کد خبر: ۲۹۸۶
۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

مسجدی که معلم ها ساختند

آجرهای سه سانت نمای مسجد و چراغ های سبزی که بالای پنجره های آن روشن شده اند، جلوه خاصی به این مکان بخشیده اند. زمان اذان مغرب به آنجا می رسم. نمازگزاران از پیر و جوان در صف های منظم پشت سر امام جماعت ایستاده اند و نماز می خوانند. در پایان نماز بعد از التماس دعا همه از حال هم جویا می شوند. همدلی و آشنایی اهالی را می توان از همین سلام و احوال پرسی ها متوجه شد. نسلی که این مسجد را ساخته اند و فرزندانشان در سرسرای این مسجد بزرگ شده اند، حالا دست نوه های خود را می گیرند و به این فضا می آورند.

آجرهای سه سانت نمای مسجد و چراغ های سبزی که بالای پنجره های آن روشن شده اند، جلوه خاصی به این مکان بخشیده اند. زمان اذان مغرب به آنجا می رسم. نمازگزاران از پیر و جوان در صف های منظم پشت سر امام جماعت ایستاده اند و نماز می خوانند. در پایان نماز بعد از التماس دعا همه از حال هم جویا می شوند. 

همدلی و آشنایی اهالی را می توان از همین سلام و احوال پرسی ها متوجه شد. نسلی که این مسجد را ساخته اند و فرزندانشان در سرسرای این مسجد بزرگ شده اند، حالا دست نوه های خود را می گیرند و به این فضا می آورند. مناسبت پیش رو یعنی شهادت امام صادق(ع) باعث شد به سراغ مسجدی با همین نام در محله فرهنگیان برویم و با فعالان قدیمی آن گفت وگو کنیم. 

این مسجد در روزهای شهادت و ولادت امام جعفر صادق(ع) علاوه بر برگزاری مراسم عزاداری و جشن از سخنران های مطرح برای مراسم ویژه این روزها دعوت می کند.


آجر به آجر با وضو بالا رفت

محراب مسجد جلوه خاصی دارد. آن را با کاشی های آبی که به اسامی خداوند مزین شده است تزیین کرده اند. پوستر بزرگی از حرم مطهر کنار محراب نصب شده است. به سراغ یکی از قدیمی های این محله می روم که در ساخت مسجد دست اندرکار بوده است. احمد رحیمی مؤمن 70سال دارد و بازنشسته فرهنگی است. روایت او از ساخت مسجد شنیدنی است. 

تا قبل از ساخت، او و تعدادی از همکارانش موکت تهیه کرده و نماز جماعت را در حیاط یا نمازخانه مدرسه پشم بافی طوس برگزار می کردند. با درخواست همکاران فرهنگی اش در ابتدای دهه70 احمد آقا به عنوان نماینده، سراغ سازمان زمین شهری وقت می رود تا قطعه زمینی برای ساخت مسجد بگیرد. درنهایت با پیگیری های او زمینی با مساحت 600متر که کاربری فرهنگی داشته است به مسجد اختصاص داده می شود. 

بعد از گرفتن زمین با همت و تلاش مردم محله ساخت مسجد شروع می شود. از پیر تا جوان و زن و مرد دست به دست هم می دهند و آجر به آجر مسجد را با کمک هم و با وضو بالا می برند. احمدآقا می‌گوید: قبض های مختلف با قیمت های متفاوت صادر کردیم. 

خانم ها و آقایان معتمد مسجد، این قبض ها را گرفتند و در مجالس و مهمانی های مختلف از ساخت مسجد گفتند. وقتی کمک ها به حد نصاب می رسید آجر، سیمان و گچ می خریدیم و ساختمان مسجد را با کمک استاد بنایی که رایگان مسجد را طراحی کرده بود، بالا می بردیم. 

از همان ابتدای ساخت مسجد به همه گفتم کسی بدون وضو، حتی یک آجر را جابه جا نکند

وقتی شهرداری متوجه شد مردم خودشان در ساخت مسجد مشارکت دارند و استاد بنا هم رایگان و برای رضای خدا کار می کند پروانه بهره برداری را صادر کرد و خاک برداری زمین مسجد را به عهده گرفت. از همان ابتدای ساخت مسجد به همه گفتم کسی بدون وضو، حتی یک آجر را جابه جا نکند.


علت انتخاب نام مسجد

بعدها برای اینکه نیاز به سرویس بهداشتی داشتند زمین کنار مسجد را که 400متر داشته دوباره از سازمان شهری می گیرند. 600متر زمین اولیه را به دو بخش تقسیم می کنند. قسمت بزرگ تر را نمازخانه می کنند و 200متر هم به کتابخانه مسجد اختصاص می دهند. تأمین کتاب را هم مردم به عهده می گیرند و کتاب های مذهبی و درسی خود را به کتابخانه می سپارند. 

