کد خبر: ۳۱۴۷
۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

صمیمیت اهل خانه

فرهنگ سرا در حاشیه بولوار استاد یوسفی قرار دارد. مسجد حضرت علی بن ابیطالب(ع) و آموزش و پرورش ناحیه7 نیز به فرهنگ سرا نزدیک هستند. وجود این نهادهای دینی، آموزشی و مشاوره ای، همدلی را در بین ساکنان محله افزایش داده است. عباس نظافت، مدیر فرهنگ سرا، درباره تاریخچه آن می گوید: این ساختمان سال1378 توسط شهرداری و با توجه به نیاز شهروندان برای برنامه های فرهنگی از مالکان خریداری می شود و با نام فرهنگ سرای اندیشه فعالیت خود را آغاز می کند. سال1387 اسم فرهنگ سرا به فرهنگ سرای خانواده تغییر می کند و فعالیت های آن نیز به طور تخصصی با محوریت خانواده و به صورت شهری شروع می شود.

ساختمان سنگ نمای نبش خیابان استاد یوسفی 13 این روزها به رونق دوران پیش از کرونا بازگشته است . صدای خنده و شادی کودکان، همهمه مادران منتظر و رفت و آمد هنرجویان کارگاه های هنری، به اجزای ثابت این ساختمان تبدیل شده اند.اینجا فرهنگ سرای خانواده یکی از سه فرهنگ سرای منطقه ماست که در محله شاهد قرار دارد. 

فرهنگ سرایی با 23سال سابقه که مخاطبان آن از گروه های سنی مختلف هستند. محور برنامه های این فرهنگ سرا خانواده است و تمام کلاس ها، کارگاه ها، همایش ها و فعالیت مهارتی و آموزشی این فرهنگ سرا بر اساس نیاز تک تک افراد خانواده برنامه ریزی و تعریف می شود.


کتابخانه ای مخصوص خانواده

فرهنگ سرا در حاشیه بولوار استاد یوسفی قرار دارد. مسجد حضرت علی بن ابیطالب(ع) و آموزش و پرورش ناحیه7 نیز به فرهنگ سرا نزدیک هستند. وجود این نهادهای دینی، آموزشی و مشاوره ای، همدلی را در بین ساکنان محله افزایش داده است. 

عباس نظافت، مدیر فرهنگ سرا، درباره تاریخچه آن می گوید: این ساختمان سال1378 توسط شهرداری و با توجه به نیاز شهروندان برای برنامه های فرهنگی از مالکان خریداری می شود و با نام فرهنگ سرای اندیشه فعالیت خود را آغاز می کند. سال1387 اسم فرهنگ سرا به فرهنگ سرای خانواده تغییر می کند و فعالیت های آن نیز به طور تخصصی با محوریت خانواده و به صورت شهری شروع می شود. 

در این سال فرهنگ سرا بازسازی می شود و با تغییراتی، سالن آمفی تئاتر، اتاق جلسات و اتاق های آموزشی در طبقه دوم ایجاد می شوند. کارگاه ها و همایش های مختلفی با موضوع تحکیم بنیان خانواده، کیفیت بخشی به زندگی مشترک، باشگاه اجتماعی همسران جوان مشهدی و مشاوره فردی و... در این مدت در فرهنگ سرا برگزار شده و ادامه دارد.

همراه با مدیر فرهنگ سرا به طبقات و کلاس های مختلف سر می زنیم تا بیشتر با فضا و فعالیت های آن آشنا شویم. کتابخانه شهید حسین حریری اولین اتاق بعد از نگهبانی است. عباس نظافت می گوید: کتابخانه فرهنگ سرا تخصصی و ویژه خانواده است و کتاب های گوناگونی در رابطه با خانواده دارد. در این کتابخانه علاوه بر کتاب، فایل صوتی از همایش ها و کارگاه ها وجود دارد که در اختیار مخاطبان و علاقه مندان قرار می گیرد.

کلثوم طاهری یکی از مخاطبان فرهنگ سرا بیش از هفت سال است که از کلاس ها و کارگاه های فرهنگ سرا استفاده می کند. از انتهای بولوار اندیشه برای تحویل دادن کتاب به اینجا آمده است و می گوید: از هفت سال پیش فرهنگ سرا پاتوق ما شده است. 

 دوره های مشاوره فرهنگ سرا را به هشت خانواده که در شرف جدایی بودند معرفی کردم؛ با شرکت در این دوره ها زندگی شان سر و سامان گرفت

اینجا کلاس ها و کارگاه های متنوعی دارد و هزینه کلاس ها بسیار مناسب است. مخاطب پر و پا قرص کتابخانه هستم و در دوره کرونا از کارگاه های آموزشی و مجازی آن استفاده کرده ام. مشاوره های خانواده فرهنگ سرا در زندگی دوستانم تأثیر زیادی داشته است. دوره های مشاوره فرهنگ سرا را به هشت خانواده که در شرف جدایی بودند معرفی کردم. با شرکت در این دوره ها زندگی شان سر و سامان گرفت.


