کد خبر: ۳۰۹۱
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

مسجد امام محمد باقر(ع)؛ پایگاه مذهبی،‌ تکیه‌گاه ورزشی

مسجد امام محمد باقر(ع) یکی از اولین مراکز مذهبی و محوری در محله بهمن است که احداث آن بعد از وقف زمین در سال 1330 شروع شد. مسجد ساخته‌شده در آن سال تا اواخر سال 1393 هم پابرجا بود اما فرسوده شدن ساختمان در طول زمان، هیئت امنا را به فکر بازسازی انداخت.دوباره اهالی محله بهمن پای کار آمدند و توانستند با کمک خیران و شهرداری منطقه3 بازسازی را به بهترین شکل انجام دهند. حالا حیاط کوچک و نقلی مسجد با گلدان‌هایی که در گوشه و کنارش چیده شده است میزبان میهمانان خانه خداست. مسجد جدید سه‌طبقه است و علاوه بر دو شبستان، فضاهای دیگری هم از قبیل سالن ورزشی، کانون فرهنگی، پایگاه بسیج و مهدالرضا(ع) به آن اضافه شده است.

هفتاد سال پیش وقتی ساکنان محله بهمن برای ساخت مسجد دست در دست همدیگر گذاشتند، فکرش را هم نمی‌کردند روزی در مسجد ساده و باصفای محله زندگی‌شان برنامه‌هایی اجرا شود که از نوجوانان و جوانان محله قهرمانانی ورزشی بسازد.
مسجد امام محمد باقر(ع) یکی از اولین مراکز مذهبی و محوری در محله بهمن است که احداث آن بعد از وقف زمین در سال 1330 شروع شد. مسجد ساخته‌شده در آن سال تا اواخر سال 1393 هم پابرجا بود اما فرسوده شدن ساختمان در طول زمان، هیئت امنا را به فکر بازسازی انداخت.

دوباره اهالی محله بهمن پای کار آمدند و توانستند با کمک خیران و شهرداری منطقه3 بازسازی را به بهترین شکل انجام دهند. حالا حیاط کوچک و نقلی مسجد با گلدان‌هایی که در گوشه و کنارش چیده شده است میزبان میهمانان خانه خداست. مسجد جدید سه‌طبقه است و علاوه بر دو شبستان، فضاهای دیگری هم از قبیل سالن ورزشی، کانون فرهنگی، پایگاه بسیج و مهدالرضا(ع) به آن اضافه شده است.


با یک تیر دو نشان زدیم

محسن مولایی مسئولیت‌های مختلفی در مسجد دارد. او عضو هیئت امنای مسجد است. فرماندهی پایگاه بسیج و مدیریت سالن ورزشی را هم برعهده دارد. مولایی خوشحال است که در کنار برگزاری نماز، در این مجموعه فعالیت‌های ورزشی انجام می‌شود و نام مسجدشان شهره شهر شده است. او می‌گوید: اواخر سال 1393 که هیئت امنای وقت تصمیم به بازسازی مسجد گرفتند، به این نتیجه رسیدند که در بنای جدید، فضایی برای ورزش جوانان در نظر بگیرند. در حقیقت، با یک تیر دو نشان زدیم. می‌خواستیم هم کمبود فضای ورزشی در محله را جبران کنیم هم جوانان را جذب مسجد. فکر نمی‌کردیم نتیجه‌ای به این شیرینی داشته باشد. پس از افتتاح سالن ورزشی در طبقه زیرزمین مسجد که شهریور سال 1395 اتفاق افتاد، به این هدف رسیدیم.

استقبال نوجوانان و جوانان محله بهمن از سالن ورزشی در رشته‌های رزمی به اندازه‌ای بود که حتی پیش از تکمیل و تجهیز سالن ورزشی برای ثبت‌نام پیش‌دستی می‌کردند. همین کار باعث شد کلاس‌ها کارشان را خیلی زود آغاز کنند. مولایی می‌گوید: با افتتاح سالن از همان روز اول کلاس‌ها در رشته‌های رزمی مانند بوکس، کاراته، تکواندو، کیوکشین و ... برای خانم‌ها و آقایون برگزار شد. البته بعدها چندین رشته دیگر مانند آمادگی جسمانی ویژه خواهران و رشته ژیمناستیک برای رده سنی پایه به فهرست کلاس‌ها اضافه شد. این کلاس‌ها اکنون برای بیش از دویست هنرجو در رده‌های سنی سه تا پنجاه سال برگزار می‌شود.


نام‌آوری در خانه خدا

اگر سالن رزمی مسجد پا نمی‌گرفت، مشخص نبود استعداد‌های ورزشی محله بهمن امروز چه سرنوشتی پیدا می‌کردند، نام‌آورانی مانند یگانه محیا که در دوازده‌سالگی چندین مدال قهرمانی از مسابقات بین‌المللی کاراته تهران و رقابت‌های قهرمانی کشوری و استانی برای محله‌اش کسب کرده است. یگانه در سالن ورزشی مسجد با ورزش‌های رزمی و کاراته آشنا شد و به آن علاقه پیدا کرد. او می‌گوید: اواخر سال 98 به پیشنهاد یکی از دوستانم به سالن ورزشی مسجد آمدم و در رشته کاراته ثبت‌نام کردم.

