کد خبر: ۳۰۸۲
۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

بوستان بانوان پارک ملت؛ جایی برای فراغت زنانه

سال82 بود که قرار شد قسمتی از پارک بزرگ ملت به‌طور ویژه به بانوان اختصاص پیدا کند. محیط کناری شهربازی که حدود دوهکتار فضای محصور مناسب داشت آماده‌سازی شد.

سال82 بود که قرار شد قسمتی از پارک بزرگ ملت به‌طور ویژه به بانوان اختصاص پیدا کند. محیط کناری شهربازی که حدود دوهکتار فضای محصور مناسب داشت آماده‌سازی شد و از آن‌زمان، بانوان به فضای اختصاصی و امنی دست پیدا کردند که می‌توانستند در آن بدون محدودیت تفریح و ورزش کنند.

این فضا به‌تدریج آن‌قدر استقبال شد که تا امروز توسعه‌های زیادی پیدا کرده و هر سال بر امکانات آن افزوده شده است. سال گذشته هم سال پررونقی برای بوستان بانوان پارک ملت بود و فضای آن به حدود پنج هکتار افزایش یافت. در این توسعه، زمین چمن، مسیر ویژه دوچرخه‌سواری، فضای بازی کودکان و امکانات زیاد دیگری به بوستان اضافه شد و همراه آن تعداد استفاده‌کنندگان این مجموعه افزایش پیدا کرد.

در حالی که نم باران خردادماه بر بوستان باریده و بوی علف و خاک را به مشام می‌زند، وارد فضای بانوان پارک ملت می‌شویم تا در دل این فضا قرار بگیریم.


آرامش مادرانه، شادی کودکانه

درختان و بوته‌ها فضا را محصور کرده و در دل پارک بزرگ ملت، امنیت و آرامش را برای بانوان به ارمغان آورده‌اند. جمعیت زیادی در پارک حضور دارند و بانوان، دسته دسته در حال جنب‌وجوش هستند. مثل همیشه عده‌ای در حال دویدن و پیاده‌روی در اطراف پارک هستند. جوان، پیر، مادر و کودک، همه از مسیر دور پارک بانوان برای پیاده‌روی استفاده می‌کنند. آبشار مصنوعی پارک که با نمای سنگ درست شده و از زیبایی‌های آن به شمار می‌رود، در زمان حضور ما خاموش و خالی از آب است.

زمین‌های ورزشی روباز والیبال، بسکتبال و بدمینتون، گروه‌های بانوان را در خود جای داده و عده‌ای هم منتظرند که بازی یک گروه تمام شود تا مسابقه خودشان را شروع کنند.

هر امتیازی که رد و بدل می‌شود صدای سوت و دست می‌پیچد و باز بازی جریان پیدا می‌کند. هر از چندگاهی فرزندان بازیکنان، کنار زمین می‌آیند و مادران بعد از پاسخ دادن به فرزندانشان به بازی بازمی‌گردند. در نگاه اول، تعداد کودکان به‌نسبت مادران کم به نظر می‌رسد اما رفت‌وآمدشان را که دنبال می‌کنیم می‌بینیم آن‌ها در زمین کنار که فضای مخصوص کودکان است و تاب و سرسره دارد، شادی‌هایشان را فریاد می‌زنند.


دوستی‎‌های زیر سایه درختان

دورتادور زمین‌های ورزشی را دیگر بانوان فرش پهن کرده‌ و نشسته‌اند. فلاسک چای و تخمه و میوه وسط است و می‎گویند و می‌خندند. گاهی هم که سر درددلشان باز می‌شود، سنگ صبور هم می‌شوند. فقط با چند دقیقه هم‌نشینی با آن‌ها می‌بینیم بانوان اینجا این‌قدر نشاط و امید دارند که نمی‌گذارند غم بر دل کسی سایه اندازد. حداقل تا وقتی زیر سایه درختان کنار هم هستند آن‌قدر به هم امید می‌دهند که غم فرصت جولان ندارد.

جوان و پیر ندارد، همه مثل دوست کنار هم هستند. بنا به گفته خودشان گاهی این دوستی‌ها پررنگ می‌شود و به کوهپیمایی‌ها و تفریحات خانوادگی هم می‌رسد. روشنک حسینی یکی از بانوان بانشاط پارک و از اعضای ثابت آن است که سه‌سال می‌شود هر هفته روزهای زوج به اینجا می‌آید. همه را می‌شناسد. از مأموران انتظامات گرفته تا دیگر بانوانی که مثل خودش پای ثابت این مجموعه هستند. حتی با بچه‌های بعضی مادران خوش و بش دارد و سر به‌سرشان می‌گذارد.