صمیمی شدن همسایه ها در فرهنگ سرا

وارد راهرو طبقه همکف می شویم. در سمت راست، مهدکودک فرهنگ سرا با نام جزیره دانش دیده می شود. سالن بزرگ و رنگارنگی که مناسب با حال و هوای کودکان، تزییناتی شاد و جذاب دارد. در این مهدکودک، بچه ها از طریق بازی با مفاهیم مختلف و فعالیت های خلاقانه آشنا می شوند. سمت چپ راهرو سالن ورزشی است که حدود 100نفر ظرفیت دارد.

این سالن امسال دوباره بازسازی و رنگ آمیزی شده است و بانوان و آقایان در گروه های مختلف سنی در ساعت های مختلف در آن ورزش می کنند. حیاط فرهنگ سرا هم بزرگ است و حدود 400نفر ظرفیت دارد. سال های گذشته و پیش از شیوع کرونا همسایه ها در همین حیاط و با مشارکت یکدیگر افطاری های ساده برگزار کرده اند. 

صفیه هنرور یکی از ساکنان قدیمی خیابان استاد یوسفی است و منزلشان فاصله کمی با فرهنگ سرا دارد. او از خانم های فعالی است که سال های قبل از کرونا در پخت افطاری برای فرهنگ سرا با همسایه ها همکاری داشته است. 

صفیه خانم می گوید: برگزاری افطاری ساده در فرهنگ سرا همسایه ها را به هم نزدیک تر کرد و باعث شد اهالی بیشتر با فعالیت های اجتماعی و فرهنگی اینجا آشنا شوند. امیدوارم دوباره در ماه مبارک رمضان افطاری ها برگزار شوند.


فضایی برای کارگاه های خانواده

به طبقه اول می رویم جایی که علاوه بر اتاق های بخش اداری، سالن آمفی تئاتر فرهنگ سرا نیز در آن قرار دارد. این مجموعه دارای سیستم اپراتور و صوت مجهز و پرده های دیجیتالی است. 

عباس نظافت می گوید: این آمفی تئاتر 120نفر ظرفیت دارد و گروه های تئاتری می توانند در آن نمایش برگزار کنند. این فضا برای برگزاری همایش های کوچک و کارگاه های حوزه خانواده نیز بسیار مناسب است. در حوزه خانواده ارتباط با مخاطب اهمیت زیادی دارد و استاد باید با مخاطبان رودررو صحبت کرده و از آن ها بخواهد در گفت وگوها مشارکت کنند و این سالن فضای مناسب را در اختیار استاد و سخنران قرار می دهد.

 

 

کلاس های متنوع با هزینه مناسب

طبقه دوم محل برگزاری انواع دوره های آموزشی فرهنگ سراست. پخت کباب یکی از دوره های آموزشی موفق فرهنگ سراست که مخاطبان زیادی دارد. زهرا قربان زاده از خانم های شرکت کننده در این کلاس از بولوار شاهد به اینجا می آید. او چند ماهی است با فرهنگ سرا آشنا شده است. 

می گوید: در مهدکودک دخترم، خانم ها از کلاس های فرهنگ سرا صحبت می کردند و رضایت داشتند. فرهنگ سرا کلاس های مختلفی دارد و هزینه هایش هم بسیار مناسب است.

مرضیه نخعی یکی از هنرجویان کارگاه خیاطی با دیدن لباس های دوخته شده توسط دوستش با اینجا آشنا می شود و حالا یک ماه می شود در این کلاس حضور دارد و برای خودش و اعضای خانواده لباس می دوزد. او در این مدت از کتابخانه فرهنگ سرا هم استفاده کرده است و از تنوع کتاب ها رضایت دارد. مرضیه خانم می گوید: همسرم هم علاقه دارد در دوره رزین و پخت انواع کباب شرکت کند. اما مدرس خانم است و منتظریم مربی آقا به فرهنگ سرا بیاید.

 

کیفیت بخشی به زندگی مشترک با طرح «با هم»

اول ذی الحجه مصادف است با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س). فرهنگ سرای خانواده قرار است برای دومین بار در این روز یعنی روز ازدواج، طرح باشگاه اجتماعی همسران مشهدی را اجرا کند. این طرح سال94و 95 برای اولین بار برگزار شد و «باهم» نام گرفت. 

فرهنگ سرای خانواده قرار است برای دومین بار در این روز یعنی روز ازدواج، طرح باشگاه اجتماعی همسران مشهدی را اجرا کند

مدیر فرهنگ سرای خانواده هدف این طرح را تحکیم بنیان خانواده و کیفیت بخشی به زندگی مشترک زوج های جوان می داند و می گوید: حدود 9هزار زوج در این طرح شرکت کرده اند و از آموزش ها و مشاوره های آن بهره مند شده اند. امسال دوباره این طرح در شهر مشهد اجرا می شود و زوج های جوانی که سال1400 عقد کرده اند، در آن شرکت می کنند. این طرح برنامه های مختلفی دارد که به صورت کارگاهی و استادمحور برگزار می شود. 

در این برنامه ها زوج ها باتفاوت های جنسیتی، روابط زناشویی، سبک زندگی و... آشنا می شوند. در کنار آموزش ها برنامه هایی به صورت جُنگ نیز درنظر گرفته شده است و در پایان سال جشن ازدواجی در سالن شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

ارسال نظر