کد خبر: ۲۸۶۱
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

عشق و صداقت در کار رمز موفقیت کارآفرینان محله سجاد

علیرضا تیموری می‌گوید: فضای سنتی خانه‌ پدربزرگم در تحریک حس طراحی ما بی‌تأثیر نبود. داخل حیاط بزرگی که به ساختمانی قدیمی‌‌ مشرف بود، روی تختی زیر درخت می‌نشستیم و هرچه به ذهنمان می‌رسید روی کاغذ طراحی می‌کردیم. کم‌کم به فکرمان رسید مکانی را برای کارمان آماده کنیم و به این ترتیب، شروع به کار کردیم.ما تنها برای فروش کار نمی‌کنیم. کارهایی طراحی می‌کنیم و می‌سازیم که یا نیستند یا کم وجود دارند یا ساختشان سخت است یا عجیب و غریب‌اند. به صورت کلی، سبک کارهای ما خاص است.

مدت زیادی نیست که با یکدیگر همراه و همکار شده‌اند اما صمیمت زیادی که میان آن‌ها وجود دارد نشان از رابطه‌ای طولانی‌مدت دارد. فضای موجود در جلسه مصاحبه را طوری به دست گرفته‌اند که احساس غریبی نمی‌کنم  و این‌طور به نظر می‌رسد که زمان درازی‌ است آن‌ها را می‌شناسم. 

علیرضا تیموری و آرمان طالب شرکایی موفق، شوخ و شاد هستند که با راه‌اندازی 2 کارگاه و یک فروشگاه و ایجاد یک فرصت شغلی جدید، چندین نفر را به کار گرفته‌اند و به گفته خودشان، به این دلیل که به صداقت کاری خود ایمان دارند، از آینده بیمی ندارند. 

جوان باشی، مستعد و خلاق هم باشی، همت و پشت کار هم به آن اضافه کنی، یک مثبت‌اندیش موفق کار‌آفرین خواهی شد! اهالی محل آن‌ها را با صفات بارز خلاق و منصف می‌شناسند و قطعا به همین دلیل است که طی این 3 سال توانسته‌اند اعتماد خیلی از مشتریان را به خود جلب کنند. 

شاید اغراق نباشد اگر بگویم آن‌ها خودشان را به‌خوبی در بازاری که در حال تغییر است جا انداخته‌اند. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با کارآفرینان ساکن محله سجاد است.

 

کار خاص، مشتری خاص

علیرضا تیموری متولد 56 در بندرعباس و دارای کاردانی تربیت‌بدنی است. آرمان طالب نیز با مدرک کارشناسی عمران در سال 66 در مشهد به دنیا آمده است. این 2 جوان خلاق در امور ساخت ادوات منزل و آباژور و دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند و با راه‌اندازی 2 کارگاه در خین‌عرب و شاندیز و فروشگاهی در خیابان فلسطین، برای 32 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرصت اشتغال به وجود آورده‌اند.

تیموری درباره نحوه شروع فعالیت می‌گوید: پسردایی من در تهران کار طراحی و ساخت لوستر در سبک‌های فلزی و ریختگی و ... انجام می‌داد. چند نمونه کار برای ما فرستاد و ما به مرور زمان با استفاده از ایجاد یک واحد تولیدی در سبک‌های مختلف کلاسیک، مدرن، مینیمال و ... توانستیم محصولات خود را تولید کنیم. 

ناگفته نماند فضای سنتی خانه‌ پدربزرگم در تحریک حس طراحی ما بی‌تأثیر نبود. داخل حیاط بزرگی که به ساختمانی قدیمی‌‌ مشرف بود، روی تختی زیر درخت می‌نشستیم و هرچه به ذهنمان می‌رسید روی کاغذ طراحی می‌کردیم. کم‌کم به فکرمان رسید مکانی را برای کارمان آماده کنیم و به این ترتیب، شروع به کار کردیم.

