کد خبر: ۳۱۴۶
۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

سرزمین رنگ‌ها در خانه هنرمند مشهدی

هرجا ردپایی از هنر باشد این بانوی هنردوست ساکن محله رضاشهر خودش را می رساند. روی دیوارهای شهر هم نقاشی های او دیده می‌شود. چند سالی است مجوز چاپ کتاب های هنری اش را هم گرفته تا از هر روشی برای کمک به شاگردانش استفاده کند. برای یادگرفتن هنر حتی سختی غربت را هم به جان خریده و چند سالی را در اصفهان زندگی کرده است.

وارد حیاط که می شوم بانویی با لباس رنگارنگ محلی به استقبالم می آید. چند لحظه ای را زیر سایه درختان سرسبز خانه قدیمی دوطبقه می ایستم و بعد با راهنمایی او یکی دو پله را پایین می آیم و وارد خانه می شوم، انگار به سرزمینی از رنگ ها پا گذاشته ام. یک طرف چرم ها در رنگ های مختلف آویزان شده است و وسایل چرم دوزی جلوشان چیده شده اند، طرف دیگر تابلوها و گلدان های طراحی شده چشم نوازی می کنند. 

کتاب ها و کارهای دست دوز هم در گوشه دیگری از خانه جاخوش کرده اند. زندگی فاطمه سرگزی، مدرس و هنرآموز آموزش و پرورش در هنرستان های فنی حرفه ای و کار و دانش، در همین رنگ ها و طرح ها و در دنیای هنر موج می زند. او حتی یادگیری زبان خارجی را هم به هنر مرتبط دانسته و زبان ایتالیایی را به این دلیل برای آموختن انتخاب کرده است که معتقد است می تواند با این زبان، با دنیای هنر بیشتر ارتباط بگیرد. 

هرجا ردپایی از هنر باشد این بانوی هنردوست ساکن محله رضاشهر خودش را می رساند. روی دیوارهای شهر هم نقاشی های او دیده می شود. چند سالی است مجوز چاپ کتاب های هنری اش را هم گرفته تا از هر روشی برای کمک به شاگردانش استفاده کند. برای یادگرفتن هنر حتی سختی غربت را هم به جان خریده و چند سالی را در اصفهان زندگی کرده است.

 

حمایت خانواده مسیر هنری ام را هموار کرد

از نظر فاطمه علاقه اش به هنر از دوران کودکی شکل گرفته است. از زمانی که روزنامه دیواری و مجله دست ساز درست می کرده، ذهنیات کودکانه اش را تصویرگری می کرده و بعد به اقوام و آشنایان می‌فروخته است. 

او حتی ایده کارآفرینی و داشتن درآمد را هم مربوط به روزهای کودکی می داند. مانند خیلی از دهه پنجاه و شصتی ها در رشته تجربی درس خوانده اما با کمک و همفکری خانواده در سال آخر دبیرستان علاقه اش را انتخاب کرده و در کنکور هنر شرکت کرده است. 

او که در رشته گرافیک تحصیلات دانشگاهی اش را ادامه داده است از سر رضایت می گوید: خوشبختانه خانواده ام در انتخاب رشته مورد علاقه ام نه تنها با من مخالفتی نداشتند بلکه حمایت هم کردند و مسیر را برایم هموار ساختند. با قبولی در رشته مورد علاقه ام زندگی هنری ام به طورجدی و تخصصی شروع شد. هر چه دارم مدیون خانواده به ویژه مادر و پدرم هستم.

به تابلو نقاشی که روی دیوار هال نصب شده است اشاره می کند و می گوید: این تابلو جزو اولین کارهایم است که سال هاست روی دیوار خانه جاخوش کرده است.

 

استادانم به چاپ کتاب تشویقم کردند

او که در دوره دانشگاه با شور و شوق خارج از وصفی هنر را دنبال می کرده کم کم به دانشجوی مورد توجه استادانش تبدیل شده و توانسته خودش را به آن ها ثابت کند. با اینکه تلاش هایش شبانه روزی بوده اما علاقه را مهم ترین شرط موفقیت می داند و ادامه می دهد: در تمام سال های تحصیل در دانشگاه، در درس های تخصصی و عملی برترین دانشجو بودم. خداراشکر در هر مسابقه و جشنواره فرهنگی هنری ای که شرکت می کردم رتبه اول را به دست می آوردم. 

