کد خبر: ۲۸۳۶
۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

جوان‌محوری در هیئت متوسلین به امام رضا(ع)

جوان‌محور بودن گروه‌ها و تشکل‌های مذهبی، نیازمند نگاهی منعطف از سوی مسئولان این گروه‌هاست. به همین دلیل متولیان این هیئت پیوست‌های فرهنگی و ورزشی را هم به فعالیت‌های مذهبی خود اضافه کرده‌اند. سیدمحمد سیدمحمدی می‌گوید: تدارک برنامه‌های ورزشی عامل خوبی برای جذب جوانان و نوجوانان است. به طور مثال مسئول مذهبی در میدان فوتبال زمان کوتاهی را برای بیان موضوعات مذهبی در اختیار دارد یا مسئول ورزش در دعای ندبه‌ها و جلسات قرآن، نکاتی را به حاضران می‌گوید. به این صورت بخش ورزشی و مذهبی با هم گره خورده است.

دقایقی بعد از افطار صدای قرائت قرآن از مصلی بوستان لاله به گوش می‌رسد. وارد نمازخانه که می‌شوم چند نوجوان با خوش‌رویی مرا به سمت رحل‌های از قبل چیده شده راهنمایی می‌کنند. غیر از خانم‌هایی که شاید به‌دلیل درد پا روی صندلی نشسته‌اند همه روی زمین گرداگرد هم حلقه‌ای  تشکیل داده و در حال تلاوت قرآن هستند. 

افراد به‌ترتیبی که نشسته‌اند چند آیه‌ای می‌خوانند؛ فرقی ندارد کودک باشد یا فرد کهنسال. بعد از خواندن هر صفحه تفسیر آیات هم انجام می‌شود. این افراد اعضای هیئت متوسلین به امام رضا(ع) هستند که جرقه تشکیل آن به دهه60 برمی‌گردد و فعالیت رسمی‌اش نیز از سال76 شروع شده است.


هیئتی برای نوجوانان

بعد از پایان جزءخوانی صحبتم را با سید محمد سیدمحمدی یکی از بانیان قدیمی برپایی این هیئت شروع می‌کنم. او که کارشناس برنامه‌ریزی نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز استان و یکی از متولیان هیئت متوسلین به امام رضا(ع) است، می‌گوید: در اوایل دهه60 وقتی کودک بودم، این هیئت توسط مرحوم پدرم سیدعلی سیدمحمدی و شهید علی‌اصغر اسدی در منطقه طلاب برای نوجوانان پا گرفت. با بزرگ‌شدن این نوجوانان، برنامه‌های هیئت کمرنگ شد اما همچنان دوره قرآن را در ماه رمضان داشتیم. 

وقتی به محدوده هاشمیه نقل مکان کردیم پدرم پیشنهاد داد دوباره هیئت را راه بیندازیم.  بعد از فوت پدرم من و برادرها مسئولیت هیئت را به عهده گرفته‌ایم. هر زمان که یکی از ما گرفتارتر باشد بقیه مسئولیت بیشتری به عهده می‌گیرند اما چراغ هیئت خاموش نمی‌شود. 

بعد از مدت کوتاهی هیئت وسیع شد و از همه جای شهر عضو داشتیم و برنامه‌های ورزشی هم انجام می‌دادیم. همین جایی که در بوستان لاله تبدیل به مسجد شده است، زمین خاکی بود و تیم فوتبال هیئت ما در همین زمین بازی می‌کرد. 

یکی از شاخصه‌های هیئت ما این است که مستندات 30سال قبل را حفظ کرده‌ایم

بیشترین فعالیت ما در ولادت امام رضا(ع) است که نام هیئت هم به نام ایشان مزین است. یکی از شاخصه‌های هیئت ما این است که مستندات 30سال قبل را حفظ کرده‌ایم. عکس‌های بچه‌هایی که از کودکی در همین هیئت بوده‌اند و حالا بچه‌هایشان مسئول هیئت هستند.


گره‌خوردن برنامه‌های مذهبی با ورزشی

جوان‌محور بودن گروه‌ها و تشکل‌های مذهبی، نیازمند نگاهی منعطف از سوی مسئولان این گروه‌هاست. به همین دلیل متولیان این هیئت پیوست‌های فرهنگی و ورزشی را هم به فعالیت‌های مذهبی خود اضافه کرده‌اند. 

سیدمحمدی می‌گوید: تدارک برنامه‌های ورزشی عامل خوبی برای جذب جوانان و نوجوانان است. به طور مثال مسئول مذهبی در میدان فوتبال زمان کوتاهی را برای بیان موضوعات مذهبی در اختیار دارد یا مسئول ورزش در دعای ندبه‌ها و جلسات قرآن، نکاتی را به حاضران می‌گوید. به این صورت بخش ورزشی و مذهبی با هم گره خورده است.

