کد خبر: ۲۸۵۲
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

باشگاه استعدادیابی «حسین بازکی» در حاشیه

با زیرساخت‌هایی که در سال‌های اخیر در این محدوده ایجاد شده است، مانند چندین سالن ورزشی و زمین چمن مصنوعی، شرایط تا اندازه‌ای بهبود پیدا کرده و باعث شده است حسین بازکی، بازیکن باتجربه شهر، به فکر تأسیس باشگاهی بیفتد تا افراد بااستعداد این منطقه و شهر را به صورت حرفه‌ای در مستطیل سبز آموزش و تمرین دهد. سال 97 ده‌ها نفر در باشگاه او ثبت‌نام و تمرینات خود را زیر نظر کادر فنی آغاز کردند. برای شیفتگان توپ و فوتبال تنها چند ماه لازم بود تا استعداد خود را به رخ حریفان بکشند به طوری که پس از مدتی کوتاه، دو تیم نونهالان و نوجوانان میثم در مسابقات جام محلات شهرداری مشهد صاحب مقام سوم و عنوان دوم شدند.

 حسین بازکی متولد 1371 است و  باشگاه میثم آفاق را سال 97 پایه‌گذاری کرد. او خیلی راحت می‌توانست به ستاره‌ای دیگر در دنیای قوتبال مشهد تبدیل شود اما موضوع دانشگاه و  هزینه‌های تحصیل که پیش آمد، بی‌خیال ماجرا شد و به قول معروف، کفش‌هایش را سر میخ آویخت.

می‌گوید: خودم از دهه 80 تا سال 92 در تیم‌های پایه برتر استان مانند ابومسلم، پیام و آدنیس بازی می‌کردم اما چون مانند صدها بازیکن مستعد دیگر کسی نبود که از من حمایت کند، آن را رها کردم.

این دوری چندان پایدار نبود و پس از پنج سال، به مستطیل سبز بازگشت اما این بار در قامت مدیر یک باشگاه ورزشی. باشگاه میثم آفاق فعالیت آموزشی خود را در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان در زمینه آموزشی و باشگاهی آغاز کرد و فعالیتش تاکنون ادامه دارد.

 

تولد پرقدرت یک تیم

از روزهایی که ستارگان فوتبال مشهد بازی‌شان را از زمین‌های خاکی و معابر کم‌عرض حاشیه شهر به‌ویژه محدوده طبرسی شمالی آغاز کردند سال‌های زیادی می‌گذرد اما هم‌چنان در میان این زمین‌ها می‌توان صدها علاقه‌مند به توپ و تور را مشغول بازی پیدا کرد.

میان آن‌ها ده‌ها بازیکن ظرفیت ستاره شدن را دارند اما به دلیل نبود امکانات، به حاشیه کشیده می‌شوند. در بهترین حالت، ممکن است  یکی از آن‌ها که خوش‌اقبال‌تر باشد کشف شود. این موضوعی است که همواره فوتبالیست‌های پیش‌کسوت منطقه را آزار داده است.

البته با زیرساخت‌هایی که در سال‌های اخیر در این محدوده ایجاد شده است، مانند چندین سالن ورزشی و زمین چمن مصنوعی، شرایط تا اندازه‌ای بهبود پیدا کرده و باعث شده است حسین بازکی، بازیکن باتجربه شهر، به فکر تأسیس باشگاهی بیفتد تا افراد بااستعداد این منطقه و شهر را به صورت حرفه‌ای در مستطیل سبز آموزش و تمرین دهد.


فعالیت در محدوده طبرسی را ترجیح دادم

سال 97 ده‌ها نفر در باشگاه او ثبت‌نام و تمرینات خود را زیر نظر کادر فنی آغاز کردند. برای شیفتگان توپ و فوتبال تنها چند ماه لازم بود تا استعداد خود را به رخ حریفان بکشند به طوری که پس از مدتی کوتاه، دو تیم نونهالان و نوجوانان میثم در مسابقات جام محلات شهرداری مشهد صاحب مقام سوم و عنوان دوم شدند، عناوینی که شکل‌گیری یک باشگاه قوی از حاشیه شهر را به فوتبال مشهد و استان نوید می‌داد.

می‌توانستم به جای این منطقه به فکر احداث باشگاه در محدوده‌های مناسب‌تر باشم و چندین برابر درآمد داشته باشم اما فعالیت در محلات محدوده طبرسی را انتخاب و کارم را از رده سنی نونهالان به بالا آغاز کردم

مدیر باشگاه ورزشی میثم آفاق درباره شکل‌گیری این مجموعه می‌گوید: من در محله طبرسی شمالی بزرگ شده و همواره شاهد استعداد و ظرفیت بچه‌های این منطقه در فوتبال بوده‌ام. می‌توانستم به جای این منطقه به فکر احداث باشگاه در محدوده‌های مناسب‌تر باشم و چندین برابر درآمد داشته باشم اما فعالیت در محلات محدوده طبرسی را انتخاب و کارم را از رده سنی نونهالان به بالا آغاز کردم.