در دوره دانشگاه برای واحد های تصویرسازی موضوعی را که ساخته ذهنم بود تصویرسازی کردم. استادان دانشگاهم آقایان حسین رزاقی و غلامحسین سهرابی و رسول مرادی با دیدن تصاویر، پیشنهاد چاپ آن ها را به صورت یک مجموعه کتاب دادند. این طور شد که من به دنیای نشر، تألیف و تصویرسازی پاگذاشتم. 

خداراشکر در هر مسابقه و جشنواره فرهنگی هنری ای که شرکت می کردم رتبه اول را به دست می آوردم

با راهنمایی و حمایت استادان تصویرسازی هایم را به صورت یک کتاب همراه با داستان تدوین کردم و با اولین ناشر، قرارداد چاپ کتاب را بستم. از خوشحالی در پوستم نمی گنجیدم. از آن پس حوزه جدیدی شامل نویسندگی، تصویرسازی و تحقیق به برنامه های زندگی ام اضافه شد.

 

تقدیر شده آموزش و پرورش

با چاپ اولین کتاب انگیزه پیدا کرده و به فکر چاپ کتاب های بعدی هم می افتد. او کتاب های پدربزرگ مهربان، میمون کوچولوی بی ادب، گنجشک کوچک خانه گل رز، نقاشی شطرنجی، یک جعبه اسباب بازی، قصه شهر تنبل، پسری با قلب طلایی، کفش های طلایی، قاب جادویی و کتاب کوچک خوشبختی را که برگزیده سخنان بزرگان است در این چند سال چاپ کرده است. در حال حاضر نیز مشغول تدوین و چاپ کتابی در زمینه موفقیت است که مطالب آن را به دو زبان فارسی و ایتالیایی نوشته است. 

پس از چندین سال که در زمینه تألیف کتاب فعالیت داشته است به فکر گرفتن مجوز انتشارات می افتد. در سال۱۳۸۸ مجوز انتشارات خودش را دریافت می کند و کتاب «یک جعبه اسباب بازی»اش را چاپ می کند. این کتاب، درباره آموزش و ساخت عروسک های سفالی برای تمامی گروه های سنی است. 

در سال۱۳۹۹ به خاطر همین کتاب از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و اداره آموزش و پرورش ناحیه6 قدردانی شده است. کتابی که درباره درمان تنبلی چشم در کودکان تدوین کرده نیز مورد تأیید آموزش و پرورش قرار گرفته است.

 

 

حمایت از هنرجویان

سرگزی همان قدر که به یادگیری هنر علاقه دارد آموزش را هم دوست دارد، به ویژه برای هنرجویانی که مانند خودش علاقه مند هستند و برای هنر وقت می گذارند. مدرس هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش در ناحیه۶ آموزش و پرورش مشهد است و بیشتر ساعت های تدریسش را در هنرستان ریحانه می گذراند. علاوه بر گرافیک در شاخه های مختلف هنری از جمله نقاشی و تذهیب، صنایع دستی مانند چرم دوزی، مجسمه سازی، معماری و چیدمان محیط های مسکونی فعالیت دارد. 

او که همیشه قدردان حمایت استادانش است سعی می کند پا جای پای آن ها بگذارد و از هنرجویانش حمایت کند. سراغ میز کنار خانه که عکس ها، کتاب ها و لوح سپاس ها را روی آن چیده است می رود و یک عکس گروهی را به من نشان می دهد. یک عکس خندان از یک گروه نوجوان همراه با خودش که همگی با لباس ها و سروصورت رنگی جلو دیواری که آن را رنگ آمیزی می کنند ایستاده اند. عکس مربوط به اولین کار گروهی و آموزشی است که با حدود ۱۵نفر از هنرجویانش انجام داده اند. 

