کد خبر: ۳۰۷۹
۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

بهادرخان؛‌ کوچه‌ای به نام واقف حسینیه

کوچه بهادرخان در محله عیدگاه، یادگار خاطرات ساکن دست‌ودل‌بازش است؛ کوچه‌ای که براساس گفته‌ احمد نادر، دست‌کم صدسال است که به نام بهادرخان شناخته می‌شود. بر اساس شنیده‌ها، بهادرخان که از ثروتمندان این محله بود ، در این کوچه املاک زیادی داشت. او پیش از فوتش، کاروان‌سرا را وقف ساخت حسینیه کرد. با کمک مالی خیران، ساخت‌وساز در دهه30 شروع شد. این حسینیه به یاد واقفش به نام بهادرخان شناخته می‌شود.

کوچه بهادرخان در محله عیدگاه، یادگار خاطرات ساکن دست‌ودل‌بازش است؛ کوچه‌ای که براساس گفته‌ احمد نادر، دست‌کم صدسال است که به نام بهادرخان شناخته می‌شود. بر اساس شنیده‌ها، بهادرخان که از ثروتمندان این محله بود ، در این کوچه  املاک زیادی داشت. 

او پیش از فوتش، کاروان‌سرا را وقف ساخت حسینیه کرد. سال‌ها بعد مرحوم حاج‌محمد دین‌پرور با دعوت مرحوم کافی مردم را در همین زمین جمع کرد تا با کمک مالی آن‌ها و خیران، حسینیه ساخته شود. ساخت‌وساز در دهه30 شروع شد. این حسینیه به یاد واقفش به نام بهادرخان شناخته می‌شود.

کوچه بهادرخان در خیابان عیدگاه14 نقش تنفسگاه خودرویی این خیابان شلوغ را دارد. زیرا تعداد زیادی از زمین‌های آن به پارکینگ تبدیل شده‌است.

 

صغری پیوندی پس از فوت حسین عرب، کلیددار مسجد حجتیه شده است. ‌او را می‌توان هرروز در حال رسیدگی به کارهای مسجد در کوچه بهادرخان8 دید. این مسجد پنجاه‌متری با هزینه مردم عیدگاه حدود شصت سال پیش ساخته شده است.

 

این کوچه محل زندگی شش خانواده شهید بود که از میان آن‌ها امروز  دو خانواده ساکن هستند. مدتی این کوچه به نام سیدمرتضی سادات شد، اما با رفتن خانواده‌اش نامش به محله دیگری منتقل شد.

 

 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ساسان بهادرخان
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
0
0
در اصل دو کوچه جدا از هم بوده که یکی به نام کوچه بهادرخان و دیگری به نام کوچه تکیه بهادرخان شناخته می‌شده، بنیاد اصلی و اولیه تکیه به زمان قاجار و واقف آن حاج اسماعیل بهادرخان که خادم امام رضا و همعصر ناصرالدین شاه بوده و در ادامه پسرش حاج محمدحسن بهادرخان که ایشان هم خادم امام رضا بوده آنرا تا ۱۳۱۹ ادامه و بعد از فوتش مرحوم حاج کاظم بهادرخان خادم کشیک سوم حرم امام رضا بوده آنرا با معماری و سازه جدید بازسازی می‌کند در حال حاضر پسر آن مرحوم حاج صادق بهادرخان به همراه دکتر غلامرضا بهادرخان و دکتر جواد بهادرخان از عموزادگان مرحومین متولی بنا که پدرانشان هم از اعضای خیرین و هیئت تکیه بهادرخان بوده‌اند، به عنوان اعضای هیئت امنای حسینیه آنرا اداره می‌کنند.
مشهدچهره
| -
سلام و سپاس از اطلاعات بسیار خوبتان. آیا شما و یا کسی از اعضای هیئت امنا تمایلی به مصاحبه دارید؟ در صورت تمایل لطفا شماره تماس خودتون رو بفرستید تا با شما تماس بگیریم