کد خبر: ۳۱۳۰
۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کوتاه از بقعه متبرکه امامزادگان روستای اندرخ

سیدمحمود رئیس‌السادات با اشاره به شجره‌نامه امامزادگان روستای اندرخ می‌گوید: مقبره 3 امامزاده به نام‌های سیدفتح‌الله(ع)، سیدعماد‌الدین(ع) و بی‌بی ربابه(ع) در کنار هم و در داخل یک ضریح قرار دارد و طبق شجره‌نامه‌ای که در زیارتگاه نصب شده است، نسبت شریفشان به امام موسی کاظم(ع) می‌رسد و مردم مهربان و مهمان‌نواز روستای اندرخ ارادت خاصی به این امامزادگان دارند و طبق شجره‌نامه‌ای که در زیارتگاه نصب شده است، نسبت شریفشان به امام موسی کاظم(ع) می‌رسد

3 تن از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در روستای خوش آب‌وهوای اندرخ آرامیده‌اند. مردم ارادت خاصی به این امامزادگان دارند. مقبره 3 امامزاده به نام‌های سیدفتح‌الله(ع)، سیدعماد‌الدین(ع) و بی‌بی ربابه(ع) در کنار هم و در داخل یک ضریح قرار دارد. طبق شجره‌نامه‌ای که در زیارتگاه نصب شده است، نسبت شریف این امامزادگان به امام موسی کاظم(ع) می‌رسد.

سیدمحمود رئیس‌السادات، یکی از جوانان روستای اندرخ می‌گوید: مردم مهربان و مهمان‌نواز روستای اندرخ ارادت خاصی به این امامزادگان دارند و همواره برکات مادی و معنوی زندگی خود را از وجود مقدس این بقعه متبرکه در منطقه خود می‌دانند.

او در ادامه صحبت‌هایش درخواستی از مسئولان و مدیران اوقاف دارد و می‌گوید: هر سال جمع زیادی از مردم برای زیارت به روستای اندرخ می‌آیند. از طرفی به دلیل وجود دره آل، سد کارده و جاذبه‌های طبیعی دیگر زمینه خوبی در جذب زائر به عنوان گردشگر مذهبی در این محدوده وجود دارد و با توجه به حضور و استقبال زائران، مسئولان و مدیران اوقاف باید اعتبار ویژه‌ای برای سامان‌دهی این بقعه متبرکه در نظر بگیرند.

می‌توان از 2 مسیر جاده کلات یا از مسیر پشت آرامگاه فردوسی به فاصله ۱۵ کیلومتر به این روستا وارد شد

جوان روستای اندرخ به موضوع ساخت آشپزخانه امامزاده پرداخت و گفت: حدود 5 سال قبل زمینی در جوار امامزاده برای احداث آشپزخانه در نظر گرفته شد و سپس پی‌ریزی و آهن‌کشی صورت گرفت اما در این مدت طولانی رها شده است و مسئولان به این موضوع بی‌توجه هستند. همین آشپزخانه می‌تواند درآمدزا و عامل آبادانی این بقعه متبرکه باشد.

رئیس‌السادات به جاذبه‌های گردشگری دیگر روستای خود اشاره کرد و گفت: در داخل این روستای سرسبز، دره بسیار بزرگی قرار دارد که درون این دره سالیان پیش پر از آب بوده است اما به دلیل افزایش شهرنشینی و احداث چاه آب برای انتقال آب از نقاط بالادست روستا به دره‌ای با سنگ‌های بزرگ تبدیل شده است و در داخل این دره بزرگ چندین غار کوچک وجود دارد که به نوبه خود مکانی بسیار زیبا برای غارنوردان است.

او که دغدغه جذب گردشگر به روستا را دارد، می‌گوید: در روستا بنای قدیمی متعلق به اربابان قدیمی روستا وجود دارد که می‌تواند با تبدیل شدن به اقامتگاه بومگردی می‌تواند به راحتی پای گردشگر را به روستا باز کند. 

رئیس‌السادت فاصله امامزادگان روستای اندرخ تا شهر مشهد را 33 کیلومتر عنوان کرد و در خصوص مسیریابی گفت: می‌توان از 2 مسیر جاده کلات، جاده سد کارده یا از مسیر پشت آرامگاه فردوسی به فاصله ۱۵ کیلومتر به این روستا وارد و به بقعه این 3 امامزاده مشرف شد. همچنین مشتاقان زیارت این امامزادگان شریف می‌توانند هر روز صبح تا بعدازظهر از مسیر اتوبوس پایانه خواجه‌‌ربیع- روستای اندرخ برای رسیدن به این مکان مقدس استفاده کنند.

ارسال نظر