او توضیح می‌دهد: ما تنها برای فروش کار نمی‌کنیم. کارهایی طراحی می‌کنیم و می‌سازیم که یا نیستند یا کم وجود دارند یا ساختشان سخت است یا عجیب و غریب‌اند. به صورت کلی، سبک کارهای ما خاص است. به همین دلیل، مشتریان خاص خود را داریم. به طور مثال، لوستری ساختیم که اسکلتی با زنجیر از آن آویزان است یا در مجموعه خود، آباژوری داریم که شکل معمولی و مشخصی ندارد بلکه به صورت زیگزاگ است. 

ناگفته نماند سبک کار ما از همان ابتدا به همین شکل بود و اصولا نمونه‌های ما به شکلی منحصربه‌فرد‌ ارائه می‌شدند. به همین دلیل، مشتریان ما نیز خاص و به نوعی عجیب غریب‌اند. اصولا جوانان هم‌سن‌و‌سال خودمان و زوج‌های جوان با سلیقه‌های ناب و بکر مشتری ما هستند که در طراحی ایده‌های جدید به ما کمک می‌کنند.

مشتریانمان دارای نگاه خاص و متفاوتی هستند و سلیقه‌های گوناگونی دارند، گاهی با بیان جمله‌ و ایده‌ای، سبب ایجاد جرقه‌ای در ذهن ما می‌شوند

این هنرمند جوان به چگونگی دستیابی به ایده‌های مختلف و تازه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: خیلی اوقات شبانه چیزهای جدید به ذهنمان می‌رسد که به‌سرعت طرح آن را می‌کشیم. گاهی هم از مجلات هنری و تارنماهای گوناگون ایده می‌گیریم. از طرفی، چون مشتریان ما دارای نگاه خاص و متفاوتی هستند و سلیقه‌های گوناگونی دارند، وقتی به فروشگاه و دفتر سفارش ما مراجعه می‌کنند، حتی با بیان جمله‌ و ایده‌ای، سبب ایجاد جرقه‌ای در ذهن ما می‌شوند و همین مسئله زمینه‌ساز ساخت ادواتی مبتکرانه می‌شود.

 


بهینه‌سازی فضا توأم با زیبایی

طالب مراحل تولید یک محصول را این‌گونه توضیح می‌دهد: اگر طرح ذهنی باشد، ابتدا آن را روی کاغذ نقاشی می‌کنیم تا بتوانیم ایرادهایش را بفهمیم. سپس مقیاس آن را در می‌آوریم و به صورت سه‌بعدی‌‌ طراحی می‌کنیم. در مرحله بعد، نمونه آن را می‌سازیم. پس از ساخت نمونه، ایرادهای کلی آن مشخص می‌شود و آن را رفع می‌کنیم و در نهایت، نمونه اصلی ساخته می‌شود. 

تولیدات ما از جنس‌های مختلفی نظیر چوب، پارچه و فلز تهیه می‌شوند. بسیاری از نمونه‌کارهای تزیینی و طراحی‌های داخلی ما در کافی‌شاپ‌های معتبر سطح شهر و ساختمان‌ها و مراکز خرید به چشم می‌‌خورد. به عنوان مثال، آویزهای زینتی در مرکز خریدی در خیابان راهنمایی از سازه‌های برند ما‌ست که با استقبال زیادی مواجه شده است.

این طراح دکوراسیون داخلی هدف اصلی این نوع طراحی را بهینه‌سازی فضا در کنار زیبایی می‌داند و می‌گوید: هدف از طراحی داخلی برای یک فضای عمومی، فراهم‌ کردن محیطی راحت و دلپذیر از منظر زیبایی‌شناسی است که خواسته‌ها و انتظارات شخصی را که درآن فضا‌ست برآورده می‌کند. بدون شک، همه افراد خواهان زندگی در مکانی هستند که به لحاظ نوع چیدمان و رنگ‌هایی که در آن استفاده شده است، مطابق علاقه و سلیقه آنان باشد. 

هنر طراحی داخلی تحقق بخشیدن به این نیاز و خواسته است. چیزی که باید همیشه به آن توجه کنیم این است که هر فضای داخلی اعم از محل کار، تفریح یا سکونت قابلیت زیبا‌ شدن دارد؛ فقط باید از اصول و عواملی خاص‌ به همراه کمی ذوق و سلیقه استفاده کرد تا شرایط مناسب و دلخواه به وجود آید.

