کد خبر: ۳۱۱۱
۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

هم‌نشینی با طبیعت در باغ گل‌های بولوار معلم

در این باغ گل‌ها سالانه از حدود 160گونه گیاهی مراقبت می‌شود که بعضی از آن‌ها جزو نمونه‌های کمیاب مشهد هستند. از جمله این نمونه‌ها می‌توان به آجوکا، پالم، بلوط، افرای ابلق و رز مهندسی اشاره کرد که با آب و هوای شهرمان سازگاری چندانی ندارند اما در این باغ با مراقبت‌های ویژه‌ای که از آن‌ها می‌شود، قد برافراشته‌اند و خودنمایی می‌کنند.باغ شبیه گل بنفشه طراحی شده است و دارای شش قسمت اصلی گیاهان پوششی، گل‎های فصلی، گل‎های پیازی، باغ صخره‌ای، باغ رز و گیاهان پرچینی است. مابین این پوشش‌ها، فرش‌های گل و المان‌هایی که در جاهای مختلف نصب شده‌اند، خودنمایی می‌کنند. آمفی تئاتر روباز هم از دیگر قسمت‌های این مجموعه است که مناسب جلسات و نشست‌ها در یک هوای مطبوع است.

بولوار معلم حدفاصل معلم 71 و 73 تابلو باغ‌گل‌ها خودنمایی می‌کند. کافی است از در وارد شوید تا عطر دل‌انگیز گل‌های آن را احساس کنید. سکوت و آرامشی که بر این باغ 7/2هکتاری حکم‌فرماست آن را از دیگر بوستان‌ها متمایز کرده و با طراحی ویژه‌ای که دارد، شش‌نوع پوشش گیاهی متفاوت را به نمایش گذاشته است.

در این باغ سالانه از حدود 160گونه گیاهی مراقبت می‌شود که بعضی از آن‌ها جزو نمونه‌های کمیاب مشهد هستند. از جمله این نمونه‌ها می‌توان به آجوکا، پالم، بلوط، افرای ابلق و رز مهندسی اشاره کرد که با آب و هوای شهرمان سازگاری چندانی ندارند اما در این باغ با مراقبت‌های ویژه‌ای که از آن‌ها می‌شود، قد برافراشته‌اند و خودنمایی می‌کنند.


طراحی باغ به شکل گل بنفشه

در یک ظهر تابستانی وارد باغ گل‌ها می‌شویم. در بدو ورود، صدای جریان آبی که از آب‌نما به سمت مسیر رودمانند جریان دارد، در گوش می‌پیچد و همراه‌شدنش با آواز پرندگان، ما را زیر سایه سرو می‌کشاند. خنکای نسیم از لابه‌لای برگ‌های درختان خودش را به تن گل‌ها می‌زند و این عطر دل‌انگیز را در فضا می‌چرخاند.

باغ شبیه گل بنفشه طراحی شده است و دارای شش قسمت اصلی گیاهان پوششی، گل‎های فصلی، گل‎های پیازی، باغ صخره‌ای، باغ رز و گیاهان پرچینی است. مابین این پوشش‌ها، فرش‌های گل و المان‌هایی که در جاهای مختلف نصب شده‌اند، خودنمایی می‌کنند. آمفی تئاتر روباز هم از دیگر قسمت‌های این مجموعه است که مناسب جلسات و نشست‌ها در یک هوای مطبوع است.

کارشناس راهنمای باغ گل‌ها ما را همراهی می‌کند تا درباره قسمت‌های مختلف آن توضیح دهد. سمت راست در ورودی، دو فرش گل را می‌بینیم که در آن، زمین با گل‌های رنگارنگ، به شکل گل پوشیده شده است. بخش‌هایی از زمین‌ها هم خالی از گل هستند که به گفته مریم شمس قرار است به‌زودی با گل‌های جدیدی پوشیده شوند.شمس در ابتدا ما را به سمت درخت مگنولیای باغ می‌برد که به گفته خودش خیلی دوستش دارد. این درخت در همه فصول سبز است و عطری که از آن به مشام می‌رسد رایحه‌ای آرام‌بخش شبیه بهار نارنج دارد.


عبور از دالان نور

به باغچه گل‌های پیازی که می‌رسیم، شمس می‌گوید: اکنون در حال آماده‌سازی این باغچه برای کاشت گل‌های اطلسی، اختر و ... هستیم ولی ابتدای بهار پر از گل‌های لاله و نرگس است.

باغچه گل‌های فصلی، فصل به فصل گل‌هایش عوض می‌شوند. این باغچه به شکل پروانه طراحی شده و دور تا دور آن، درخت‌های افرای ابلق با برگ‌های سفید و در قسمت میانی‌اش اطلسی کاشته شده است.

