کد خبر: ۲۹۳۱
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

اندرزگو، خیابانی برای یک انقلابی شهید

شهیدسیدعلی اندرزگو اصالتش تهرانی بود، اما سال1351 به سبب فعالیت‌هایش علیه رژیم شاه مخفیانه راهی مشهد شد. او مدت زیادی در مشهد ماند و برای اینکه ساواک شناسایی‌اش نکند، بارها خانه‌اش را عوض کرد. یکی از همین خانه‌ها که مخفیانه در آن زندگی می‌کرد، در محدوده خیابان سرشور(فرعی دوازدهم خیابان خسروی‌نو قدیم) قرار داشت. پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی، درحالی‌که هنوز یک‌سال از شهادت او نگذشته بود، محدوده خانه‌اش، یعنی خیابان خسروی‌نو به نام او تغییر کرد و تابلوگذاری شد.

شهیدسیدعلی اندرزگو اصالتش تهرانی بود، اما سال1351 به سبب فعالیت‌هایش علیه رژیم شاه مخفیانه راهی مشهد شد. او مدت زیادی در مشهد ماند و برای اینکه ساواک شناسایی‌اش نکند، بارها خانه‌اش را عوض کرد.

 یکی از همین خانه‌ها که مخفیانه در آن زندگی می‌کرد، در محدوده خیابان سرشور(فرعی دوازدهم خیابان خسروی‌نو قدیم) قرار داشت. پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی، درحالی‌که هنوز یک‌سال از شهادت او نگذشته بود، محدوده خانه‌اش، یعنی خیابان خسروی‌نو به نام او تغییر کرد و تابلوگذاری شد.

خیابان شهیداندرزگو که از فلکه آب تا تقاطع گنبدسبز را شامل می‌شود، در ورودی باب‌الجواد(ع) طی دوسال آینده صاحب ایستگاه خط2 قطارشهری خواهدشد.

 

در انتهای خیابان شهیداندرزگوی13 که از دل بازار فرش می‌گذرد، مسجد شاه قرار دارد. این محل که به دستور امیر غیاث‌الدین، حاکم خراسان در دوره تیموری، ساخته شده است، سردابی با چهار قبر دارد که مقبره خانوادگی آن‌هاست.

 

این خیابان هنوز هم آثار تاریخی به‌یادگارمانده از گذشته را دارد که حمام مهدی‌قلی‌بیک در کوچه سیزدهم، خانه کوزه‌کنانی در کوچه هفدهم و بازار سرپوشیده فرش از مهم‌ترین آن‌هاست. البته بازار فرش درحال احیا و مرمت است.

 

 

ارسال نظر