کد خبر: ۳۱۹۹
۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

آموختن ورزش برای دفاع شخصی

رحیم برگی از چهارسالگی پا در عرصه ورزش گذاشت. آن‌زمان پدرش باشگاه کشتی داشت و در این باشگاه فوت و فن این ورزش را تمرین می‌کرد. کلاس دوم دبستان که بود با ورزش‌های رزمی آشنا شد و از آن‌زمان کیوکوشین کاراته را به کشتی ترجیح داد و بر آن متمرکز شد. باشگاهی در نزدیکی خانه‌شان بود که به آنجا می‌رفت و تمرین می‌کرد. او خیلی زود استعدادش در این رشته را نشان داد و سال79 به مسابقات استانی راه پیدا کرد و مقام سوم را به دست آورد.

در رشته رزمی کار می‌کند. دو عنوان قهرمانی کشور و یک نایب قهرمانی آسیا دارد. از سال85 که مربیگری سلاح سرد و دفاع شخصی را گرفته، تاکنون حدود 900شاگرد داشته که بیش از صد نفر آن‌ها کمربند مشکی دارند و به مقام‌های بالا رسیده‌اند. حدود پنجاه نفر از شاگردانش مدرک مربیگری دریافت کرده‌اند و بیست‌نفر هم درجه داوری دارند. 

رحیم برگی تاکنون کلاس‌های آموزشی متعددی برای کارکنان ارگان‌های مختلف گذاشته و در حال حاضر رئیس هیئت ورزش‌های رزمی استان است.


تغییر رشته ورزشی به‌دلیل آسیب‌دیدگی

این ورزشکار سی وچهارساله محله آزادشهر از چهارسالگی پا در عرصه ورزش گذاشت. آن‌زمان پدرش باشگاه کشتی داشت و در این باشگاه فوت و فن این ورزش را تمرین می‌کرد. کلاس دوم دبستان که بود با ورزش‌های رزمی آشنا شد و از آن‌زمان کیوکوشین کاراته را به کشتی ترجیح داد و بر آن متمرکز شد. باشگاهی در نزدیکی خانه‌شان بود که به آنجا می‌رفت و تمرین می‌کرد. او خیلی زود استعدادش در این رشته را نشان داد و سال79 به مسابقات استانی راه پیدا کرد و مقام سوم را به دست آورد.

برگی که تا هفده‌سالگی کیوکوشین کاراته تمرین می‌کرد و به مسابقات می‌رفت، می‌گوید: «سال83 در مسابقات استانی آسیب دیدم و بنا به توصیه پزشک باید این رشته را کنار می‌گذاشتم.»
او که تا این‌زمان از ورزش جدا نبود، نمی‌توانست به طور کامل آن را کنار بگذارد. پرس‌وجو کرد و دید که بین رشته‌های رزمی، هاپکیدو با شرایط جسمی‌اش هم‌خوانی دارد و این‌طور شد که از سال84 زیرنظر وحید اسحاقی پا در این عرصه گذاشت.


ایستادن بر سکوی آسیا

او می‌گوید: «بعد از ورود به رشته دفاع شخصی (از زیرمجموعه‌های هاپکیدو)، خیلی به مربیگری فکر می‌کردم برای همین از همان ابتدا بر این هدفم متمرکز شدم و سال85 توانستم مدرک مربیگری درجه3 فدراسیون را دریافت کنم.» برگی بعد از این، با در دست داشتن مدرکش باشگاهی دایر می‌کند و به آموزش علاقه‌مندان می‌پردازد. به مرور مدرک مربیگری خود را به درجه1و 2 می‌رساند و داوری درجه1 و 2 و 3 رشته دفاع شخصی را نیز می‌گیرد.

او سال95 در مسابقات سبک‌های کره‌ای جام بین‌المللی ریاست جمهوری شرکت می‌کند و مقام اول رشته دفاع شخصی را از آن خود می‌کند. سپس به مسابقات چی‌وان (CHI1) راه پیدا می‌کند و نایب قهرمان آسیا می‌شود. سال98 نیز دوباره جام قهرمانی کشور را در دست می‌گیرد.

او به حضورش در هیئت اشاره کرده و می‌افزاید: «از سال96 تا پایان99 در هیئت ورزش‌های رزمی مشهد دبیر و نایب رئیس بودم و از سال1400 تاکنون رئیس هیئت ورزش‌های رزمی خراسان هستم.»
به گفته او در حال حاضر 150باشگاه رزمی ثبت‌شده در استان در حال فعالیت هستند و هزار و500خانم و 2هزار آقا کارت عضویت در این باشگاه‌ها را دارند. حدود 9هزار نفر هم در مقطعی، این آموزش‌ها را دریافت کرده‌اند.