باغچه گیاهان پوششی درختچه‌های کوتاه قد بنجامین را به نمایش گذاشته و در کنارشان گیاهان رونده کاشته شده است.

گیاهان پرچینی، ضلع شمال غرب باغ را به خود اختصاص داده و شامل اسطوخودوس، رزماری، پرچین، شمشاد و زرشک است. دور تا دور باغ را هم امین‌الدوله، اسطوخودوس و یاس درهم پیچیده‌اند.


فضای کوچک و تکراری‌بودن بعضی گل‌ها

با هانیه عبداللهی که در حال عکس گرفتن است و برای اولین‌بار پا در باغ گل‌ها گذاشته گفت‌وگو می‌کنم. او می‌گوید: من پنج سال است ساکن مشهد هستم اما نمی‌دانستم چنین فضایی داریم. به طور اتفاقی برای کار دیگری در حال عبور از بولوار معلم بودم که تابلو باغ گل‌ها را دیدم. وقتی هم وارد شدم چیزی شبیه باغ گل‌های تهران در ذهنم بود اما اینجا فضای خیلی محدودتری دارد. به نظر او با توجه به اینکه هر ساله زائران زیادی از پارک‌های مشهد دیدن می‌کنند خوب است که باغ گل‌ها را توسعه دهند.

یحیی روشن‌نیا هم به زیبایی باغ و البته کاشت تکراری بعضی گل‌ها در جاهای مختلف اشاره می‌کند، بعد با دستش گل‌های اطلسی را نشان می‌دهد و می‌گوید: در قسمت‌های مختلفی از باغ، گل‌های اطلسی و مانند آن کاشته شده است درحالی که وقتی کسی پا در یک پارک تخصصی گل می‌گذارد توقع دارد گونه‌های مختلف گل‌ها را ببیند و به جای اینکه یک نوع گل‌ تکرار شود باید گونه‌های متنوع‌تر کاشته شوند.
سولماز پورسروقد هم از باغ پرندگان نام می‌برد. به نظر او بهتر است که باغ گل‌ها و باغ پرندگان کنار یکدیگر باشند.

سایه نخل‌ها در باغ گل‌ها

باغچه درخت‌های نخل یکی از جذابیت‌های باغ گل‌هاست. در این باغچه نخل‌هایی قد برافراشته‌اند که کمتر می‎توان آن‌ها را در مشهد دید. آگاو هم که نوعی کاکتوس است و در باغچه مقابل ورودی باغ برگ‌هایش را باز کرده، از بزرگ‌ترین آگاوهای مشهد محسوب می‌شود. این گیاه به‌راحتی در مشهد رشد نمی‌کند ولی در باغ گل‌ها، ریشه دوانده و برگ‌های پهن و بلند و ضخیمش، حکایت از حال خوبش دارد.

باغ صخره‌ای از دیگر جلوه‌های باغ گل‌هاست. گل‌های گیاه پوششی فیلا و مغربی از لابه‌لای سنگ‌های باغ صخره‌ای بیرون زده و با آمدن به زیر پا، تداعی‌کننده راه رفتن در پوشش‌های جنگلی هستند. در قسمت‌های مختلف باغ صخره‌ای، عطر آرام‌بخش گیاه اسطوخودوس چنان پیچیده که به راحتی نمی‌توان از آن دل کند. آبشار مصنوعی آن هم به زیبایی‌هایش افزوده است.

میزبانی سالانه از صد هزار نفر

مسئول امور باغ گل‌ها، این باغ را جزو پارک‌های موضوعی شهر بیان می‌کند که با تأکید بر معرفی گل ساخته شده است و جنبه آموزشی و تفریحی دارد.

به گفته علی خبیری درب باغ گل‌ها همه روزه از ساعت هفت‌ونیم صبح تا 22 به روی علاقه‌مندان باز است و در این بین میزبان گروه‌های تخصصی دانشجویان فضای سبز، عکاسان حرفه‌ای،شهروندان و... است که سالانه حدود صد هزار نفر از آن بازدید می‌کنند.

خبیری در مقایسه باغ گل‌های مشهد با شهرهای دیگر می‌گوید: پارک باغ گل‌های مشهد، سال94 با مساحت 2.7 هکتار ساخته شده اما با توجه به اینکه اینجا تنها باغ گل‌های مشهد و استان است، می‌تواند خیلی گسترده‌تر باشد که این امر مستلزم آن است فضای وسیع‌تر و با امکانات بیشتری به باغ اختصاص پیدا کند تا بتوانیم گونه‌های گیاهی متنوع‌تر و حتی باغ پرندگان را هم در آن بگنجانیم.

ارسال نظر