کد خبر: ۲۹۹۷
۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

خادم مسجد؛ میانجیگر اختلافات

از سال‌ها پیش فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود را از مسجد صاحب‌الزمان(عج) در محله کوی امیر المؤمنین(ع) شروع کرده است. ویژگی این فعال فرهنگی پیش‌کسوت این بوده که توانسته است فعالان فرهنگی و اجتماعی نسل جوان و قدیم را در کنار هم بنشاند و با استفاده از ظرفیت جوانان و تجربه پیش‌کسوتان، اتفاقات خوبی را در محله رقم بزند.جواد عادلی‌زاده، بازنشسته اداره میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی، است.

از سال‌ها پیش فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود را از مسجد صاحب‌الزمان(عج) در محله کوی امیر المؤمنین(ع) شروع کرده است. ویژگی این فعال فرهنگی پیش‌کسوت این بوده که توانسته است فعالان فرهنگی و اجتماعی نسل جوان و قدیم را در کنار هم بنشاند و با استفاده از ظرفیت جوانان و تجربه پیش‌کسوتان، اتفاقات خوبی را در محله رقم بزند.

جواد عادلی‌زاده، بازنشسته اداره میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی، است. او سهم بسزایی در اجرا و برگزاری فعالیت‌های فرهنگی مسجد صاحب‌الزمان(عج) داشته است.عادلی‌زاده از همان ابتدای ساخت مسجد صاحب‌الزمان(عج) حاضر بوده و تاکنون در این مکان جریان‌های فرهنگی خوبی را رقم زده است.


شروع فعالیت فرهنگی از مسجد محله

عادلی‌زاده که متولد سال1334است می‌گوید:پیش از بازنشستگی با مسجد محله همکاری داشتم و از سال 1390که بازنشسته شدم تمام وقت در خدمت مسجد و فعالیت‌های فرهنگی آن هستم.
عادلی‌زاده که عضو هیئت امنای مسجد صاحب‌الزمان(ع) است می‌گوید: سال1368بنای اولیه این مسجد با عنوان حسینیه صاحب‌الزمان(عج) با کمک خیران و اهالی محله ساخته شد چندسال بعد با توجه به افزایش جمعیت محله و نمازگزاران بازسازی کامل شد و در سال 1390 با عنوان مسجد صاحب‌الزمان(عج) در سه طبقه مجزا با مساحت 600متر در هرطبقه ساخته شد. 

آشپزخانه به وسعت 200متر و سالن ورزشی 400متر در زیرزمین مسجد قرار دارد. طبقه اول برای نمازگزاران مرد، طبقه دوم در اختیار نمازگزاران زن و طبقه سوم در اختیار بسیج و دیگر فعالان فرهنگی و اجتماعی محله قرار دارد. این مسجد از همان ابتدای ساخت به عنوان مرکز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی محله شناخته شد من نیز همکاری‌ام را با این مکان معنوی از همان سال‌ها شروع کردم.

مسجد صاحب‌الزمان(عج) در جذب جوانان و نوجوانان مسجدی به فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی عملکرد موفقی داشته است و این موفقیت را باید مدیون فعالیت و دلسوزی فعالان فرهنگی پیش‌کسوتی چون جواد عادلی‌زاده دانست. او می‌گوید: دوری جوانان و نوجوانان امروز از مسجد و فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی آن یکی از مواردی است که فعالان مذهبی و فرهنگی محلات را نگران کرده است. 

این مسجد از همان ابتدای ساخت به عنوان مرکز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی محله شناخته شد 

ما برای همراهی نسل جوان در کنار اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی تشویق‌ها و حمایت‌هایی را نیز برای آنان درنظر گرفته‌ایم. اولین قدم ما ساخت سالن و باشگاه ورزشی در مسجد بود که با کمک اهالی و خیران آن را در مساحت 400متر در زیرزمین مسجد پیش‌بینی و ساختیم. تجهیزات ورزشی از جمله میز پینگ پنگ، فوتبال دستی و دارت نیز با کمک وحمایت خیران خریداری و نصب شد.

او ادامه می‌دهد: با پیگیری‌هایی که شد کلاس‌های ورزشی و رزمی نیز توسط چند نفر از مربیان ورزشی محله در باشگاه راه‌اندازی شد. بعد از مدتی تعدادی کتاب در زمینه‌های علمی و آموزشی خریدیم به‌تدریج کتابخانه کوچکی نیز در بخشی از همین فضای باشگاه ساخته شد. 