تیموری هم در ادامه به نقش ادوات داخلی منزل نظیر لوسترها و آباژورها اشاره می‌کند و می‌افزاید: همان‌طور که می‌دانیم، هم‌اکنون آباژورها جایگزین چراغ‌های فیتیله‌ای، گردسوز و فانوس‌های قدیمی شده‌اند. اکنون هر فضایی برای زیباتر شدن، به نورپردازی مناسب‌ نیاز دارد. شاید این نورها در مقایسه با نور عمومی موجود در فضا قدرت کمتری داشته باشند اما تأثیرگذارتر‌ند. 

هدف از طراحی داخلی برای یک فضای عمومی، فراهم‌ کردن محیطی راحت و دلپذیر است که خواسته‌ها و انتظارات شخصی را که درآن فضا‌ست برآورده می‌کند

این نورها همان نورهایی هستند که با لوسترها، آباژورها و شاخه‌های دیواری تأمین می‌شوند. بنابراین نباید نقش آن‌ها را در زیباسازی فضای داخلی محیط اطراف نادیده گرفت بلکه می‌توان از آن‌ها بهره جست و با ایجاد تضاد و سایه‌روشن در نور، فضای موجود را از یکنواختی و کسالت‌باری خارج کرد. 

برای اینکه دکوراسیون مناسبی در فضای خود داشته باشیم، باید به حداقل‌هایی نظیر حال و هوا، سلیقه، نوع جنسیت و سن و سال افراد حاضر در فضا، اقلیم، مکان موجود و متراژ آن توجه کنیم. دکوراسیون زیبا‌ دکوراسیونی است که آن‌قدر انعطاف‌پذیری داشته باشد که بتواند با نیازهای گوناگون روانی افراد هماهنگ شود.


مردم مدگرا نیستند

این تولیدکننده با بیان اینکه هم‌اکنون سلیقه مردم تغییر کرده است‌ ادامه می‌دهد: شعار ما این است که تلفیق طرح‌های خاطره‌انگیز و به‌روز می‌تواند سبب ایجاد پایانی زیبا شود. تکرار مُد هر چند سال یک بار اتفاق می‌افتد. به طور مثال، پتینه‌کاری و کهنه‌کاری قدیم به شکل امروزی دوباره مد شده است. هم‌اکنون بیشترِ مردم تمایل دارند با مواد اولیه جدید، از آن سبک‌های قدیم هم استفاده کنند. 

من فکر می‌کنم اکنون مردم خیلی باسواد شده‌اند و سبک‌های ساده‌تری را می‌پسندند که بر اساس سلیقه‌های شخصی خودشان است. در چیدمان منازل خود به دنبال اجناسی هستند که ساده، شیک و بادوام باشند. به طور کلی، افراد -دست‌کم در حوزه کاری ما- چندان مدگرا نیستند و تنها تابع خواست و نظر فردی خود‌ند. 

از همه مهم‌تر این است که اکنون دیگر مثل قدیم نیست که صفر تا صد کار به طراح سپرده شود و سفارش‌دهنده خودش را به بازار بسپارد بلکه با پیشرفت علم و فناوری، مشتری‌ها با گشت و گذار در تارنماهای گوناگون و مواجه‌ شدن با نمونه‌کارهای مختلف، با داشتن پیش‌زمینه ذهنی به سراغ ما می‌آیند و مشاوره می‌گیرند.

طالب در تکمیل سخنان همکارش توضیح می‌دهد: بسیاری از مردم عام فکر می‌کنند طراحی داخلی و سفارش وسایل خاص مختص افراد مخصوص است در حالی که این تفکر اشتباه است. طراحی داخلی، زندگی همه افراد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تأثیرات آن در زندگی به‌وضوح قابل مشاهده است. به همین دلیل، طراحی داخلی و خرید ادوات منزل نظیر لوستر و آباژور به هیچ وجه به اقشار مرفه و خانه‌های اعیانی محدود نیست. 

