کد خبر: ۳۲۲۶
۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

محافل معنوی همیشه جاری

دورهم‌نشستن خانواده‌ها، دوستان و هم‌محله‌ای‌ها و تلاوت قرآن‌کریم از رویدادها و جلسات زیبایی است که در هر گوشه شهر می‌توان دید؛ جلساتی که برگزاری آن‌ها در دو سال اخیر و با شیوع ویروس کرونا کم‌رنگ شده بود، اما اکنون بار‌ دیگر احیا شده است‌ و صدای تلاوت آیات قرآن در این جلسات شنیده می‌شود. جلسه قرآنی «عترت» از همین محافل قرآنی است که حدود چهارده سال پیش در محله سیدرضی تشکیل شد.

 دورهم‌نشستن خانواده‌ها، دوستان و هم‌محله‌ای‌ها و تلاوت قرآن‌کریم از رویدادها و جلسات زیبایی است که در هر گوشه شهر می‌توان دید؛ جلساتی که برگزاری آن‌ها در دو سال اخیر و با شیوع ویروس کرونا کم‌رنگ شده بود، اما اکنون بار‌ دیگر احیا شده است‌ و صدای تلاوت آیات قرآن در این جلسات شنیده می‌شود. 

جلسه قرآنی «عترت» از همین محافل قرآنی است که حدود چهارده سال پیش در محله سیدرضی تشکیل شد. این جلسه، در تمام این سال‌ها تعطیلی به‌خود ندیده بود تا کرونا از راه‌ رسید‌ و بانوان برگزارکننده آن برای حفظ سلامتی اعضا اقدام به‌تعطیلی دوساله آن‌ کردند.


حفظ شیوه‌نامه‌ها در روزهای کاهش ابتلا

نجمه انسانی یکی از اعضای جلسه عترت می‌‌گوید: «با شیوع کرونا ابتدا جلسات را از هفتگی به ماهانه تبدیل کردیم‌ ولی‌ در ادامه تصمیم به تعطیلی جلسه گرفتیم. 

الان جلسات قرآنی با نظم و حضور‌ اعضا برگزار می‌شود و بانوانی که مدتی از میزبانی جلسات در زمان کرونا بیم داشتند داوطلب برگزاری جلسه قرآن در خانه‌شان می‌شوند. البته الآن هم هنوز ما خیلی از شیوه‌نامه‌ها را رعایت ‌می‌کنیم. همه با ماسک حاضر می‌شوند و پذیرایی بیرون‌بر است؛‌ به‌ویژه که در روزهای اخیر آمار مبتلایان به‌کرونا افزایش پیدا کرده است.»


جزء‌خوانی دوباره

جلسه قرآنی «امام‌رضایی‌ها» به‌همت بانوان محله فارغ‌التحصیلان از سال1391 برپا شده است. تشکیل این‌ جلسه به آشنایی مادران چند دانش‌آموز در مدرسه برمی‌گردد و ایده برگزاری آن همان‌موقع شکل می‌گیرد.

یکی از سختی‌هایی که کرونا در این‌ مدت بر ما تحمیل کرد همین تعطیلی برنامه‌های قرآنی بود که برکت مادی‌ و معنوی زندگی ما بود‌‌

 انیس فدایی در این باره می‌گوید: «ما در دور جدید جلسات که بعد از کاهش آمار‌ کرونا شروع کردیم، دوازده جلسه برگزار کردیم و در مجموع سه جلسه اخیر هم حدود ۹عضو جدید داریم. 

یکی از سختی‌هایی که کرونا در این‌ مدت بر ما تحمیل کرد همین تعطیلی برنامه‌های قرآنی بود که برکت مادی‌ و معنوی زندگی ما بود‌‌؛ از جزءخوانی قرآن گرفته تا قرعه‌کشی وام. روزی که جلسات را دوباره شروع کردیم همه اعضا از خوش‌حالی با شکلات و شیرینی و نذری نقدی آمده بودند.»


جلسات مجازی‌ دوره قرآن

در ادامه گفت‌وگو با بانوان فعال قرآنی منطقه۱۱، با نرجس حسینی‌نسب گفت‌وگو می‌کنیم. او که از اهالی محله تربیت است، مسئول هماهنگی جلسه قرآن خانگی «حضرت ام‌البنین(س)» است. 

حسینی‌نسب به‌نوع فعالیتشان در دو سال کرونایی اشاره می‌کند و می‌گوید: «شکر خدا توانستیم در روزهای کرونایی هم جلسات قرآنی را به‌صورت مجازی ادامه دهیم و در این مدت بیش از هشتاد بار با هماهنگی در گروه فضای مجازی، قرآن را دور‌ کردیم؛ به این شکل که هر کدام از اعضای سی‌نفره جلسه قسمتی را که‌ می‌خواندند اعلام می‌کردند.»

او در ادامه می‌گوید: «الآن حدود پنج ماه است که جلسات ما دوباره شروع شده است و هر هفته پنجشنبه‌صبح‌ها در خانه یکی از اعضا که همه از اهالی محله‌های تربیت و شریف هستند دور هم جمع می‌شویم. استقبال هم به‌همان روال قبل از شیوع ویروس کرونا برگشته است و مراسم خوبی برگزار می‌شود. ما در همان جلسه اول بعد از کاهش ابتلا به‌کرونا، یک جزء اضافه را به‌نیت رفع کامل کرونا از جامعه خواندیم.»

 

 

کلمات کلیدی
ارسال نظر