کد خبر: ۲۸۷۶
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

قاب‌های به یاد مانده از ظلم‌ستیزی

نگاهی داریم به فعالیت‌های گروهی مردم در محله عیدگاه که از سال1358 تاکنون راهپیمایی روز قدس آن‌ها تعطیل نشده و عکس‌های متفاوتی از این حضور در آلبومشان به یادگار مانده است تا راویان صادقی باشند برای نسل‌های امروز. سیدمحمد بامشکی، از قدیمی‌های محله عیدگاه که این عکس‌ها را ثبت و تبدیل به آلبوم کرده‌است، هم‌زمان با فرارسیدن روز قدس، از این جریان که زیرنظر فعالیت‌های مسجد «معتمد» است، روایت‌های مختلفی دارد.

پیش از شیوع کرونا، هرسال در آخرین جمعه ماه رمضان حضور چشم‌گیر مردم را می‌دیدیم که به مناسبت روز قدس در خیابان مشت‌ها را گره می‌کردند و شعار می‌دادند تا حرکتشان هشداری به ابرقدرت‌های ظالم باشد. البته این راهپیمایی در دوسال همه‌گیری کرونا نیز تعطیل نشد و باز هم مردم از داخل خودرو و روی موتور همان فریادها را سر دادند. حالا با پاپس‌کشیدن کرونا، فردا دوباره مردم به میدان می‌آیند تا با حرکت حضوری از فلسطینیان و مستضعفان حمایت کنند.

این هفته نگاهی داریم به فعالیت‌های گروهی مردم در محله عیدگاه که از سال1358 تاکنون راهپیمایی روز قدس آن‌ها تعطیل نشده و عکس‌های متفاوتی از این حضور در آلبومشان به یادگار مانده است تا راویان صادقی باشند برای نسل‌های امروز. سیدمحمد بامشکی، از قدیمی‌های محله عیدگاه که این عکس‌ها را ثبت و تبدیل به آلبوم کرده‌است، هم‌زمان با فرارسیدن روز قدس، از این جریان که زیرنظر فعالیت‌های مسجد «معتمد» است، روایت‌های مختلفی دارد.

 

عکس‌هایی برای آیندگان

سیدمحمد بامشکی که 63سال پیش در محله عیدگاه به دنیا آمده، از آن‌هاست که شب و روزش به مسجد گره خورده و فعالیت‌های فرهنگی‌اش هم معطوف به آن است. خودش دراین‌باره می‌گوید: مسجد معتمد را 120سال پیش پدر مادربزرگم، حاج‌میرزاحسن معتمد‌الشریعه، ساخته و وقف کرده‌است. به همین دلیل فعالیت‌هایمان در این مسجد خلاصه می‌شود.

 از سال1360 که پایگاه بسیج در مسجد شکل گرفت تا امروز سعی کرده‌ایم همه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی معطوف به این مکان باشد. یکی از این فعالیت‌ها برنامه‌ریزی برای روز قدس است. از همان سال تا امروز در سال‌هایی که مریض نبودم یا گرفتاری نداشتم، سعی کرده‌ام با بچه‌های محله و مسجد در راهپیمایی شرکت کنم.

 البته کسی را برای همراهی در این راه مجبور نکرده‌ام. مثلا خود من یا برادرم مهدی‌ یا امام‌جماعت مسجد چند روز پیش از رسیدن روز قدس در پایان جلسات قرآنی که در مسجد برگزار می‌کنیم، از ظلم ابرقدرت‌ها بر مظلومان می‌گوییم؛ از حدیث پیامبر(ص) که حمایت‌نکردن از مظلوم از مسلمانی به دور است و این روزها هم از طالبان و داعش و اسرائیل مثال می‌آوریم و حضور در راهپیمایی را حمایت از همین مظلومان و از همه مهم‌تر اسلام می‌دانیم. با همین روش با همراهی تعدادی از هم‌محله‌ای‌ها و هم‌مسجدی‌ها در سال‌های پیش از کرونا به‌صورت پیاده و در سال‌های شیوع کرونا هم با خودرو و موتور به راهپیمایی رفته‌ایم.