درباره این پروژه گروهی می گوید: با خانه هنرمندان و شهرداری های مناطق ۹ و ۱۱ مشهد در زمینه نقاشی دیواری و زیباسازی فضاهای شهری همکاری داشتم و پروژه هایی از جمله طراحی و اجرای نقاشی دیواری ماهی ها در چهار راه خیام، نقاشی دیواری بوستان زیتون، نقاشی دیواری های فرهنگ سرای کودک و آینده واقع در بوستان کوهسنگی و پروژه بزرگ نقاشی دیواری پارک ملت (دیوار شهر بازی) را که در سال۹۶ اجرا شد انجام دادم. 

این پروژه مشکلات و سختی های خاص خودش را داشت. چون ضمن آموزش به هنرجویان باید یک پروژه خوب نیز تحویل می دادم. زمان و هزینه ای بیش از دوبرابر زمان و هزینه پروژه هایی را که خودم به تنهایی انجام می دادم صرف این پروژه کردم و درنهایت از نتیجه کار راضی بودم. 

چون تعدادی از هنرجویانم در این پروژه یاد گرفته اند که چطور می شود، هم از هنر کسب درآمد کرد و هم لذت هنر را چشید. خوشبختانه این پروژه علاوه بر اجرای خوب به دلیل آموزش و اشتغال زایی مورد توجه قرار گرفت و مصاحبه ای نیز در همین باره در سال96 در روزنامه شهرآرا به چاپ رسید.

 

تا اصفهان به دنبال هنر

او که طبقه پایین منزل پدری را تبدیل به کارگاه هنری خودش کرده است می گوید: حمایت خانواده خیلی مهم است. من دغدغه ای جز هنر ندارم و مادرم در این زمینه همراهی ام می کند. بعد درباره اقامتش در اصفهان و سختی غربت می گوید و تعریف می کند: دوره بعدی زندگی ام که با تغییرات چشمگیری همراه بود با عزیمتم از مشهد به اصفهان در سال ۱۳۹۶ رقم خورد. 

در تابستان سال ۱۳۹۶ برای یادگیری هایی فراتر، تصمیم گرفتم به اصفهان، شهر هنر و صنایع دستی بروم. علاقه شدیدم به صنایع دستی و همچنین فراگیری زبان های خارجی از جمله زبان ایتالیایی باعث شد شهر زیبای اصفهان را برای عزیمت و ارتقای هنرم انتخاب کنم.

او ادامه می دهد: اصفهان علاوه بر هنر و صنایع دستی شهریست که نمایندگی دانشگاه پروجا ایتالیا را دارد و من دوست داشتم زمینه یادگیری هنرم را نیز بین المللی کنم. از تابستان۹۶ تا تابستان۹۸ که موفق به گرفتن مدرک زبان ایتالیایی از دانشگاه پروجای ایتالیا شدم در اصفهان زندگی می کردم و هم زمان که درس می خواندم کار و تدریس را با هم انجام می دادم. در آن دو سال برای گرفتن مدرک زبان از دانشگاه سیه نا ایتالیا به تهران نیز رفت و آمد داشتم.

 

چرم دوزی دنیای جدید هنرم است

سرگزی با اینکه دو سال سخت را در تنهایی و دور از خانواده تجربه کرده است، اما علاقه اش به هنر و یادگیری را فراموش نکرده و چرم دوزی را در کنار تدریس و تحصیل شروع کرده است. می گوید: چرم دوزی و تولید محصولات چرمی را بدون هیچ آموزشی شروع کردم. 

وسایل را خریدم و کار را شروع کردم. محصولاتی را که تولید می کردم به استادان این حرفه نشان می دادم تا ایراداتم را به من بگویند. بدون اینکه به کلاسی بروم از یک تولیدکننده کمک گرفتم و خودم شروع به یادگیری کردم. 

دنیای چرم دوزی برایم به قدری جذاب بود که بر همه هنرهای دیگرم غلبه کرد و الان بیشتر وقتم را برای چرم می گذارم. حتی در هنرستان هم به هنرجویانم چرم دوزی را یاد می دهم تا آن ها را هم در این حس زیبا شریک کنم. 

