کد خبر: ۳۱۳۸
۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

سیدعلی حسینی، مؤذن ممتاز نیروهای مسلح

سیدعلی حسینی که اکنون 15سال از فعالیتش در قرائت و اذان می‌گذرد سال گذشته مقام ممتاز مسابقات کشوری نیروهای مسلح را در رشته اذان کسب کرده است. او که متولد 1380 است توانسته مقام‌های مختلفی را در مسابقات استانی و کشوری کسب کند. با حسینی از ساکنان محله آبشار هم‌کلام شدیم تا از علاقه و رمز موفقیت خود بگوید.

در خانواده‌ای قرآنی متولد شده است. از پنج‌سالگی که همراه پدرش در جلسات مهد قرآن شرکت می‌کرده، شیفته تلاوت شده است. به طوری که در خانه کنار پدرش می‌نشسته تا اشکالاتش را برطرف کند. دو، سه سال بعد، پدرش که استاد قرآن است، به‌طور حرفه‌ای صوت و لحن را به او می‌آموزد.

 سیدعلی حسینی که اکنون 15سال از فعالیتش در قرائت و اذان می‌گذرد سال گذشته مقام ممتاز مسابقات کشوری نیروهای مسلح را در رشته اذان کسب کرده است. او که متولد 1380 است توانسته مقام‌های مختلفی را در مسابقات استانی و کشوری کسب کند. با حسینی از ساکنان محله آبشار هم‌کلام شدیم تا از علاقه و رمز موفقیت خود بگوید.

 

انس با قرآن

در حال گذراندن دوره آموزشی در فراجاست. سال‌ها انس با قرآن باعث شده است تا بسیار آرام و شمرده صحبت کند، آرامشی درونی که هنگام حرف‌زدن به شما نیز منتقل می‌شود صحبت‌هایش را با اشاره به پدربزرگ مداحش شروع می‌کند: علاقه پدربزرگم به تلاوت قرآن باعث شد تا پدر و عمویم نیز استاد قرآن شوند دیدن آن‌ها من را هم از کودکی در مسیر انس با قرآن قرار داد، در مسابقات قرآنی مدرسه شرکت می‌کردم تا اینکه کلاس هفتم مقام اول مسابقات دانش‌آموزی کشور را در بخش قرائت کسب کردم.

علی سال هشتم نیز در رشته اذان مسابقات اوقاف کشور مقام نخست را کسب می‌کند

علی سال هشتم نیز در رشته اذان مسابقات اوقاف کشور مقام نخست را کسب می‌کند از او درباره انتخاب رشته اذان سؤال می‌کنیم، توضیح می‌دهد: زمانی که قرآن تلاوت می‌کنید باید با ردیف و آواها آشنایی داشته باشید و فراز و فرود صدا را بشناسید همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از قاریان، مؤذن نیز باشند.


اولین اذان

گریزی به اولین‌باری که اذان گفته است می‌زند و می‌گوید: دبستان می‌رفتم که یکی از صبح‌های ماه مبارک رمضان برای اولین‌بار در مسجد محله خود اذان گفتم، صدایم از بلندگوی مسجد پخش شد و این موضوع برای خودم خیلی هیجان‌انگیز بود تا اینکه چند روز بعد دو نفر از همسایه‌ها به من گفتند که صدای زیبایم باعث شده است برای اقامه نماز صبح به مسجد بیایند. همین تعریف‌ها تشویقم کرد تا باز هم در مسجد اذان بگویم.

برای صداسازی پیش استاد محمدرضا یعقوبیان می‌رود و با تمرین زیاد می‌تواند سبک تلفیقی را برای قرائت قرآن داشته باشد: زمانی که چند سبک را یاد بگیری می‌توانی با تلفیق آن‌ها سبک جدیدی داشته باشی، من اکنون با تلفیق چند سبک از استادان بزرگ، قرائت می‌کنم اما در اذان از سبک استاد طنطاوی پیروی می‌کنم.


