کد خبر: ۳۱۴۱
۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کانون کارآفرینی بیت‌العباس(ع) جایی برای توانمندسازی بانوان

سال 93 بود که یکی از بانوان فعال فرهنگی و پیش‌قدم در کارهای خیر و نیکوکارانه‌ محله تصمیم می‌گیرد کلاس‌های مشاوره‌ برای خانم‌های محله و دختران جوان برگزار کند. کلاس‌های مشاوره،‌ فرزندپروری، اعتماد به‌نفس، خودباوری و ... این اقدام زمینه‌ای می‌شود برای پایه‌گذاری بزرگ‌ترین کانون فرهنگی‌‌ در محله میثم‌شمالی که طبق آمار، نه تنها هزاران نفر از دختران و بانوان محله که از محلاتی چون مهرآباد، حسین‌آباد، دروی، گاز‌ و ... نیز از برنامه‌های آموزشی این کانون بهره‌مند می‌شوند.

وارد بریدگی بابانظر ۶ واقع در بولوار طبرسی‌دوم یا همان طبرسی‌شمالی که می‌شوی، تابلوی سورمه‌ای رنگ بر سر درخانه، نشان از خبرهای خوبی دارد؛ «مرکز نیکوکاری، کارآفرینی و  توانمندسازی‌ بیت‌العباس(ع)». مجموعه‌ای که قرار است با نظارت کمیته‌ امداد امام خمینی(ره) برای افراد نیازمند و آبرودار محله‌‌ قدم‌های‌ خیری بردارد.

کانون فرهنگی بیت‌العباس(ع) که‌ با فاصله‌ای در حدود 6 متری درست روبه‌روی مجموعه تازه افتتاح شده  قرار دارد، در واقع‌ شبعه اصلی این کانون نیکوکاری و کارآفرینی است.

«سال 93  بود که یکی از بانوان فعال فرهنگی و پیش‌قدم در کارهای خیر و نیکوکارانه‌ محله تصمیم می‌گیرد کلاس‌های مشاوره‌ برای خانم‌های محله و دختران جوان برگزار کند. کلاس‌های مشاوره،‌ فرزندپروری، اعتماد به‌نفس، خودباوری و ...  این اقدام زمینه‌ای می‌شود برای پایه‌گذاری بزرگ‌ترین کانون فرهنگی‌‌ در محله میثم‌شمالی که طبق آمار، نه تنها هزاران نفر از دختران و بانوان محله که از محلاتی چون  مهرآباد، حسین‌آباد، دروی، گاز‌ و ... نیز  از برنامه‌های آموزشی این کانون بهره‌مند می‌شوند. 

این مقدمه‌ای بود تا جریانات دیگر دور‌‌‌همی خانم‌های محله را بیشتر کند. یکشنبه‌هایی که آشی به نیت امام حسن‌مجتبی(ع) در این خانه پخت می‌شد و بعد هم خوابی که حاج سید‌حسن حسینی، همسر خانم قاسم‌زاده، دیده بودند، زمینه‌ای شد تا طبقه همکف خانه مسکونی این خانواده، وقف کارهای فرهنگی و ... شود؛ خانه‌ای با نام بیت‌العباس(ع).»

 

بهره‌مندی 2هزار نوجوان و جوان از برنامه‌های کانون 

 داستان شکل‌گرفتن کانون فرهنگی بیت‌العباس‌(ع) را  مرضیه احمدی می‌گوید. کسی که‌ مدیریت کانون تازه تأسیس به او سپرده شده است: «همان تصمیم کوچک و استقبال و همراهی خوبی که اهالی و به‌‌ویژه بانوان از برنامه‌های‌ کانون داشتند، سبب راه‌اندازی کارگروه‌های زیادی شد. کارگروه کارآفرینی، فرزندپروری،‌ کمک‌های اولیه، قالی‌بافی و ... که بیش از 2هزار نفر از بانوان و دختران نوجوان و جوان محله از برنامه‌های آموزشی این مرکز بهره‌مند شدند.»