احمد آقا از نحوه نام گذاری این مسجد به نام امام صادق(ع) می گوید: اعضای اولیه هیئت امنای مسجد بیشتر فرهنگی و چند نفر سپاهی بودند. چون هدف همه ما علاوه بر برپایی نماز جماعت، انجام فعالیت های فرهنگی برای نوجوانان و جوانان بود، به دنبال اسمی خاص می گشتیم که نشان دهنده این هدف باشد و درنهایت نام امام صادق(ع) را برای مسجد انتخاب کردیم که جایگاه علمی ویژه ای بین ائمه(ع) دارند.


کارهای جهادی گروه مبین صادق

این مسجد با کمک مردم محلی ساخته شده است و خیّر یا خیران خاصی ندارد. نماز جماعت ابتدا در زیرزمین مسجد اقامه می شد که در حال حاضر آشپزخانه است. بعد نیم طبقه اول و بعد از آن طبقه دوم ساخته شد. از همان ابتدای شکل گیری مسجد، هیئت امنا، کانون بسیج برادران را با نام پایگاه بسیج حضرت رسول(ص) و کانون بسیج خواهران را با نام پایگاه زهرا اطهر(س) و کانون فرهنگی مسجد را با نام امام صادق(ع) فعال می کنند. 

فعالیت های مختلف اجتماعی و فرهنگی در بسیج و کانون فرهنگی شکل می گیرد که همچنان نیز فعال هستند. جلسه مذهبی امام صادق(ع) با همت جوانان از سال76 کار خود را آغاز می کند. مهم ترین مراسم اجرایی آن ها در دهه اول محرم است که حال و هوای خاصی دارد و بیش از هزار نفر در آن شرکت می کنند. گروه جهادی مبین صادق  مسجد نیز فعالیت های جهادی خود را در مناطق محروم و در حوزه های عمرانی، معیشتی و درمان در استان انجام می دهد. 

یکی از دستاوردهای مهم مسجد اجرای طرح تلاوت نور (قرائت یک صفحه از قرآن بعد از نماز مغرب و عشا) است که از سال81 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. حضور مرتب در نماز جمعه و زیارت حرم مطهر رضوی و پیاده روی شب شهادت امام رضا(ع) از مسجد تا حرم مطهر از دیگر برنامه های نمازگزاران این مسجد است.

 

 

5سال انتشار «صبح صادق» و «چراغ»

 بهزاد کرمانی 40سال دارد و تحصیلاتش حوزوی است. از سال68 همراه خانواده به محله فرهنگیان می آید و در ساخت مسجد با بزرگ ترها همکاری می کند و مسئول کانون فرهنگی امام صادق(ع) در قسمت آقایان می شود. 

او می گوید: این کانون سال76 فعالیت خود را آغاز کرد. از فعالیت های فرهنگی مسجد می توان به دو نشریه «صبح صادق» با محتوای فرهنگی و اجتماعی و «چراغ» با محتوای سیاسی اشاره کرد که به مدت پنج سال به صورت دو هفته نامه و گاهنامه چاپ می شدند. 

در این کانون بانک نوار کاست به نام «طنین ولایت» را راه اندازی کردیم که شامل سخنرانی های مذهبی و آموزش قرآن بود

در این کانون بانک نوار کاست به نام «طنین ولایت» را راه اندازی کردیم که شامل سخنرانی های مذهبی و آموزش قرآن بود و همچنان فعال است. کانون قرآنی صادقیه مشهد که در سه شعبه فعال است از دیگر دستاوردهای مسجد است و در تمام زمینه های قرآنی حفظ، مفاهیم، صوت، لحن، تفسیر و مهد قرآنی فعالیت دارد. این کانون از کانون های برتر کشوری و استان خراسان رضوی است.

 


بانوان پای کار مسجد

سکینه غفاری و صدیقه احمدنژاد از ساکنان قدیمی محله و عضو هیئت امنای مسجد در بخش بانوان هستند و تمام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را در این بخش مدیریت می کنند. با عنوان رابط مسجد با دارالقرآن کریم آستان قدس رضوی ارتباط دارند و زمان برگزاری کلاس های قرآن در مسجد، از آستان قدس رضوی می خواهند مدرس موردنظرشان را برای کلاس های روخوانی، روان خوانی، تجوید و حفظ قرآن معرفی کند. 

دیدار از خانواده شهدای محله نیز برعهده بانوان مسجد است. سکینه غفاری می گوید: این مسجد از ابتدا در بیشتر روزهای هفته فعال بوده است و همچنان نیز فعالیت دارد. برگزاری مراسم قرائت دعای کمیل و ندبه، زیارت عاشورا و دعای توسل، اجرای مراسم جشن و عزاداری در شب های ولادت و شهادت ائمه(ع)، به ویژه در شب تولد و شهادت امام صادق(ع) و دعوت از سخنران های برتر کشور مثل امام جمعه مشهد آیت الله علم‌المهدی بخشی از فعالیت های این مسجد است. برنامه ریزی و کارهای این مراسم برعهده بانوان مسجد است که با اشتیاق و برای رضای خدا انجام می دهند. 

ارسال نظر