طراحی داخلی می‌تواند برای کل جامعه و طبقات کم‌درآمد هم مفید باشد. ما در این سال‌ها با ارتباط با افراد مختلف متوجه شدیم خیلی از مردمی که علم چیدمان دکوراسیون داخلی را دارند، فارغ از اینکه در چه منطقه‌ای زندگی می‌کنند، به این هنر روی می‌آورند. 

یادمان نرود از آنجایی که طراحی داخلی در ارتباط مستقیم با ویژگی‌های روحی و روانی انسان قرار دارد، باید برای رسیدن به یک طرح مطلوب، به ویژگی‌های رفتارهای انسانی در فضاهای داخلی توجه کرد.

او در مورد علت موفقیت برندشان توضیح می‌دهد: ایجاد برخورد صمیمی و خودمانی چه در ارتباط با همکاران مجموعه و چه در برقراری رابطه با مشتریانمان را رمز موفقیت خود می‌دانیم. ارتباط خیلی خوبی با مشتریان خود داریم به طوری که در این روابط دامنه رفاقت‌های ما افزایش یافته است. ما هم برای آن‌ها ارزش قائل می‌شویم و بیشتر به همین رفاقت‌ها اهمیت می‌دهیم. همیشه سعی می‌کنیم کار خود را با عشق، صفا و همدلی پیش ببریم تا اینکه به شیوه بازاری عمل کنیم.


مثبت‌نگر هستیم

این کارآفرین با بیان چالش‌های موجود در حرفه‌‌ خود می‌گوید: بارها از ما دعوت شده است برای مجموعه‌های مختلف طرح پیشنهادی ارائه دهیم. برای این کار، روزها و ساعت‌ها زمان گذاشته‌ایم. حتی در شرایط نابسامان مجموعه‌ در حال ساخت رفت‌و‌آمد داشته و در نهایت طرح خود را عرضه کرده‌ایم اما متاسفانه پس از مدتی، حتی بعد از ساخت نمونه توسط تیم اجرایی، از طرح ما استفاده کرده و اجرای آن را به جای دیگری سپرده‌اند. 

البته این مسئله برای ما مشکلی ایجاد نکرده است. حتی بسیار خوشحالیم و افتخار می‌کنیم که یک جهش فکری برای دیگران درست کرده‌ایم که به واسطه آن می‌توانند طراحی و ایده‌پردازی کنند. در کل، هدف ما اجرای کار به بهترین شکل ممکن است.

تیموری دوباره رشته کلام را به دست می‌گیرد و ادامه می‌دهد: هرچند در روند اجرای کار با سختی‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شویم، در کل آدم‌های مثبت‌نگری هستیم. هیچ‌وقت دوست نداریم و اجازه نمی‌دهیم مشکلات و نا‌امیدی به وجودمان راه پیدا کند. چندان در قید و بند قوانینی خاص کار نمی‌کنیم. خود را رها می‌کنیم و به راهمان ادامه می‌دهیم. 

معتقدیم اگر نیت خوبی داشته باشیم و صادقانه کار کنیم، از هر مشکلی که سد راهمان شود، با توکل به خدا، به‌راحتی عبور می‌کنیم. در طول این سال‌ها با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم کرده‌ایم اما هیچ‌کدامشان گریبان‌گیر ما نشده‌‌ و در زمانی کوتاهی رفع شده‌اند.

بسیار خوشحالیم و افتخار می‌کنیم که یک جهش فکری برای دیگران درست کرده‌ایم که به واسطه آن می‌توانند طراحی و ایده‌پردازی کنند

او به تلاش مداوم خودشان اشاره می‌کند و می‌افزاید: به این دلیل که تنها برای کسب درآمد کار نکرده‌ایم، علاقه و انرژی‌مان در طول این سال‌ها نه‌‌تنها کم نشده بلکه افزایش هم یافته است. همچنین سعی کرده‌ایم این انرژی مثبت را بین همکارانمان‌ نیز رواج دهیم و خداراشکر نتایج مفیدی از آن به دست آورده‌ایم. 