کانونی که نا‌نوشته، خیریه شد

به گفته یکی دیگر از بانوانی که قرار است امور مالی این کانون را نیز عهده‌دار شود، این‌ها بخشی از فعالیت‌های کانون فرهنگی بیت‌العباس(ع) بود تا اینکه با توجه به حضور خانواده‌های نیازمند،  کمک به این خانواده‌ها با سبد‌های حمایتی و ... نیز به فعالیت‌های کانون اضافه شد.

 با گسترده شدن فعالیت‌های کانون و خادمانی که همه برای رضای خدا و افتخاری در این مجموعه حاضر می‌شوند، حدود 200خانوار نیازمند در میان آن‌هایی که به این مجموعه رفت و آمد داشتند؛ شناسایی شدند. این تعداد خانوار پس از اینکه از سوی خادمان این خانه مورد تحقیق و بررسی قرار گرفتند، تحت حمایت و پوشش کانون هستند.

 زهرا بهرامی که افزون بر مباحث مالی، مربیگری  قرآن و ورزش کانون فرهنگی بیت‌العباس(ع) را هم عهده‌دار است،‌ در ادامه توضیح می‌دهد:«در خلال تحقیق متوجه شدیم از میان آمار اولیه، 80خانواده تحت‌پوشش کمیته‌امداد هستند. به دنبال مکاتباتی‌ که با کمیته امداد شد، نتیجه‌اش‌ راه‌اندازی مکانی بود با عنوان کانون نیکوکاری، کارآفرینی و توانمندی‌سازی. 

در واقع خدمات آموزشی، فرهنگی، اردویی و ... که قرار است در این مجموعه به اعضای آن ارائه شود، تقریبا همانی است که در کانون فرهنگی بیت‌العباس(ع) ارائه می‌‌شود، با این تفاوت که برای آنانی که نامشان در فهرست افراد‌ کانون نیکوکاری قرار دارد، کاملا رایگان است و همان هزینه اندک آموزش و بهره‌مندی از امکانات کانون هم دریافت نخواهد شد.»

 

هر چه داریم از صاحب نام این خانه است

کانون‌ فرهنگی و کانون نیکوکاری، کارآفرینی و توانمندسازی هر دو با نام «بیت‌العباس(ع)» در محله میثم‌شمالی با بیش از220 عضو و 40خادم افتخاری به اذعان اهل محله، امروز به یکی از قطب‌های فرهنگی مذهبی و ظرفیت‌های خوب برای پر کردن اوقات‌فراغت نوجوانان و جوانان محله تبدیل شده‌ است.

 کانونی که اگرچه 5 سال قبل با کلاسی 30نفره کار خود را آغاز کرد؛ اما امروز افزون بر برنامه‌های روتین هر روزه، در هر مناسبتی برنامه‌‌های ویژه‌ای دارد. از خدمات‌دهی به زائران پیاده دهه آخر صفر تا آماده کردن بسته‌های متبرک و دوخت آهوهای زیبا برای زائران کوچک امام رضا(ع) در شب میلاد حضرت و ...

زهره  قاسم‌زاده که در این نشست، سکان گفت‌وگو را به مدیرانی سپرد‌‌ه بود‌ که قرار است کانون تازه تأسیس نیکوکاری و کارآفرینی را رهبری کنند، در پایان فقط می‌گوید:« هدف ما در این خانه توانمندسازی کسانی است که قابلیت این توانمند شدن را دارند. 

کسانی که فردا بتوانند با هنرشان و آنچه آموخته‌اند ضمن مستقل و بی‌نیاز شدن به کمک‌های دیگری‌، خود بانی خیری باشند برای گرفتن دست دیگری. بی‌شک صاحبِ نام این 2خانه، خود گره‌گشای گرفتاری‌ها و برکت‌دهنده نعمت و فزونی به این 2 مجموعه‌ و آنانی است که‌ برای او و به یاد او گام بر می‌دارند.»

ارسال نظر