او با بیان خاطراتی از راهپیمایی گروهی محله در روزهای قدس از کم‌رنگ‌شدن حضور نسل امروز هم می‌گوید و با نشان‌دادن چند آلبوم عکس، می‌گوید: در سال‌های قبل طرحی گذاشتیم که طبق آن از دورهمی‌ها و فعالیت‌هایمان عکس می‌گرفتیم و در آلبوم مسجد به‌عنوان قاب یادگاری می‌گذاشتیم. به همین دلیل امروز عکس‌های بسیاری از راهپیمایی‌های روز قدس در سال‌های گذشته داریم که قاب‌هایی برای الگوگرفتن نسل امروز است. این عکس‌ها امروز تشویقی برای نوجوانان است. زیرا داخل عکس‌های قدیمی‌تر خیلی اوقات یکی از آشناها، دوستان و هم‌محله‌ای‌های خودشان را پیدا می‌کنند.

طبق گفته‌های او، این روزها   برادرش مهدی که مسئولیت بسیج مسجد را برعهده دارد، سعی می‌کند به‌عنوان بزرگ‌تر نوجوانان و جوانان این محله را که متأسفانه به‌علت مهاجرت ساکنان منطقه ثامن، جمعیتشان خیلی کمتر شده است، در حرکت‌های عمومی همراه‌کند.

او می‌گوید: صندوق جمع‌آوری کمک‌های مردمی را همین نوجوانان و جوانان بین مردم در راهپیمایی می‌گردانند تا کمک‌های مردمی را برای جبهه مقاومت جمع کنند. یا شعارهایی روی شومیز با ماژیک می‌نویسند و به دست بزرگ‌ترها می‌دهند.

 

دست‌گیری از مردم

حاج‌آقا بامشکی یکی دیگر از فعالیت‌های گروهی‌شان را دست‌گیری از نیازمندان بیان می‌کند و می‌گوید: در سال‌های قبل سعی می‌کردیم به نیازمندان محله کمک‌هایی کنیم. پس از جذب پول از خیران، وظیفه تهیه و توزیع بسته‌ها برعهده همین جوانان بود. امسال نیز در این راستا شصت بسته ارزاق عمومی، هریک به ارزش 330هزار تومان، تهیه کردیم که بازهم همین مسجدی‌ها در محله عیدگاه و حاشیه شهر توزیعشان را برعهده گرفتند.
او که بسیار موافق مسئولیت‌دادن به نوجوانان و جوانان در مسجد است، می‌گوید: قرار نیست نوجوان و جوان را فقط در راهپیمایی‌ها همراه خودمان کنیم، بلکه از همان قدیم سعی کرده‌ایم در مسجد به آن‌ها مسئولیت‌ بدهیم؛ از چای‌گذاشتن و پذیرایی گرفته تا توزیع بسته‌های معیشتی و گشت‌های شبانه برای برقراری امنیت.


توزیع کتاب در ایستگاه صلواتی

مسجد معتمد که بیشتر آشنای کاسب‌های عیدگاه است، هرسال در سه روز آخر ماه صفر ایستگاه صلواتی در راسته خیابان عیدگاه برپا می‌کند که این کار با کمک همان نوجوانان و جوانان مسجدی‌ انجام می‌شود؛ کاری که متفاوت از دیگر ایستگاه‌های صلواتی در شهر است. آن‌ها در این ایستگاه صلواتی علاوه بر چای، کتاب هم توزیع می‌کنند. حاج‌آقا بامشکی در توضیح آن می‌گوید: ایستگاه صلواتی ما بیشتر به پخش محصولات فرهنگی اختصاص دارد. از پوستر گرفته تا کتاب و سی‌دی و... . در این سه روز بیش‌از هزار جلد کتاب مذهبی و داستانی و حتی درسی توزیع می‌کنیم که بیشترشان رایگان است و تعدادی از آن‌ها را هم با تخفیف 50درصدی می‌دهیم.
البته در همین ایستگاه جایی داریم با نام بلوتوث و کلیپ مجانی که مسئول آن مهدی بامشکی است و فایل‌های مختلف مذهبی و آیینی و مداحی و سخنرانی و... را به متقاضیان می‌دهد یا به‌صورت کلیپ در سی‌دی اهدا می‌کند.
طبق گفته‌های او، این محصولات فرهنگی را در طول یک‌سال با کمک نهادهای مختلف در مسجد جمع‌آوری می‌کنند و در آخر ماه صفر در ایستگاه توزیع می‌کنند.
البته گروه شکل‌گرفته در مسجد معتمد که با نام بسیج شهیدرجایی نیز شناخته می‌شود، سرکشی به خانواده‌های شهید محله عیدگاه را نیز به‌صورت مستمر انجام می‌دهد تا به گفته حاج‌آقا بامشکی، این پدر و مادرها که دیگر پیر شده‌اند، دل‌گرم به همین حال‌واحوال‌پرسی‌ها باشند.

ارسال نظر