حرف زدن با زبان شعر

او و حدود 10بانوی دیگر در آلاچیق نشسته‌اند و مشاعره می‌کنند. روشنک خانم می‌گوید: خانم خبرنگار ما را این‌طوری نبینید. اینجا خودش یک کلاس درس است. هر شعر کلی حرف دارد. درد دل‌های ما در همین شعرها نهفته است و امید و انگیزه‌مان هم ریشه در همین اشعار دارد. در حال همین صحبت‌ها هستیم که زری صفری مشاعره را می‌بازد.

دوستانش برایش دست می‌زنند و او هم بلند می‌شود که همراه دخترش به زمین چمن برود تا در مسیر ویژه دوچرخه شرکت کنند. از وقتی این امکان فراهم شده است نه‌تنها زری‌خانم خودش دوچرخه‌سوار شده است، چند تا از بانوان دیگر را هم به اینجا آورده تا دور زمین چمن رکاب بزنند. علاقه‌مندان فوتبال هم در روزهای مشخص می‌توانند وارد زمین چمن شوند و زیر آسمان آبی، دروازه‌ها را نشانه بگیرند.

 

 

چند انتقاد کوچک و یک پیشنهاد

بانوان پارک ملت، درخواست‌هایی هم برای فضای اختصاصی خودشان دارند. تعداد زیادی از آن‌ها از نداشتن آب‌سردکن گله دارند. منصوره خدیوی می‌گوید: تا قبل از کرونا یک آب‌سردکن داشتیم که با آمدن کرونا آن را برداشتند و دیگر نگذاشتند.

زهرا پورمختار به ورود بسیار آقایان اشاره می‌کند: اینجا مدام سوت می‎زنند و می‌گویند حجاب داشته باشید که آقایان می‌خواهند بیایند. یک‌بار برای چمن‌زنی می‌آیند. یک‌بار برای گل‌کاری و... کاش ورود و خروج آقایان را به ساعاتی موکول کنند که پارک تعطیل است.

نسیمه خدیوی به پوست‌های تخمه روی زمین اشاره می‌کند و خواستار رسیدگی بیشتر به بهداشت است. ترانه نوفرستی هم پیشنهاد هماهنگی مشاور را می‌دهد و می‌گوید: همه خانم‌های اینجا مشکلات شخصی و خانوادگی خودشان را دارند خوب است یکی دو پایگاه مشاوره رایگان بگذارند تا بتوانیم مسائلمان را مطرح کنیم.

 

 

بهسازی زمین چمن در مسیر اقدام

در گفت‌وگویی که با کارشناس تربیت‌بدنی شهرداری منطقه ۱۱ داریم او به آخرین اقدامات انجام‌شده در زمین بانوان پارک ملت اشاره می‌کند و می‌گوید: کار‌های زیادی برای بهبود امکانات پارک انجام شده است از جمله اینکه خط‌کشی‌ها و نقاشی‌های زمین‌های ورزشی دوباره انجام شده است.

به گفته زهرا اخگر اسلامی، احداث کافی‌شاپ، سرویس بهداشتی و وسعت‌بخشیدن به فضای پارک از خواسته‌های شهروندان بوده که محقق شده و اکنون هم در حال انجام بررسی‌های لازم هستند تا بتوانند زمین‌های ورزشی روباز را مجهز به کف‌پوش کنند.

او می‌گوید: برای بازسازی زمین چمن طبیعی بانوان درخواست اعتبار داده‌ایم که درصورت تخصیص، این‌کار انجام می‌شود.

به گفته او پارک بانوان همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب پذیرای خانم‌هاست و مربیان، هر روز صبح از ساعت ۸ و ۳۰ تا ۹ و ۳۰ و عصر‌ها از ساعت ۱۷ و ۳۰ تا ۱۸ و ۳۰ رایگان به علاقه‌مندان تمرین ورزشی می‌دهند.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
0
0
سلام،متاسفانه صندلی خیلی کمه معمولا باید رو زمین بشینیم
فریبا
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
0
0
تو رو خدا بیشتر بهش برسید، خیلی مهمه، ممنونم