کار برای او فقط دلی و قلبی و به دلیل علاقه به فوتبال است. می‌گویدبازیکنان بااستعدادی هم داریم که با توجه به شرایط مالی نامناسبی که دارند، خود باشگاه هزینه‌های آن‌ها را می‌پردازد.


حرکت به سمت قهرمانی

هم‌اکنون 60 بازیکن در این باشگاه حضور دارند. از میان آن‌ها 45 نفر در تیم‌های رده‌های سنی کوچک‌تر از 13، 14 و 15 سال نونهالان، دو تیم کوچک‌تر از 16 و 17 سال نوجوانان و یک تیم بزرگ‌تر از 17 سال در بخش جوانان حضور دارند. بقیه نیز هنوز مشغول آموزش هستند.

آن‌ها تلاش کرده‌اند چیزی برای بچه‌ها کم نگذارند. حسین بازکی توضیح می‌دهد: در باشگاه ما علاوه بر من، محمد بازکی سرمربی تیم نوجوانان  و تراب منصوری سرمربی تیم جوانان  دارای مدرک معتبر از فدراسیون فوتبال آسیا و یک نفر مسئول تدارکات فعالیت می‌کنند.

بازیکنان ساکن همین محدوده‌ها هستند . تلاش کردیم این افراد را با فوتبال روز کشور آموزش بدهیم و زمین چمن محمدتقی جعفریان را برای تمرین انتخاب کردیم. البته با توجه به کاشت چمن در این ورزشگاه، بیش از یک ماه است تمرینات خود را به زمین چمن مصنوعی بوستان بهشت منتقل کرده‌ایم.

بازکی درباره شرایط تیم‌های این باشگاه در لیگ‌های مختلف می‌گوید: باشگاه ما در چندین رده سنی نوباوگان، نونهالان، نوجوانان و جوانان در مسابقات مختلف حضور دارد. برای نمونه، در رده‌های سنی کوچک‌تر از 13، 14 و 15 سال که رده سنی نونهالان به شمار می‌آید و هم‌چنین در رده‌های سنی کوچک‌تر از 16 سال در لیگ دسته2 مشهد بازی می‌کنیم. در رده سنی کوچک‌تر از 17 سال نیز در لیگ یک مشهد حضور داریم و تیم کوچک‌تر از 19سال میثم آفاق در لیگ استان بازی می‌کند.

از میان این تیم‌ها برای برخی به‌ویژه کوچک‌تر از 15 سال که از سه بازی خود دو برد و یک تساوی به دست آورده است، هم‌چنین برای تیم کوچک‌تر از 16 سال، شانس قهرمانی و صعود به لیگ‌های بالاتر را پیش‌بینی می‌کنیم.

درخشش در رقابت‌های دانش‌آموزی

دانیال نظریان شانزده‌ساله و جزو نخستین بازیکنانی است که به باشگاه میثم آفاق پیوسته است. او در مسابقات فصل قبل تیمش در لیگ دسته2 مشهد هشت گل و چندین پاس گل داده است و مربیانش امید زیادی دارند که شاهد درخشش او در تیم‌های سطح اول کشور باشند.او خوشحال است که هنوز هم بین ساکنان این محله افرادی پیدا می‌شوند که برای بچه‌ها دل بسوزانند.

درباره ورودش به این باشگاه می‌گوید: چهار سال پیش در جریان یکی از بازی‌ها بود که دوستم پیشنهاد داد در این باشگاه ثبت‌نام کنم. چند روز بعد از این پیشنهاد، ثبت نام کردم. خوشبختانه در همان ماه‌های اول حضورم در باشگاه توانستم برای شرکت در مسابقات آموزش و پرورش ناحیه یک به تیم مدرسه شهید خطیبی اضافه شوم. در این مسابقات، آقای گل مسابقات معرفی شدم و مربیان فوتبال آموزش و پرورش ناحیه یک من را برای مسابقات استانی انتخاب کردند.

 

از قهرمانی شنا تا زمین فوتبال

امیرحسین بردویی سیزده‌ساله است. می‌توان او را یکی دیگر از آینده‌داران فوتبال مشهد به شمار آورد. او ورزش را در رشته شنا آغاز کرده و در مسابقات شنای استان خراسان رضوی همراه با تیم موج‌های خروشان در ماده کرال سینه مقام دوم انفرادی و مقام سوم تیمی را به دست آورده است. با وجود این، رشته شنا را رها کرده است و در مستطیل سبز توپ می‌زند.

این بازیکن تیم نونهالان میثم آفاق درباره علاقه‌اش به ورزش می‌گوید: از هفت‌سالگی ورزش را در استخرهای مختلف شروع کردم. در کنار شنا، همیشه به فوتبال نیز علاقه داشته‌ام. به همین دلیل نیز اینجا ثبت‌نام کردم. با شیوع ویروس کرونا، خانواده‌ام دیگر اجازه ندادند به استخر بروم و شنا را ادامه دهم. البته فوتبال نیز مانند شنا برایم لذت‌بخش است، به‌ویژه وقتی میان جمعی هستم که هم خیلی رفیق هستیم و هم با یکدیگر رقابت می‌کنیم.

ارسال نظر