کد خبر: ۳۱۵۰
۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

احیای دوباره جلسه تلاوت قرآن مسجد کرامت پس از دوونیم سال

پیشینه جلسات قرآن مسجد کرامت مشهد به سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد. صبح‌های جمعه مسجد کرامت میعادگاه عاشقان کلام وحی بود و پس از قرائت دعای کمیل نیز جلسه قرآن با مدیریت سید‌مرتضی سادات‌فاطمی برگزار می‌شد. در آن سال‌ها که در اوج خفقان رژیم طاغوت سپری می‌شد، این جلسه با حضور رهبر معظم انقلاب به کانونی برای گردهمایی مردم انقلابی تبدیل شده بود.

 شاید کمتر فعال قرآنی در مشهد باشد که تاکنون اسم مسجد کرامت در جوار حرم رضوی را نشنیده باشد و از اثرگذاری آن در پرورش نخبگان قرآنی و برنامه‌های انقلابی دهه پنجاه خورشیدی چیزی نداند.

 پیشینه جلسات قرآن مسجد کرامت مشهد به سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد. صبح‌های جمعه مسجد کرامت میعادگاه عاشقان کلام وحی بود و پس از قرائت دعای کمیل نیز جلسه قرآن با مدیریت سید‌مرتضی سادات‌فاطمی برگزار می‌شد.
در آن سال‌ها که در اوج خفقان رژیم طاغوت سپری می‌شد، این جلسه با حضور رهبر معظم انقلاب به کانونی برای گردهمایی مردم انقلابی تبدیل شده بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی، این جلسه چند سال تعطیل شد و پس از آن هم به‌دلیل حضور جوانان قرآنی و متدین مشهد در جبهه‌های جنگ تحمیلی، تعطیلی این جلسه قرآن تا پس از دوران دفاع‌مقدس ادامه یافت و البته بعد از چندین سال فعالیت، کرونا باز آن را به تعطیلی کشاند. حالا دوباره مانند گذشته در آخرین یکشنبه هرماه جلسات عمومی قرآن در آن برپا می‌شود.


پایگاه جدید‌ کرسی تلاوت

آن‌طور که جامعه قاریان قرآن اعلام کرده‌است، پس از دوران دفاع‌مقدس، با همت جمعی از جوانان، جامعه قاریان قرآن مشهد تأسیس شد و اولین فعالیت این مؤسسه، راه‌اندازی دوباره جلسه قرآن در مسجد کرامت بود.

 چون جلسات آموزشی قرآن در مشهد فراوان برگزار می‌شد، قرار بر این شد که این جلسه به‌صورت نمایشی برگزار شود. یعنی قاریان ممتاز در جایگاه مخصوص به تلاوت بپردازند و جمعیت علاقه‌مند به‌عنوان مستمع در جلسه حاضر باشند.

این مسجد را که پایگاه رهبر معظم انقلاب در مشهد بوده است، به‌عنوان محل تشکیل جلسه محوری و مرکزی جامعه قرآنی مشهد احیا کنیم

جلسات باشکوهی شکل گرفت که با حضور خیل عظیم عاشقان کلام وحی به جلسه‌ای بی‌نظیر در کشور تبدیل شد. به همین سبب یکشنبه‌شب‌ها در مسجد کرامت غوغایی برپا بود. حضور نزدیک به هزار نفر در هر هفته، نشان‌دهنده عشق و علاقه مردم به استماع کلام الهی بود.

این جلسه هر هفته با حضور یکی از استادان ممتاز و یکی از استادان پیشکسوت به‌عنوان مجریان برنامه انجام می‌گرفت، اما با فراگیرشدن بیماری کرونا در جامعه، این محفل نیز مانند بسیاری از محافل قرآنی شهر تعطیل شد.

اردیبهشت امسال سیدجواد سادات‌فاطمی، مشاور شهردار مشهد و رئیس هیئت‌مدیره جامعه قاریان قرآنی مشهد، خبر از احیای این جلسات قرآنی داد و گفت: قرار است به‌نوعی این جلسات را از حالت آموزشی خارج و به‌صورت تشکیل پایگاه کرسی تلاوت برگزار کنیم. درحقیقت با این کار بنا داریم که این مسجد را که پایگاه رهبر معظم انقلاب در مشهد بوده است، به‌عنوان محل تشکیل جلسه محوری و مرکزی جامعه قرآنی مشهد احیا کنیم.


جلسات تلاوت ماهانه است

برپایی دوباره این جلسه قرآن از امسال در دو بخش بانوان و مردان است. مسئول قسمت بانوان کرسی‌های تلاوت مسجد کرامت در توضیح آن چنین می‌گوید: از دو ماه پیش این کرسی‌های تلاوت در مسجد کرامت برگزار می‌شود.


طبق گفته‌های معصومه صاحب‌جمعی، این جلسات یکشنبه‌شب‌های آخر هر ماه در مسجد کرامت و از ساعت 21تا23 برگزار می‌شود و هم اهالی محل، هم زائران بارگاه رضوی و هم جمعی از قاریان و اساتید برجسته قرآنی در این جلسات شرکت می‌کنند و کودکان و نوجوانان علاقه‌مند نیز در این جلسات از آموزش‌های خاصی برخوردار می‌شوند.


زنده‌کردن سنت قدیمی قرآن‌خوانی

صاحب‌جمعی در ادامه به همراهی و همکاری شهرداری منطقه ثامن نیز برای برگزاری جلسات و تبلیغات آن در شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: این جلسات به‌صورت تلفیقی است؛ به این صورت که در ابتدا استادان و قاریان بین‌المللی قرآن تلاوت می‌کنند، سپس به‌صورت مجلس قدیمی و سنتی، افراد حاضر در جلسه قرآن را می‌خوانند و خط می‌برند.

صاحب‌جمعی همچنین از حضور افراد قدیمی در این جلسات قرآنی خبر می‌دهد و می‌گوید: در جلسه گذشته شاهد افراد مسنی بودیم که به گفته خودشان پیش از این هم در جلسات مسجد کرامت شرکت می‌کردند. یکی از این افراد با واکر خودش را به مسجد رسانده بود.
 

ارسال نظر