کد خبر: ۲۹۶۴
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کوچه زردی فعلی، نام قدیم کوچه توحید 6است که هنوز هم قدیمی‌ترها آن را به این نام می‌شناسند. این کوچه در محله صاحب الزمان(عج)قرار دارد. از زیبایی‌های این کوچه، وجود خانه‌های آجری قدیمی است که پرسه در آن آدمی را به گذشته‌ها می‌برد .برخی از اهالی می‌گویند یرقان یا زردی در مشهد در دوره قاجار از این کوچه شیوع یافته است به همین دلیل نام زردی روی آن مانده است. دو مسجد احمدی و مسجد جعفری از مساجد قدیمی این کوچه به شمار می‌‌رود.

کوچه زردی فعلی، نام قدیم کوچه توحید 6است که هنوز هم قدیمی‌ترها آن را به این نام می‌شناسند. این کوچه در محله صاحب الزمان(عج)قرار دارد. از زیبایی‌های این کوچه، وجود خانه‌های آجری قدیمی است که پرسه در آن آدمی را به گذشته‌ها می‌برد .برخی از اهالی می‌گویند یرقان یا زردی در مشهد در دوره قاجار از این کوچه شیوع یافته است به همین دلیل نام زردی روی آن مانده است. 

دو مسجد احمدی و مسجد جعفری از مساجد قدیمی این کوچه به شمار می‌‌رود. مسجد احمدی آن‌قدر قدیمی است که پیرمردهای کوچه می‌گویند زمان پدرهایشان مسجد ساخته شده‌است به تخمین آن‌ها مسجد بیش از 100سال قدمت دارد.

مسجد جعفری در ابتدای کوچه قرار دارد و سال ساخت آن به 1350می‌رسد.به گفته اهالی این مسجد در وقایع انقلاب فعال بوده است.

 

کاشی‌نوشته‌های سردر خانه‌ها یکی از زیبایی‌های کوچه زردی است که از گذشته‌ به یادگار مانده است.

 

محمدعلی بیگی 80سال دارد و بازنشسته آموزش و پرورش است. وقتی نه ساله بوده در این کوچه که بیشترش باغ‌های انگور بود ساکن می‌شوند.

 

هنوز بخشی از بافت این کوچه را خانه‌های 800متری با حیاط‌های بزرگ و دیوارهای کاهگلی تشکیل می‌دهد. خانه‌هایی که در انحصار ورثه قرار دارد و خالی از سکنه است.
ارسال نظر