اگر کسی خارج از مجموعه نگاهی به گروه ما بیندازد، جدا از تعدادی نیروی کار، دوستانی را می‌بیند که در تمام شرایط کنار هم هستند. حتی بارها این اتفاق افتاده است که در اوج کار‌‌، فعالیت خود را متوقف کرده و برای راه‌اندازی دوباره انرژی و تقویت روحیه، راهی فوتبال و تفریحات سالم شده‌ایم.

وقتی از آن‌ها در مورد طراحی و ساخت نخستین کار مشترکشان می‌پرسم، به یکدیگر نگاهی می‌اندازند و می‌خندند. تیموری پاسخ می‌دهد: برای شروع کار، آباژوری ساختیم که اکنون در اتاق خانه‌‌ام است. پایه‌‌ این آباژور از چوب ساخته شده است. با وجود آنکه بافت چوب به خودیِ خود زیباست و رنگ نمی‌شود، ما آن را قرمز کردیم که البته خیلی هم بدرنگ شد. بنابراین آن را تراشیدیم و دوباره رنگ کردیم و در نهایت، آن را به رنگ صورتی درآوردیم و من آن را به همسرم هدیه دادم.


نخستین فروش

طالب در مورد نخستین فروش مجموعه هم می‌گوید: پس از افتتاح مجموعه، در روز نخست که به عنوان فروشنده در دفتر فروش حاضر شدیم، خانمی به فروشگاه مراجعه کرد. رفتارش کمی عجیب بود. بدون هیچ مقدمه‌ای نگاهی به اطراف انداخت و قیمت 2 نمونه از کارهای موجود در ویترین را که خیلی باارزش و گران بودند، جویا شد. 

پس از اینکه پاسخ دادیم، باز هم بی هیچ مقدمه‌ای گفت: لطفا فردا این‌ کالاها را به این آدرس بفرستید. در کمال تعجب، هزینه را نقد پرداخت کرد و رفت. ما از خوشحالی بالا و پایین می‌پریدیم که توانسته بودیم در روز اول کاری، فروشی به این خوبی داشته باشیم. فردای آن روز، کارها را به آدرس موردنظر بردیم. 

باغ بزرگی بود که در آنجا تا چشم کار می‌کرد درخت وجود داشت. به انتهای باغ که رسیدیم، ساختمان بلندی دیدیم. در نهایت، کارها را تحویل دادیم و برگشتیم. ما سالانه با مشتریان خود برای تبریک سال نو تماس می‌گیریم. چند سال از این ماجرا می‌گذرد و طی هر‌ تماس، با کارگر آن خانم مواجه می‌شویم که می‌گوید: خانم نیستند! دیگر هیچ‌وقت نه او را دیدیم و نه حتی صدایش را شنیدیم، کسی که با اقدامی دور از انتظار، سبب شد انگیزه ادامه‌ کار در ما ایجاد شود و به طی کردن این مسیر امیدوار شویم.

او با اشاره به برنامه‌های متعدد کاری در آینده می‌گوید: هم‌اکنون با شهرهای مختلفی مثل تهران، کرمانشاه، رامسر و یاسوج همکاری می‌کنیم و از آن‌ها سفارش می‌گیریم و تولیدات را برایشان ارسال می‌کنیم. در روزهای آینده در نظر داریم با شهرهای بیشتری تعامل داشته باشیم. از طرفی، بحث آموزش و برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد را در برنامه کاری خود قرار داده‌ایم که امیدواریم مؤثر واقع شود.

این 2 همکار و رفیق توصیه می‌کنند: اگر به دنیای دکوراسیون، معماری و طراحی داخلی علاقه‌مند هستید، ذوق هنری در خود می‌بینید و اشتیاق فراوانی به زیباسازی محیط زندگی‌تان دارید، با پرورش ذهن خلاق خود به سراغ متخصصان این حوزه بروید و از آن‌ها نیز کمک بگیرید. افراد فعال در این حوزه نگاه گسترده‌تر و عمیق‌تری به جزئیات محیط پیرامون خود دارند. بنابراین می‌توانند در انتخاب آنچه به سلیقه‌تان نزدیک است و متناسب با اقتضای روز جامعه نیز هست به شما کمک کنند.

ارسال نظر