با هنرجویانم ارتباط خوبی دارم چون زبان هم را می فهمیم و درک می کنم که یک نوجوان یا جوان علاقه مند به هنر چه دنیای متفاوتی دارد

با هنرجویانم ارتباط خوبی دارم چون زبان هم را می فهمیم و درک می کنم که یک نوجوان یا جوان علاقه مند به هنر چه دنیای متفاوتی دارد. گاهی وقتی تعداد سفارش زیاد است از آن ها می خواهم در انجام کارها به من کمک کنند و در درآمد هم شریک باشند. بعد از گرفتن مدرک زبان ایتالیایی به مشهد بازگشتم و فعالیتم را در زمینه هنر چرم دوزی ادامه دادم. الان روزی وجود ندارد که دست به سوزن و چرم نشوم.

 

 

تذهیب، نگارگری و مجسمه سازی

بزرگ ترین آرزوی فاطمه این است که نمایشگاه چرم خودش را در ایتالیا برگزار کند. برای رسیدن به این آرزو، هم نمایشگاه های انفرادی زیادی برگزار کرده و هم در نمایشگاه های گروهی شرکت می کند. در کنار نمایشگاه های داخلی به کمک استادانش نمونه کارهایی را هم برای نمایشگاه های خارجی در دبی و ایتالیا فرستاده و حتی موفق به فروش هم شده است. 

بزرگ ترین آرزوی فاطمه این است که نمایشگاه چرم خودش را در ایتالیا برگزار کند

سرگزی یکی از بزرگ ترین افتخاراتش را قرارگرفتن در کنار استادان بزرگ هنر می داند، درباره کارهای تذهیب و نگارگری اش می گوید: مجسمه سازی را از استاد حسین مأموریان فراگرفتم که خلق چندین اثر حجمی به سبک های رئال و انتزاعی با علاقه شخصی، نتیجه آن آموزش هاست. 

تذهیب را هم از استاد رسول مرادی یاد گرفتم. یکی از افتخاراتم این است که تذهیب چندین اثر از آثار استاد رسول مرادی رئیس سابق انجمن خوشنویسان مشهد را من انجام داده ام و به این ترتیب شرکت و فروش در نمایشگاه های خارجی را هم در کارنامه ام دارم.

 

افتخارات

عنوان هایی که در جشنواره آموزش و پرورش به دست آورده است:
رتبه اول نقاشی استان در جشنواره فرهنگی هنری زندگی پاک در سال 86
رتبه اول نقاشی استان در اولین یادواره فرهنگی هنری خون خدا و نمایش اثر در نمایشگاه کتابخانه آستان قدس رضوی به مدت یک هفته در سال 83
رتبه اول نقاشی استان در جشنواره فرهنگی هنری ریاست جمهوری سال 87
رتبه اول نقاشی استان در جشنواره فرهنگی هنری پرسش مهر سال های 85 و 86 و برگزیده سال 82
رتبه اول نقاشی استان در دومین یادواره فرهنگی هنری خون خدا سال 84
رتبه اول نقاشی استان در فراخوان مهرورزی سال 86
برگزیده نقاشی در نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی دانشجویان استان سال 81
برگزیده نقاشی در نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی آموزش و پرورش ناحیه6 مشهد و دریافت تقدیرنامه از اداره کل آموزش و پرورش استان در سال83
داور رشته طراحی و نقاشی در بیست و ششمین دوره مسابقات هنرهای تجسمی سال87
دریافت تقدیرنامه به دلیل تألیفات در سال 86 و 87

عنوان هایی که در جشنواره های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌دست آورده است :
منتخب استان برای شرکت در جشنواره دوسالانه ملی ورک شاپ نقاشی در نیشابور از طرف اداره هنرهای تجسمی سال 90
منتخب جشنواره دوسالانه هنرهای تجسمی جوانان استان و دیپلم افتخار در سال81
شرکت و دریافت تقدیرنامه در رشته نقاشی و نگارگری جشنواره هنرهای تجسمی فرهنگ رضوی هشت بهشت سال89
شرکت و دریافت تقدیرنامه در رشته تصویرگری جشنواره هنرهای تجسمی فرهنگ رضوی هشت بهشت سال90

ارسال نظر