او ادامه می‌دهد: اعضای هیئت حدود 30 خانواده هستند که از 100 نفر بیشتر می‌شوند. همبستگی خوبی میان اعضا وجود دارد و ازدواج‌هایی هم در این میان شکل گرفته است. ما در کنار کارهای فرهنگی و مذهبی سالن‌های ورزشی را در اختیار می‌گیریم و اعضای هیئت ساعاتی را به ورزش گروهی مانند فوتبال و والیبال می‌پردازند. از زمانی هم که به بوستان لاله آمده‌ایم پینگ پنگ و بدمینتون رابازی  می‌کنیم. هر از گاهی  جام ورزشی داریم و مسابقه‌هایی مانند دارت و فوتبال دستی برای اعضا برگزار می‌کنیم.


استقرار هیئت در بوستان لاله

با شروع کرونا برگزاری مراسم در خانه‌ها محدود شده است و هیئت متوسلین به امام رضا(ع) محافل و برنامه‌هایشان را به مدارس و فضاهای روباز و بزرگ منتقل کرده‌اند. مدتی هم می‌شود که با همکاری اداره فرهنگی و اجتماعی منطقه برنامه‌های این هیئت در مصلی بوستان لاله برگزار می‌شود. 

سید محمدی می‌گوید: مصلی بوستان‌ها با هزینه بیت‌المال ساخته می‌شود و باید از آن برای برنامه‌های مردمی استفاده شود. من معتقدم حضور افراد متدین در پارک‌ها فضای فرهنگی بوستان‌ها را تغییر می‌دهد. نیمه شعبان امسال برنامه منسجم و خوبی را با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار کردیم که از طریق شبکه شاد هم‌زمان در استان و کشور نمایش داده شد.

آمدن اعضای هیئت از محیط خانه به فضای عمومی به آمادگی اجتماعی نیاز دارد. سید محمدی می‌گوید:  وقتی می‌خواستیم هیئت را از محیط خانه به این فضای عمومی بیاوریم اول اعضا را واکسینه کردیم. دو کار  از بچه‌های خودمان خواستیم. اول اینکه آن‌قدر در جمع خودمان همدلی و هماهنگی موج بزند که هر کسی در محیط پارک فعالیت ما را ببیند ناخودآگاه بخواهد که به جمع ما اضافه شود. دوم در برخورد با مردم به دو مورد توجه کنند، یکی سلام‌کردن و یکی هم گشاده‌رویی. 

 

سیدمحمدی

اهمیت کار در زمینه مهدویت

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های هیئت متوسلین به امام رضا(ع) فعالیت‌هایشان در زمینه مهدویت است.او می‌گوید: ما از سال90 به این تشخیص رسیدیم که هر تشکل و هیئتی باید کانونی مهدوی هم داشته باشد تا مردم با امام زمان(عج) و زندگی قبل از ظهور و بعد از ظهور بیشتر آشنا شوند. 

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های هیئت متوسلین به امام رضا(ع) فعالیت‌هایشان در زمینه مهدویت است

سال90 کانون فرهنگی تبلیغی مهدویت هاشمیه را در سازمان تبلیغات اسلامی ثبت کردیم. مسئولیت دبیرخانه مهدویت اداره کل آموزش و پرورش استان هم با برادر کوچک من است. سال90 بحث نمایشگاه‌های مهدوی در ایام نیمه شعبان را با هماهنگی شهرداری پیگیری کردیم.  

همت کردیم و مجمعی با عنوان عهد همدلی راه انداختیم. کم کم بزرگ شد و الان یک مجمع کشوری شده است. اولین خیمه‌های عطر انتظار و جمعیت انتظار هم از همان ایده شروع شد. الان بیشتر از 180کانون تخصصی مهدوی فقط در استان خراسان رضوی داریم.

 

مادری که پشتوانه هیئت‌ است

مرحوم سیدعلی سیدمحمدی پنج پسر و دو دختر داشت که حالا همگی در زمینه فرهنگی فعالیت دارند و هیئت را اداره می‌کنند. آمنه رضائیان مادر این خانواده و زنی است که پایه‌گذار اصلی هیئت بوده و به قول سیدمحمد قوام اصلی هیئت با او بوده است. او می‌گوید: کار ما کار پول نبود، کار دل بود. 

حاج‌آقا خدابیامرز کارگر خدمات شهری بود اما خیلی اهل مطالعه بود و مقید بود که بچه‌ها بنشینند پای قرآن و بعد هم تفسیر می‌کرد. مداح هم بود. برای اینکه بچه‌ها حوصله‌شان سر نرود و آن‌ها را بنشانم پای قرآن، گفتم دوستانشان را هم خبر کنند تا بیایند پای تفسیر قرآن حاج آقا و این‌طور شد که هیئت شکل گرفت. 

برای تشویق بچه‌ها می‌رفتم در صف شیر می‌ایستادم تا برایشان شیرکاکائو درست کنم، برای دعای ندبه هم ساندویچ آماده می‌کردم. بچه‌ها دلشان به خوراکی خوش است. کم کم دوره قرآن و دعای ندبه تبدیل به هیئت شد.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
0
0
چه صفایی دارن این بچه ها