تمریناتم را زیر نظر استاد معصومه القابی آغاز کردم و پس از سه ماه تمرین، مربی به من پیشنهاد داد در مسابقات استانی حاضر شوم. با پیشنهاد استاد، در بخش کاتا و کمیته خردسالان این مسابقات شرکت کردم. مهارت خوبی در همین مدت کوتاه به دست آوردم و در بخش کاتا به مقام نخست و در ماده کمیته به مدال برنز دست یافتم. اگر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مسابقات اتفاق نمی‌افتاد، بی‌شک تعداد مدال‌آوران سالن ورزشی مسجد امام محمد باقر(ع) بیش از این تعداد می‌شد.

همه کسانی که در این محدوده زندگی می‌کنند و ورزش را از مسجد محله شان شروع کرده‌اند در حق همه بانیان که به فکر نوجوانان و جوانان بوده‌اند دعا می‌کنند. آن‌ها می‌گویند:‌ در این محدوده هیچ سالن رزمی‌ای برای بانوان یا آقایان وجود ندارد و اگر این مسجد نبود، نمی‌توانستند ورزش کنند.


افتخارآفرینی شاگردان من کم نیست

سالن ورزشی مسجد امام محمد باقر(ع) مربی‌های شاخصی دارد که مشغول آموزش علاقه‌مندان به هنرهای رزمی هستند. جابر تارشی مربی تیم کیک‌بوکسینگ استان یکی از آن‌هاست. از حس و حال بودنش بین بچه‌های مسجدی تعریف می‌کند: تا امروز در چند محله مختلف باشگاه داشته و مربیگری کرده‌ام اما تمرین در این سالن ورزشی آن هم در یک منطقه کم‌برخوردار حس و حال دیگری دارد. افراد این محله استعداد خوبی دارند.

هنرجویان بسیاری را در مسجد تمرین می‌دهم تعدادی از آن‌ها عنوان قهرمانی دارند. همین اندازه بگویم که افتخار آفرینی شاگردان من یکی‌دوتا نیست. به تک‌تک آن ها افتخار می‌کنم، همه آن‌هایی که به میدان رفته و با مدال طلای مسابقات بین‌المللی برگشته‌اند.

 

پیشرفت بانوان مسجد دلگرمم می‌کند

معصومه القابی کارشناسی ارشد بیومکانیک دارد و عضو کمیته ورزشی پزشکی استان، مربی و داور ملی کاراته نیز هست. اولین مربی‌ای است که کارش را با ثبت‌نام و ارائه مشاوره به بانوان در مسجد شروع کرده است. او می‌گوید: یکی از کسانی که در کار ساخت سالن ورزشی مسجد دخیل بود این پیشنهاد را به من داد و گفت در محله بهمن هیچ سالن ورزشی‌ای وجود ندارد. من هم پیشنهاد مربیگری بانوان را پذیرفتم. روزی که فعالیت سالن در سال 1395 شروع شد، خیلی از هنرجویان حتی روش صحیح دویدن ساده را نمی‌دانستند.

همان‌ها پس از چند ماه در مسابقات مختلف مقام آوردند. حتی سال 98 تیم ما در رقابت با پنجاه تیم از استان در ماده کمیته به مقام سوم دست یافت. این عنوان‌ها نشان از پیشرفت بانوان محله داشت و من را به کار دلگرم می کرد. حالا خیلی از شاگردان من به سطحی رسیده‌اند که به دنبال تمرین‌های حرفه‌ای، راهیابی به تیم ملی و حضور در مسابقات بین‌المللی هستند.

 

جوانان حرف اول را می‌زنند

سال 1330 برخی از اهالی این محله با وقف زمین، تهیه لوازم بنایی و مشارکت در عملیات ساخت مسجد در احداث آن مشارکت کردند. این مسجد پس از احداث، همواره جزو مراکز مذهبی محوری در محله بهمن بوده به طوری که فعالیت‌های گسترده‌ای در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی داشته است. به نقل مسجدی‌ها هشت شهید هم به انقلاب تقدیم کرده است.

پس از بازسازی، فعالیت‌های مسجد دوچندان شد به طوری که حتی پایگاه بسیج آن در سال 1397 پایگاه نمونه استان معرفی شد. جوانان حرف اول را در مسجد می‌زنند و هیئت مذهبی قاسم‌بن‌الحسن(ع)، گروه سرود و گروه تئاتر مسجد را آن‌ها در سال های اخیر راه انداخته‌اند. حالا هیئتی‌ها در مناسبت‌های مختلف غذا می‌پزند و بین نیازمندان توزیع می‌کنند. این همراهی موج زیبایی در محله به راه انداخته است.

ارسال نظر