کد خبر: ۳۰۳۹
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

تالار افتخارات ورزشکاران کشور در موزه ورزش آستان‌قدس‌

تالاری که در دل مجموعه ورزشی شیک و مدرن امام‌رضا(ع) مانند نگینی درخشان، ویترین افتخارات شمار زیادی از بزرگ‌مردان و زنان ورزشکار کشورمان است؛ از مدال‌های رنگارنگ تا جام‌های قشنگ. گالری و موزه ورزش رضوی در ورزشگاه امام‌رضا(ع)، اسفند1397 هم‌زمان با میلاد حضرت فاطمه‌زهرا(س) افتتاح شد و حالا با گذشت نزدیک به چهار سال از افتتاحش، رفته‌رفته با ویترین افتخارات ورزشکاران ایرانی که ارادت ویژه‌ به ساحت مقدس امام مهربانی‌ها دارند، تکمیل می‌شود. این موزه شامل سه بخش افتخارات ورزشی، گالری تصاویر ناب و ابزارهای ورزشی قدیمی است.

 اینجا تالاری است که در دل مجموعه ورزشی شیک و مدرن امام‌رضا(ع) مانند نگینی درخشان، ویترین افتخارات شمار زیادی از بزرگ‌مردان و زنان ورزشکار کشورمان است؛ از مدال‌های رنگارنگ تا جام‌های قشنگ. 

گالری و موزه ورزش رضوی در ورزشگاه امام‌رضا(ع)، اسفند1397 هم‌زمان با میلاد حضرت فاطمه‌زهرا(س) افتتاح شد و حالا با گذشت نزدیک به چهار سال از افتتاحش، رفته‌رفته با ویترین افتخارات ورزشکاران ایرانی که ارادت ویژه‌ به ساحت مقدس امام مهربانی‌ها دارند، تکمیل می‌شود. این موزه شامل سه بخش افتخارات ورزشی، گالری تصاویر ناب و ابزارهای ورزشی قدیمی است.

 

موزه رضوی؛ تالاری تخصصی برای ورزش

رسم اهدای مدال‌ها و جام‌های ورزشکاران به موزه حرم‌مطهررضوی از دیرباز وجود داشته است؛ از زمانی که پوریای ولی زمانه، مرحوم جهان‌پهلوان تختی، مدال‌هایش را به حرم امام هشتم اهدا کرد تا امروز که هر مدال آسیایی و جهانی ورزشکاران به ساحت عشق متبرک می‌شود و از سوی ورزشکاران عاشق خاندان اهل‌بیت(ع) به این موزه اهدا می‌شود.

 با این‌همه حالا موزه تخصصی ورزش رضوی فرصتی مغتنم شده است تا این مدال‌ها در یک تالار افتخار تخصصی به نمایش دربیاید. علیرضا تاج‌فیروز، مدیرعامل مؤسسه تربیت‌بدنی آستان‌قدس‌رضوی درباره این موزه و اهداف تأسیسش گفت: «مجموعه تربیت‌بدنی آستان‌قدس‌رضوی در این سال‌ها بسته کاملی از امکانات و زیرساخت‌ها را داشت که به‌نظر می‌رسید موزه تخصصی ورزش می‌تواند آن را تکمیل کند.» وی افزود: «احساس کردیم با ایجاد این موزه هم مدال‌های ورزشکاران در آن به نمایش درمی‌آید و این مسئله انگیزه‌ای برای ورزشکاران است و از طرفی فرهنگ‌سازی خوبی هم می‌شود.»


فرصت جدید دیده‌شدن

تاج‌فیروز خاطرنشان کرد: «موزه حرم موزه‌ای عمومی است با موضوعات مختلف که یک بخش آن به افتخارات ورزش اختصاص دارد. به همین دلیل، نحوه نمایش عمومی این مدال‌ها و جام‌ها با محدودیت‌هایی روبه‌روست.»

 وی افزود: «به‌جز برخی مدال‌های افراد مهم مانند مرحوم تختی که به‌صورت دائم در این موزه به نمایش درمی‌‎آید، سایر مدال‌ها و جام‌ها به‌دلیل تعدد زیاد و محدودیت جا به‌صورت دوره‌ای و هر سه تا شش ماه یک‌بار به انبار می‌روند که ما با هماهنگی، آن‌ها را به موزه تخصصی ورزش آوردیم.»


موجودی‌های موزه‌ای تمام‌ورزشی

اکنون در بخش افتخارات این موزه یک تخته فرش ابریشم یادبود مسابقات فوتبال جام‌جهانی 2018 روسیه، شصت مدال، چهار جام قهرمانی و چهار کمربند قهرمانی از رشته‌های ورزشی مختلف نگهداری می‌شود. 

در بخش گالری، تصاویری از مشهد قدیم از سال1310خورشیدی، حرم مطهر از سال1290خورشیدی، شهدای ورزشکار دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم، اماکن و رشته‌های ورزشی دایر در این مؤسسه و همین‌طور دو تابلو نقاشی نفیس از جنگ رستم و سهراب و جنگ رستم و خاقان چین به نمایش گذاشته شده است.

 بخش ابزارهای ورزشی قدیمی نیز مشتمل بر ابزارهای ورزش باستانی است که این ابزارها را پهلوانان قدیمی این رشته ورزشی مثل پهلوان حاج‌سیدحسین جعفرزاده موسوی، پهلوان اسماعیل نوروزی و پهلوان حاج‌رضا احدیان استفاده می‌کردند.


پرشمارها؛ از فعلی تا رضاپور

از بین شمار زیادی از وقفیات پشت ویترین‌های موزه ورزش رضوی، بی‌تردید نام جبار فعلی در بین اسامی پرافتخارترین بوکسورهای ایران به چشم می‌آید. وی در رقابت‌های مختلف آسیایی و جهانی، مدال‌های طلا، نقره و برنز کسب کرده است. این ورزشکار سخت‌کوش و موفق مازندرانی، هجده مدال رنگارنگش را به ساحت مقدس امام‌رضا(ع) تقدیم کرده است.

 همچنین جواد رضاپور در شمار تکواندوکاران صاحب عنوان تهرانی است که از سال1379 به عرصه رقابت‌های آسیایی پا گذاشت و از همین تاریخ سیر صعودی عمر ورزشی او آغاز شد. این ورزشکار خوش‌آتیه کشورمان با اهدای سیزده مدال ملی، آسیایی و جهانی در رشته تکواندو و نیز سه جام قهرمانی‌اش به موزه ورزش، ارادتش به امام هشتم را ابراز کرد.


سریع‌ترین مدال‌ها

نمی‌توان گشتی در موزه ورزش زد و از کنار نام حسن تفتیان، مرد پرافتخار دوومیدانی خراسان‌رضوی، به‌راحتی گذر کرد. او سال1384 به‌شکلی کاملا تصادفی پایش به پیست دو باز شد، ولی خیلی‌ زود یعنی در پانزده‌سالگی استعدادش را در این رشته به رخ همه رقبای حرفه‌ای‌اش ‌کشید و بعد از چند رقابت، عضو تیم‌ملی شد.

 پس از آن دور موفقیت‌های تفتیان سرعت بیشتری گرفت و با دریافت هم‌زمان مدال طلا و نقره رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا 2012 کلمبو، به مرد طلایی دوی آسیا بدل شد. وی سه مدال طلای جایزه‌بزرگ آسیا و نیز یک مدال طلای مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیایش را به ساحت مقدس امام‌رضا(ع) اهدا کرده است.


مدال ابدی بر سینه جانباز قهرمان

محمدرضا کریمی در زمره جانبازان انقلاب اسلامی مشهد است که با وجود آسیب‌دیدگی از ناحیه زانوی پای چپ، باقدرت در میادین ورزشی حاضر شد و با هدف حضور در تیم‌ملی بسکتبال باویلچر تا جایی تلاش کرد که خیلی زود نامش در شمار قهرمانان این رشته ورزشی درخشید. او عناوین ملی، آسیایی و جهانی بسیاری کسب کرده که از این بین، مدال طلای بسکتبال باویلچرش را به این موزه اهدا کرده است.


بانوی کمان‌دار

مثل همه عرصه‌های اجتماعی، بانوان سرزمینمان در عرصه ورزش هم خوش درخشیده‌اند و ضمن تصاحب عناوین برتر، مدال‌هایشان را به موزه حضرت‌رضا(ع) اهدا کرده‌اند. زهرا جوانمرد، بانوی کمان‌دار مشهدی، تلاش و ممارست فراوانی از خود نشان داد تا اینکه پس از پیوستن به تیم‌ملی تیروکمان جمهوری اسلامی ایران، در سال2006 موفق شد مدال برنز تیمی رقابت‌های تیروکمان پاراالمپیک لندن را کسب کند و آن را به موزه ورزش رضوی اهدا کرد. 

نفیسه احمدی هم یکی‌دیگر از اسامی قهرمانان جای گرفته در موزه ورزش رضوی است. او با وجود شهرتش در رشته تیراندازی باکمان، کارش را با تیراندازی با کلت آغاز کرد. از ویژگی‌های ورزشی خانم احمدی می‌توان به تمرکز زیاد و هماهنگی بدن و ذهن اشاره کرد.

 وی با کسب طلای کشوری و چندین مدال نقره در سطوح ملی، آسیایی و جهانی، نام‌ونشان خودش را به‌عنوان قهرمان به ثبت رساند. وی با اهدای مدال نقره مسابقات بانوان مسلمان در رشته تیراندازی، ارادتش به امام‌رضا(ع) را بیان کرد.

ارسال نظر