و در آن زمان کم کم تلاوت عبدالباسط به مشهد آمد و ایشان نیز به تقلید از این استاد بزرگ مصر به تلاوت می‌پرداخت.

[4002]

 

آشنایی با مقام معظم رهبری

استاد فاطمی در یکی از خاطراتش به نحوه آشنایی خود با رهبر معظم انقلاب اشاره کرده می‌گوید: « یکی از استادانم آقا سید جعفر طباطبایی خدابیامرز است که از لحاظ اصول فنی قرائت، در سطح بالایی قرار داشت و باب آشنایی بنده با رهبر معظم انقلاب را باز کرد.»

 این آشنایی تا آنجا ادامه پیدا کرد که رهبر معظم انقلاب از او خواست تا از «اکبر القراء» مصر، مصطفی اسماعیل، تقلید کند. عشق و علاقه معظم له به تلاوت‌های مصطفی اسماعیل از قبل انقلاب آغاز شد و به گفته استاد فاطمی نوار تلاوت این قاری را رهبر معظم انقلاب به او داده‌اند.

استاد فاطمی در سال 53 یکی از قاریان ثابت درس تفسیر رهبر معظم انقلاب در مسجد امام حسن مجتبی(ع) بود. او درس‌های تفسیر ایشان را ضبط می‌کرد و با توجه به شرایط ویژه آن دوره و تمرکز ساواک روی رهبر معظم انقلاب این سخنرانی‌ها با شرایط ویژه‌ای ضبط و نگه داری می‌شد. پس از آن نیز با راه اندازی جلسه قرآن مسجد کرامت این ارتباط بیشتر شد.

 

همراهی با شهید هاشمی‌نژاد

استاد فاطمی یکی از کسانی بود که در جلسات سخنرانی شهید هاشمی‌نژاد شرکت می‌کرد و در ابتدای این جلسات به تلاوت قرآنی می‌پرداخت. او در این باره می‌گوید: « تا آنجا که به خاطر دارم آشنایی‌ام با شهید هاشمی‌نژاد از کانون بحث و انتقاد دینی شروع شد که بنده برای قرائت قرآن به آنجا دعوت شدم.

 کانون بحث و انتقاد دینی جلسه‌ای بود که صبحهای جمعه برگزار می‌شد. چند سالی در قوچان شعبه‌ای از کانون بحث و انتقاد دینی افتتاح شده بود، آقای هاشمی‌نژاد یک پیکان سورمه‌ای رنگ داشتند. بعد از ظهر هر جمعه با ماشین ایشان به قوچان می‌رفتیم و شب جلسه کانون برگزار می‌شد که بنده هم تلاوت قرآن می‌کردم و ایشان هم سخنرانی می‌کردند.»

[4003]

 

افتخارات قرآنی

استاد فاطمی در زمان رژیم طاغوت در هیچ یک از مسابقات قرآن فرمایشی آن دوره شرکت نکرد. او پس از پیروزی انقلاب در مسابقاتی که توسط اداره اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد شرکت کرد و در سال 62 خورشیدی در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست را کسب کرد.

او از سال 62 تا به امروز مدیریت جلسه قرآن دارالحفاظ مسجد گوهرشاد را برعهده دارد. با وجود گذشت سال‌های متمادی این جلسه در حرم حضرت رضا(ع) برپاست و علاقه مندان به تلاوت قرآن کریم در این جلسه حضور پیدا می‌کنند.

استاد فاطمی در طول این سال‌ها برای تلاوت قرآن به سفرهای تبلیغی به خارج از کشور سفر کرده است. کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، مالزی، سنگاپور، تایلند، فیلیپین، چین، آفریقای جنوبی، زیمبابوه، پاکستان، آرژانتین و ایتالیا.

استاد مرتضی سادات فاطمی در سال 90 موفق به کسب نشان فرهنگ و هنر از رییس جمهور وقت شد. نشان فرهنگ و هنر از نشان‌های افتخار در ایران است که توسط رئیس‌جمهور ایران اهدا می‌شود. براساس ماده ۱۷ آیین‌نامه اعطای نشان‌های دولتی، نشان «فرهنگ و هنر» به کسانی اعطا می‌شود که فکر، ذوق و احساس خود را در راه بیان مفاهیم ارزشمند اسلامی‌انسانی و اشاعه فرهنگ صرف می‌کنند. او همچنین در سال 1400 مفتخر به دریافت نشان خادم برگزیده فرهنگ رضوی شد.

استاد فاطمی سال‌هاست که در حرم حضرت رضا(ع) به عنوان قاری وموذن این بارگاه نورانی به تلاوت قرآنی می‌پردازد. صدای گرم و دلنشین او از گلدسته‌های حرم رضوی طنین انداز می‌شود. او اکنون در هفتادودوسالگی این مسیر نورانی را ادامه داده و صدای دلنشینش طنین اندار محافل قرآنی می‌شود.

استاد مرتضی سادات فاطمی در سال 90 موفق به کسب نشان فرهنگ و هنر از رییس جمهور وقت شد

رهبر معظم انقلاب امسال در دیدار قاریان هنگامی که از نقش مسجد در توسعه فعالیت‌های قرآنی یاد می‌کردند اشاره‌ای به فعالیت‌های قرآنی خود در مسجد کرامت و امام حسن مجتبی(ع) داشتند. ایشان در اثنای سخنان خود از استاد فاطمی به عنوان یکی از بهترین قراء کشور یاد کردند و فرمودند:«جوان‌های ما باید وارد عرصه‌ قرآن‌خوانی، بخصوص حفظ قرآن بشوند که ما خب حافظ [قرآن] زیاد لازم داریم.

 من چند سال پیش هم عرض کردم. تلاش‌هایی هم شده منتها هنوز تا آنجا خیلی فاصله داریم. اگر بخواهید آن ۱۰ میلیون را تأمین بکنید، راهش این است که نوجوان‌های ما وارد وادی قرآن بشوند. نوجوان که وارد شد حفظ آسان می‌شود. راهش هم این است که در مساجد این کار اتفاق بیفتد.

 هر مسجدی یک پایگاه قرآنی بشود. مساجد این محل با همدیگر ارتباط داشته باشند، همکاری داشته باشند. اساتیدشان این‌ها را به هم آشنا کنند. این‌ها بروند پیش آن‌ها. ما در مشهد داشتیم این کار را، هم در مسجد کرامت، هم در مسجد امام حسن مجتبی.

 خدا ان‌شاءالله رحمت کند مرحوم آقای مختاری، قاری بسیار خوب مشهد را و همچنین جناب آقای آقامرتضای فاطمی که جزو بهترین‌های مشهد [بود] و هنوز هم ایشان الحمدلله جزو بهترین‌ قراء کشور محسوب میشود؛ این دو نفر را من دعوت کرده بودم، خواسته بودم، آنجا سال‌ها در مسجد کرامت این جلسه را اداره می‌کردند؛ در مسجد امام حسن هم که ما بودیم -این دو مسجدی که بنده رفت‌وآمد داشتم- این‌ها می‌آمدند تلاوت می‌کردند.»

ارسال نظر