نوجوان‌های بسیاری به عضویت کتابخانه درآمدند به اندازه‌ای که حتی بچه‌ها برای گرفتن یک کتاب باید هفته‌ها منتظر می‌ماندند هنوز کتاب نیامده از قبل رزرو شده بود. برنامه‌هایی برای تجهیز و بزرگ‌کردن فضای کتابخانه انجام شده است حتی به دنبال این هستیم که سالن مطالعه‌ای نیز ساخته شود که بچه‌ها بتوانند در زمان امتحانات برای مرور درس‌ها از آن استفاده کنند. در دوسال کرونا که مدارس تعطیل بود تمام سعی خود را کردیم که با برگزاری کلاس‌های درسی و تقویتی، بخشی از عقب‌ماندگی درسی بچه‌ها را جبران کنیم.


برگزاری جلسه قرآن

جوادعادلی‌زاده یکی از بانیان اصلی برپایی این جلسه قرآن است و درحال حاضر مسئولیت برگزاری آن را برعهده دارد. او می‌گوید: دکتر محمد دانش از حافظان کل قرآن و استاد اسماعیل عابدیان از استادان معروف تجوید و قرائت قرآن، دو تن از مربیان جلسه قرآن ما هستند که درکنار آموزش قرآن احکام و دستورات دینی و اجتماعی را نیز به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند. 

ما برای تشویق بیشتر اعضای جلسه که اکثریت نوجوان و جوان هستند برنامه‌های تفریحی و گردشگری یک روزه مثل سفربه ییلاقات اطراف مشهد و بلیت رایگان سینما و استخر را در اختیار اعضای برتر جلسه قرآن قرار دادیم. حتی چند نفر از دانش‌آموزان برتر جلسه قرآن نیز برای شرکت در جلسات قرآن حرم مطهر معرفی و مورد تشویق مسئولان قرآنی آستان قدس رضوی قرار گرفتند.

 

برنامه‌های دفتر نیکوکاری

با تلاش‌های عادلی‌زاده و جمعی از خیران محله دفتر نیکوکاری مسجد صاحب‌الزمان(عج) تأسیس شد. او می‌گوید: درحال حاضر 250خانواده نیازمند زیرپوشش این دفتر قرار دارند. ما با کمک کمیته امداد و خیران بسته‌های غذایی و مستمری را ماهانه دراختیار این خانواده‌ها قرار می‌دهیم. 

در دوسال گذشته و دوران شیوع کرونا بسته‌های غذایی را تهیه و بین خانواده‌هایی که سرپرستشان بیکار شده بود توزیع می‌کردیم. همچنین صندوق قرض‌الحسنه مسجد وام 10میلیون تومانی در اختیار این خانواده ها قرار می‌داد. 

در این مدت 300پرونده به دفتر شورای حل اختلاف ارسال شده که بیش از 250پرونده آن به آشتی ختم شده است

تاکنون چهار جهیزیه کامل عروس شامل فرش، یخچال، تلویزیون و لوازم برقی توسط خیران تهیه و بعد از شناسایی خانواده‌های نیازمند به آن‌ها تقدیم شده است. دفتر نیکوکاری در حوزه کارآفرینی برای خانواده‌های نیازمند نیز برنامه‌هایی را در دستورکار دارد که با کمک خیران به‌زودی اجرا خواهد شد.

 

 

حل اختلاف 250پرونده

او به عنوان یکی از اعضای شورای حل اختلاف مسجد توانسته است در برقراری آشتی بین خانواده‌ها تأثیر زیادی داشته باشد. خودش می‌گوید: بنده و دو نفر دیگر از روحانیون مسجد بعد از گذراندن یک دوره آموزشی هر روز در دفتر شورا هستیم و کار رسیدگی به شکایات و آشتی بین طرف‌های درگیر را برعهده داریم. 

در این مدت 300پرونده به دفتر شورای حل اختلاف ارسال شده که بیش از 250پرونده آن به آشتی ختم شده است. در یکی از این پرونده‌ها که پدر خانواده معتاد و بیکار شده بود از طریق دفتر نیکوکاری مسجد، او و خانواده‌اش حمایت شد. ابتدا این فرد ترک کرد و بعد از آن به سرکار مناسبی رفت، درحال حاضر نیز خود همین فرد از کارآفرین‌هایی است که به دفتر نیکوکاری مسجد کمک می‌کند.

ارسال نظر