کد خبر: ۳۲۱۹
۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

غرقِ نقش و رنگ قالی

آتنا هفده سال دارد و دانش‌آموز سال یازدهم رشته طراحی و رنگ‌آمیزی فرش است. چهار سالی می‌شود که ساکن محله خاتم‌الانبیاشده است. پدر و مادرش اصالتا کاشمری هستند و سال‌ها در شهرستان کاشمر به هنرجویان، بافت فرش را آموزش دادند.کسب مقام سوم در رشته مواد اولیه و رنگرزی در چهاردهمین المپیاد فرش دست‌باف ایران سال 1401 و کسب مقام سوم در رشته طراحی و نقاشی فرش در چهاردهمین دوره المپیاد ملی فرش هنرستان‌های کاردانش استان خراسان‌رضوی سال1400 نشان می‌دهد دنیای آتنا پر از رنگ و زیبایی است.

کسب مقام سوم در رشته مواد اولیه و رنگرزی در چهاردهمین المپیاد فرش دست‌باف ایران سال 1401 و کسب مقام سوم در رشته طراحی و نقاشی فرش در چهاردهمین دوره المپیاد ملی فرش هنرستان‌های کاردانش استان خراسان‌رضوی سال1400 نشان می‌دهد دنیای این نوجوان محله خاتم‌الانبیاپر از رنگ و زیبایی است. دنیایی که ما را ترغیب کرد تا با او گفت‌وگو کنیم.


خانواده‌ای اهل قالی و قالی‌بافی

آتنا هفده سال دارد و دانش‌آموز سال یازدهم رشته طراحی و رنگ‌آمیزی فرش است. چهار سالی می‌شود که ساکن محله خاتم‌الانبیاشده است. پدر و مادرش اصالتا کاشمری هستند و سال‌ها در شهرستان کاشمر به هنرجویان، بافت فرش را آموزش دادند. آتنا خاطرات پنج‌سالگی‌اش را به یاد دارد که همراه مادرش کنار دار قالی می‌نشست و محو تماشای دستان او می‌شد. هر کاری که از دستش برمی‌آمد آن زمان انجام می‌داده است، از آوردن نخ بگیر تا دادن آب خنک به دست مادر.

از همان کودکی عاشق دنیای رنگ بوده و به نقاشی هم علاقه زیادی داشته است. او می‌گوید: در طول دوران تحصیل بیشترین وقتم را برای کلاس هنر و تربیت‌بدنی گذاشتم. به درس‌های دیگر علاقه زیادی نداشتم. زمان انتخاب رشته تصمیم خودم تحصیل در رشته تربیت‌بدنی بود؛ ولی پدر و مادرم تشویقم کردند که رشته طراحی فرش را دنبال کنم. به مرور علاقه‌ام به این رشته بیشتر شد و اردیبهشت امسال در المپیاد کشوری شرکت کردم و با پشتکار زیاد توانستم مقام سوم المپیاد را در رشته رنگرزی به دست آورم.


رنگ‌های طبیعی برای قالی‌دستی

آتنا به طراحی و رنگرزی فرش علاقه بیشتری دارد تا بافت آن. درباره آن می‌گوید: در رشته طراحی و نقاشی سال اول چند جلسه تکنیک‌های بافت را آموزش می‌دهند؛ ولی بیشتر دروس مربوط به طراحی و رنگ‌آمیزی است. با این‌حال دانش‌آموزان از ابتدا بافت فرش را یاد می‌گیرند. دروس امسال ما بیشتر طراحی بود و سال بعد رنگ و نقطه را حرفه‌ای‌تر یاد می‌گیریم.

عاشق رشته طراحی است و از طرفی دوست دارد یکی از استادان برجسته رنگرزی کشور شود. او نخ‌های مختلف ابریشم و پشم را با رنگ‌های مختلف گیاهی و صنعتی ترکیب می‌کند تا رنگ موردنظرش دربیاید. از گیاه‌های طبیعی مثل رُناس، اِسپَرک، پوست گردو، جَفت، برگ مو و برگ انار برای رنگرزی استفاده می‌کند. می‌گوید: این رنگ‌ها بیشتر برای فرش‌های طبیعی به کار می‌رود تا فرش‌های ماشینی. رنگ برای فرش‌دستی سخت‌تر و پر زحمت‌تر است.


«واگیره» و «خشتی» طرح‌های مورد علاقه

دانش‌آموزان رشته فرش در بخش طراحی با انواع گل‌های قالی آشنا می‌شوند. طرح‌های لُچک، تُرنج، خشتی و خطایی را آموزش می‌بینند و سال یازدهم همان طرح‌ها را روی نقشه طراحی می‌کنند. او می‌گوید: طرح‌ها را روی یک‌چهارم یا یک‌دوم کاغذ طراحی می‌کنیم و بقیه آن برای ادامه کپی می‌شود. «واگیره» و «خشتی» از طرح‌های موردعلاقه من است. در «واگیره» یک بخش از طرح را می‌کشم و بقیه آن در همان یک‌چهارم کپی می‌شود و در نهایت طرح ویژه‌ای به دست می‌آید. طرح خشتی هم خانه خانه و مربع مربع است و داخل هرکدام از مربع‌ها یک طرح خاص کشیده می‌شود.

او می‌خواهد این رشته را در دانشگاه کاشان دنبال کند و آرزو دارد در آینده با کسب مقام‌های بیشتر در المپیادهای جهانی، موفقیت‌های بیشتری به دست آورد.

ارسال نظر