کد خبر: ۳۰۸۷
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

طراحی فرش با الهام‌ از اسلیمی‌های حرم

مهشید خرسندی بعد از انتخاب رشته طراحی فرش پیشرفت‌های خوبی در این زمینه به دست می‌آورد. او بعد از موفقیت در مسابقات استانی طراحی فرش در مسابقات دانش‌آموزی کشور نیز شرکت و رتبه برتر مسابقات را به دست می‌آورد. می‌گوید: یکی از دوستانم که رشته طراحی فرش را انتخاب کرده بود چند کتاب درباره هنر فرش‌بافی و سابقه تاریخی آن در ایران برایم آورد. من هم بعد از مطالعه این کتاب‌ها و جست‌وجوهایی که در اینترنت و فضای مجازی داشتم به هنر طراحی و بافت فرش به عنوان کهن‌ترین و اصیل‌ترین هنر ایرانی علاقه‌مند شدم.

تا قبل از انتخاب رشته طراحی فرش، هیچ‌گونه علاقه و اطلاعی درباره این هنر نداشته است. اما وقتی در سال دهم تحصیلی، رشته طراحی فرش را انتخاب می‌کند علاقه و تلاش‌هایش او را به یکی از موفق‌ترین دانش‌آموزان این رشته تبدیل می‌کند. مهشید خرسندی متولد سال 1384در محله کوی امیر المؤمنین(ع) است. 

او می‌گوید: پایان سال نهم وقتی قرار شد برای ادامه تحصیل رشته‌ای را انتخاب کنم به‌سراغ چند نفر از بچه‌های پایه‌های بالاتر هنرستان که از دوستان نزدیکم بودند رفتم و درباره رشته‌های مختلف، مزیت‌ها و بازار کاری که دارند تحقیق کردم. 

یکی از دوستانم که رشته طراحی فرش را انتخاب کرده بود چند کتاب درباره هنر فرش‌بافی و سابقه تاریخی آن در ایران برایم آورد. من هم بعد از مطالعه این کتاب‌ها و جست‌وجوهایی که در اینترنت و فضای مجازی داشتم به هنر طراحی و بافت فرش به عنوان کهن‌ترین و اصیل‌ترین هنر ایرانی علاقه‌مند شدم.


کسب رتبه اول کشور در رنگرزی

مهشید خرسندی بعد از انتخاب رشته طراحی فرش پیشرفت‌های خوبی در این زمینه به دست می‌آورد. او بعد از موفقیت در مسابقات استانی طراحی فرش در مسابقات دانش‌آموزی کشور نیز شرکت و رتبه برتر مسابقات را به دست می‌آورد. 

خرسندی می‌گوید: چون حضورم در رشته طراحی فرش به دلیل عشق و علاقه‌ای بود که به این هنر زیبا و اصیل ایرانی پیدا کرده بودم تلاش زیادی برای پیشرفت کارم انجام دادم. فهیمه احسان‌دوست، معلم من نقش زیادی در موفقیت‌هایم داشت. به عنوان نمونه یکی از کارهایی که او برایم انجام داد تشکیل کلاس‌های رنگرزی فرش در هنرستان بود. ترکیب رنگ و رنگرزی فرش یکی از زیرشاخه‌های رشته طراحی فرش است. 

آرزویم این است که بتوانم در آینده کارگاه فرش‌بافی داشته باشم و این طرح‌های تازه و ابتکاری را روی فرش‌ها اجرا کنم

چون هنرستان ما معلم رنگرزی فرش نداشت با تلاش خانم احسان‌دوست و مدیر هنرستان دو معلم خصوصی به جمع کادر مدرسه اضافه شدند. آن‌ها ترکیب رنگ و رنگرزی فرش را برای من و چند نفر دیگر از دانش‌آموزان به‌طور ویژه آموزش می‌دادند.بعد از مدتی در مسابقات استانی رنگرزی فرش دانش‌آموزی شرکت و رتبه دوم استان را به دست آوردم. 

بعد از این موفقیت در مسابقات استانی، همین امسال نیز در مسابقات رنگرزی دانش‌آموزی کشور که در تهران برگزار شد شرکت کردم و توانستم در بین برگزیدگان دانش‌آموزی استان‌های کشور، رتبه اول رنگرزی فرش دانش‌آموزی کشور را کسب کنم.


اسلیمی‌های الهام‌بخش حرم امام رضا(ع)

مهشید خرسندی در زمینه طراحی فرش نیز ایده‌های تازه و جدیدی داشته است؛ طرح‌هایی که به گفته خودش الهام گرفته از طرح‌های نمای حرم مطهر رضوی بوده است. او می‌گوید: بعد از انتخاب رشته طراحی فرش علاوه‌بر مطالعه کتاب‌های درسی به موزه فرش حرم مطهر رضوی می‌رفتم و با تماشای دقیق فرش‌های قدیمی‌و منحصر به فرد این موزه، هنر هنرمندان گذشته را تحسین می‌کردم. 

علاوه بر موزه فرش، نقش و نگارهای صحن‌ها، رواق‌ها و ایوان‌های حرم مطهر رضوی نیز برایم الهام‌بخش بودند. هر زمان به حرم امام رضا(ع) می‌روم ترکیب نقش گل‌ها و بوته‌های ظریف و زیبای آن را در ذهنم ترسیم می‌کنم و با الهام از آن‌ها طراحی‌های ابتکاری و نویی را نیز می‌کشم. آرزویم این است که بتوانم در آینده کارگاه فرش‌بافی داشته باشم و این طرح‌های تازه و ابتکاری را روی فرش‌ها اجرا کنم و نقشی هر چند کوچک در احیای دوباره بازار فرش دست‌بافت ایرانی در جهان داشته باشم.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
mhmd_yall
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
0
0
تبریک میگم ب این امید و پشتکاره این خانومِ هنر مند ،با نیت صادقانه ک از ته دل آرزوی پیشرفت و رشد بیشتر ب جلو را برای ایشان و دگر هم سویانشان در این رشته را دارم!