کد خبر: ۲۹۳۸
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کوچه زینبیه

اواخر دهه40 و ابتدای دهه50، شهید انفرادی محل سکونت مهاجران شهرهای مختلف شد. تا آن موقع زمین‌های اطراف کوچه، باغ و زمین کشاورزی بودند. این محدوده کدخدایی به نام غلام‌حسین کرمانی‌نژاد داشت که آن را اداره می‌کرد. هر سال، یک روز مردم محله کل زمین کدخدا را درو می‌کردند. او هم مشکلات مردم را حل می‌کرد. آرام آرام زمین‌ها خانه شدند و باغ‌ها آپارتمان. این معبر مدت‌ها پیش، شهیدمنتظری و سپس شهید مطهری و در زمان جنگ شهید انفرادی نام گرفت، استاد بنایی که داوطلبانه به جبهه رفت و تخریبچی لشکر5 نصر شد، او در عملیات والفجر8 به شهادت رسید.

اواخر دهه40 و ابتدای دهه50، شهید انفرادی محل سکونت مهاجران شهرهای مختلف شد. تا آن موقع زمین‌های اطراف کوچه، باغ و زمین کشاورزی بودند. این محدوده کدخدایی به نام غلام‌حسین کرمانی‌نژاد داشت که آن را اداره می‌کرد. هر سال، یک روز مردم محله کل زمین کدخدا را درو می‌کردند. او هم مشکلات مردم را حل می‌کرد. آرام آرام زمین‌ها خانه شدند و باغ‌ها آپارتمان.

این معبر مدت‌ها پیش، شهیدمنتظری و سپس شهید مطهری و در زمان جنگ شهید انفرادی نام گرفت، استاد بنایی که داوطلبانه به جبهه رفت و تخریبچی لشکر5 نصر شد، او در عملیات والفجر8 به شهادت رسید. خانواده شهید انفرادی در زمان جنگ ساکن این کوچه بودند.

در کوچه شهید انفرادی6 هنوز خانه‌های قدیمی با سقف شیروانی دیده می‌شود. هر چند در 10سال اخیر این خانه‌های قدیمی جایشان را به آپارتمان داده‌اند.

 

در زینبیه بیت‌الرقیه(س) مراسم‌های دوره قرآن و ادعیه ویژه بانوان برگزار می‌شود. این زینبیه از سال 1387دایر شده است.

 

سیدرضا فاطمی‌مقدم از قدیمی‌ترین ساکنان کوچه، هشتادساله است و روزهایی را که کدخدا در کوچه با اسب به امور مردم رسیدگی می‌کرد در خاطر دارد.

 

این عکس مربوط به تشییع پیکر یکی از شهدای محله در این کوچه در سال 1359 است.
ارسال نظر