 


استقبال عمومی از یادگیری دفاع شخصی

برگی سن فراگیری آموزش‌های رزمی را از شش سال به بالا بیان می‌کند و می‌گوید: «کسانی که در دوره‌های خصوصی یا عمومی این آموزش‌ها شرکت کنند به ترتیب باید بین شش ماه تا دو سال زمان بگذارند تا بتوانند به سطح کمربند مشکی برسند.»

رئیس هیئت ورزش‌های رزمی استان در این سال‌ها به تجربه شاهد بوده است که روند حضور در کلاس‌های رزمی و دفاع شخصی، سیر صعودی دارد. او این موضوع را با افزایش زورگیری‌ها مرتبط می‌داند و می‌گوید: «چون طی سال‌های اخیر شهروندان از طریق اخبار و فضای مجازی با خطرات زورگیری‌ها آشنایی پیدا کرده‌اند، تمایل بیشتری به یادگیری اصول دفاع شخصی دارند و به‌ویژه استقبال خانم‌ها از این دوره‌ها افزایش یافته است. حتی خیلی از والدین با هدف اینکه فرزندانشان در مواقع لزوم بتوانند از خودشان دفاع کنند، آن‌ها را در این دوره‌ها ثبت‌نام می‌کنند.»

برگی هشت جلد کتاب در زمینه دفاع شخصی نوشته که دو جلد آن چاپ شده و در کتاب‌فروشی‌ها موجود است. امیدوار است هیچ فرد علاقه‌مندی به‌دلیل مشکلات مالی از ورزش محروم نماند برای همین در باشگاه خودش کسانی را که استطاعت مالی نداشته باشند، رایگان آموزش می‌دهد. این مربی خوشحال است که در این سال‌ها توانسته شاگردانی تربیت کند که به مدارج بالای ورزشی برسند.

 

ارزش‌های اخلاقی در ورزش‌های رزمی

ورزش‌های رزمی برخلاف اینکه در دید اول ظاهری خشن دارند، از ورزشکارانش افرادی می‌سازد که قادرند بر خشم خود غلبه کنند.

کسی که ورزش رزمی کار می‌کند، همین‌طور که به مدارج بالاتر می‌رسد، اعتماد به نفسش زیاد می‌شود

رئیس هیئت ورزش‌های رزمی استان می‌گوید: «کسی که ورزش رزمی کار می‌کند، همین‌طور که به مدارج بالاتر می‌رسد، اعتماد به نفسش زیاد می‌شود و قادر است به‌موقع از خودش دفاع کند، به این موضوع آگاه می‌شود که با استفاده نابجا از قدرتش، می‌تواند به افراد آسیب بزند. از طرفی به طور معمول حداقل 10دقیقه اول کلاس‌های رزمی، مربی درباره کنترل نفس صحبت می‌کند. برای همین ورزشکاران این رشته‌ها اول از همه مباحث اخلاقی را یاد می‌گیرند.»

به عقیده او پشت هر کدام از رشته‌های رزمی، فلسفه‌ای اخلاقی نهفته است و علت اینکه از گذشته تاکنون، بعضی مساجد اقدام به آموزش این رشته‌ها می‌کنند، زنده‌نگه‌داشتن همین ارزش‌هاست.

 

صفر تا صد هزینه‌های اعزام

رئیس هیئت ورزش‌های رزمی خراسان درباره حمایت از ورزشکاران برای حضور در مسابقات توضیح می‌دهد: «متأسفانه عده‌ای بیان می‌کنند که هزینه‌های اعزام ورزشکاران توسط خودشان پرداخت می‌شود در حالی که اگر مسابقاتی که ورزشکار در آن شرکت می‌کند قانونی باشد، هزینه‌های اعزامش توسط هیئت ورزش و اداره ورزش تأمین می‌شود و این ورزشکارانی که ادعا دارند هزینه اعزام را خودشان پرداخت می‌کنند، در مسابقاتی حضور داشته‌اند که مورد تأیید هیئت نبوده است.»

به گفته او در کل جهان و داخل ایران مسابقات مختلفی برگزار می‌شود که بعضی از آن‌ها به دلایلی مانند نداشتن دعوت‌نامه، رنکینگ و... مورد حمایت هیئت نیست و اگر ورزشکاری در آن شرکت کند، هزینه‌هایش را هیئت تقبل نمی‌کند اما هر مسابقه‌ای که مورد حمایت هیئت ورزش‌های رزمی باشد همه هزینه‌های اعزام و اسکان ورزشکار پرداخت می‌شود.

ارسال نظر