هر آنچه از دل برآید بر دل نشیند

وقتی صحبت از این می‌شود که چگونه یک مؤذن با صدای خوش نمازگزاران را ترغیب می‌کند تا برای اقامه نماز به مسجد بیایند می‌گوید: هرچه از دل بیرون آید لاجرم بر دل نشیند به‌عنوان مثال مرحوم مؤذن‌زاده اردبیلی با خلوص و از ته دل اذان می‌گفت اذانی که سال‌هاست در ذهن مردم ماندگار شده است بنابراین اگر مؤذن با حس و حالی که دارد اذان بگوید می‌تواند مردم را جذب کند.

با وجودی که سال‌ها از آموزش‌های قرآنی او گذشته است اما باز هم روزی یک ساعت تمرین می‌کند تا صوت و لحن زیبایی داشته باشد: «همان‌طور که حافظان قرآن کریم باید در روز ساعتی را برای مرور اختصاص دهند تا سوره‌ها و آیه‌ها را فراموش نکنند قاری نیز باید با تمرین کردن از صوت و لحنی که دارد فاصله نگیرد و بتواند همان صدای آهنگین خود را برای قرائت داشته باشد.»


مبلّغ قرآنی

علی دو سه جزء قرآن را به‌طور پراکنده حفظ است اما تصمیم دارد در آینده در این رشته نیز فعالیت کند. او زمانی مربی قرآن بوده و به افرادی که می‌خواستند صوت و لحن خود را تقویت کنند آموزش داده است، چند سالی است که محرم و صفر مداحی می‌کند او برای آینده خود نیز تصمیم گرفته تا به عنوان یک مبلّغ قرآنی فعالیت کند.

 

الگویی برای دوستان

علی خاطره جالبی دارد از زمانی که در مسابقه اوقاف مقام اول کشور را کسب کرده بود. بعد از این موفقیت،‌ «علی سمرقندی» یکی از دوستانش به او می‌گوید دوست دارد علی الگویش باشد، با شنیدن این حرف از دوستش می‌خواهد تا علاقه خود را پیدا و در این مسیر حرکت کند. سمرقندی که ذوق شعر گفتن داشت دنباله این مسیر را می‌گیرد و چند سال بعد در رشته شعر جشنواره خوارزمی مقام می‌آورد.

هنوز هم در برخی کشورها، ماه مبارک رمضان به‌طور زنده اذان گفته می‌شود

علی اما بعد از حرف دوستش با خود فکر می‌کند باید بیشتر مراقب رفتارش باشد: وقتی یک جوان قرآنی هستی باید از یک‌سری رفتارها و حرکات دوری کنی چون افراد زیادی تو را الگو قرار می‌دهند و هر حرکت یا رفتار تو می‌تواند آثار خوب یا بدی را در جامعه به جا بگذارد.

 

طنین آوای اذان از گلدسته‌های مسجد

با وجودی که بارها در مسابقات قرائت و اذان مقام آورده است اما نگاه جالبی به این موضوع دارد، او بیان می‌کند: زمان تولد در گوشمان اذان گفته می‌شود و بسیاری از ما تا پایان عمر خیلی از کارهای روزمره خود را با قبل از اذان و بعد از اذان مرتب می‌کنیم بنابراین نباید به تلاوت قرآن و گفتن اذان فقط به چشم یک رشته از مسابقات نگاه کرد بلکه باید با کشف استعدادها، افراد علاقه‌مند را تشویق کرد تا همچون گذشته به طور زنده در مساجد اذان بگویند.

او ادامه می‌دهد: هنوز هم در برخی کشورها، ماه مبارک رمضان به‌طور زنده اذان گفته می‌شود از تأثیر این‌کار می‌توان به ترغیب نمازگزاران برای اقامه نماز در مسجد و جذب نوجوانان و جوانان برای یادگیری اشاره کرد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر