کد خبر: ۳۰۵۵
۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کوچه درمانگاه حجتی

کوچه شهید کامیاب9 در بین مردم مشهد به نام‌ کوچه درمانگاه حجتی معروف است. درمانگاه خیریه‌ حجتی از سال1342تأسیس شده است. مسجد حجتی با قدمت 60سال و درمانگاه حجتی با همین قدمت نشان از قدیمی‌بودن این کوچه دارد.آب روستای بقرآباد از این کوچه و ‌زیر این مسجد می‌گذشت. تا 40-50 سال قبل کارخانه صابون‌سازی اقبال، کمی بالاتر از‌ درمانگاه حجتی و کارخانه آجرپزی حسین‌باشی در محل فروشگاه رفاه کنونی، جزو آبادی‌های این محدوده به شمار می‌رفته است.

کوچه شهید کامیاب9 در بین مردم مشهد به نام‌ کوچه درمانگاه حجتی معروف است. درمانگاه خیریه‌ حجتی از سال1342تأسیس شده است. مسجد حجتی با قدمت 60سال و درمانگاه حجتی با همین قدمت نشان از قدیمی‌بودن این کوچه دارد.

آب روستای بقرآباد از این کوچه و ‌زیر این مسجد می‌گذشت. تا 40-50 سال قبل کارخانه صابون‌سازی اقبال، کمی بالاتر از‌ درمانگاه حجتی و کارخانه آجرپزی حسین‌باشی در محل فروشگاه رفاه کنونی، جزو آبادی‌های این محدوده به شمار می‌رفته است. تا حدود پنج سال پیش خیابان کامیاب از محدوده چهارراه سی و پنج متری تا چهارراه راه‌آهن، خیابان شهید کشوری نام داشت.

 

مسجد حجتی در کوچه کامیاب9 سه نوبت بازسازی شده است. به گفته قدیمی‌ها نخستین بنای مسجد حدود 70مترمربع مساحت داشته است و یکی از اهالی زمین آن را وقف کرده است. بعدها دو خیّر دیگر ضمن توسعه مسجد به بازسازی آن‌ اقدام‌ می‌کنند.

 

شعبانعلی کریمی ۸۷ساله است و بیش از ۵۰سال تولیت مسجد حجتی را به عهده دارد.

 

ابتدای کوچه تابلو نصب شده بر سر در خانه‌ای توجه را جلب می‌کند. «محبان الزهرا (س)» مرکز نیکوکاری و کارآفرینی زیر پوشش کمیته امداد، در این کوچه فعال است.

 

به روایت مردم بنیان‌گذار درمانگاه حجتی، تاجری به نام خجسته بوده که در عدل خمینی مشهد چند باب مغازه داشته است. تاریخ ثبت شده بر سر در این درمانگاه نشان از احداث آن در سال1342 است.
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کریمی هستم
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
1
0
باسلام شما اسم حاج اقایی که تصویر ایشان را گذاشته اید رضا ارغوانی نیست ایشان اقای حاج شعبان کریمی هستند که که حدود ۵۰ سال است تولیت این مسجد را دارند و زحمات زیادی برای نوسازی و بازسازی این مسجد کشیده اند . خداوند پاداش کار خیر ایشان را بدهد . با تشکر
مشهدچهره
| -
سلام و سپاس از نظر شما. ممنون از تذکرتون. اشتباه در هنگام چیدمان عکس بود. اصلاح شد.
در صورت تمایل سوژه ها و مشکلات محله خود را از طریق شماره 5-37288881 داخلی 150 واحد شهرآرامحله و یا ایمیل مشهدچهره به نشانی chehreh@shahrara.com درمیان بگذارید.