کد خبر: ۳۲۳۸
۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

تقویت حافظه با قدرت ذهن

شهرام خیاطان می‌گوید: خداوند حال کسی را تغییر نمی‌هد مگر اینکه خودش بخواهد و من این کار را کردم. روش‌‌هایی را یافته‌ام که درصدهای بیشتری از مغز را به کار بگیرد. شاید شنیده باشید که دانشمندان ثابت کرده‌اند انسان در حالت عادی از یک درصد ذهنش استفاده می‌کند. انیشتین در اوج تفکر از 9 درصد استفاده کرده است. چرا؟ مگر خداوند این قدرت را در انسان قرار نداده است؟ مگر ما اشرف مخلوقات نیستیم؟ به همین دلیل، من به فکر افتادم به دنبال روح خدایی بروم. نکته اصلی کار من این بود که بدون تعصب تحقیق کردم.

خودش را پدر پگاه معرفی می‌کند، دختر نابغه‌ای که سال 97 با قدرت حافظه‌اش تعجب بسیاری را برانگیخت. فیلم او که در یکی از جشن‌های شهرداری منطقه 8 مشهد، چهل نام را به حافظه می‌سپارد و به‌ترتیب و برعکس می‌گوید، در گوشی‌های موبایل دست‌به‌دست می‌چرخید. مانند همه پدرها از موفقیت دخترش به خود می‌بالد اما خوشحالی شهرام خیاطان از این نظر دوچندان است که نتیجه ایده‌هایش را نیز می‌تواند در موفقیت فرزندش ببیند. 

این استاد کنترل ذهن و تقویت حافظه که در محله هاشمیه زندگی می‌کند، سال‌هاست تلاش می‌کند به همه بگوید با تقویت قدرت ذهن می‌توان به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرد.


از نوجوانی به فکر داشتن فرزندی نابغه بودم

سال 47 در شاهرود به دنیا آمده و به واسطه شغل پدرش، از چهارسالگی به مشهد آمده و در این شهر زندگی کرده است. خودش را مشهدی می‌داند. شمرده و رسا صحبتش را آغاز می‌کند: «ارزشمندترین دارایی ما ثانیه‌های ماست. زمان‌های ما ارزشمند است و باید بتوانیم نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم. من از بچگی اهل مطالعه بودم و به دنبال برترین‌ها. به قدری ذهنم به دنبال اوج گرفتن بود که در دوران کودکی تصمیم داشتم کتاب «ترین‌ها» را بنویسم.»

ساعت‌هایی که معلم نداشتیم، بچه‌ها در حیاط فوتبال بازی می‌کردند اما من می‌رفتم سر خیابان کفایی. آنجا کتابخانه‌ای بود که شده بود پاتوق همیشگی من

از 35 سال تحقیقش درباره قدرت ذهن می‌گوید و داستان سمت و سو گرفتن افکارش در جهت تمرکز روی ذهن انسان. تعریف می‌کند: «شروع این اتفاق داستانی دارد. در هنرستان شهید بهشتی دور میدان شریعتی یک رشته فنی می‌خواندم. ساعت‌هایی که معلم نداشتیم، بچه‌ها در حیاط فوتبال بازی می‌کردند اما من می‌رفتم سر خیابان کفایی. آنجا کتابخانه‌ای بود که شده بود پاتوق همیشگی من. با اینکه رشته‌ام فنی بود، کتاب‌های روان‌شناسی می‌خواندم. همان‌جا جرقه تمرکز روی ذهن در افکار من زده شد. دقیقا به یاد دارم پله‌های کتابخانه را که بالا می‌رفتم، با خودم می‌گفتم فرزند آینده‌ام باید نابغه باشد.»


ابداع روشی برای تقویت حافظه

بعد از پایان دوره هنرستان، به دانشگاه شهید بهشتی در تهران می‌رود و در رشته اقتصاد نظری درس می‌خواند اما افکارش هنوز به دنبال تقویت ذهن است. از دوران دانشگاهش تعریف می‌کند: «در خوابگاه، یکی از دانشجوهای پزشکی وقتی دید من به مطالعه در زمینه ذهن انسان علاقه‌مند هستم، کتابی به من داد به نام «چگونه حافظه خود را تقویت کنیم» از دکتر جیمز وینلند. 

با خواندن آن کتاب، ایده‌های اولیه به ذهنم رسید و در سال 66 زمانی که دانشجو بودم روشی برای تقویت حافظه ابداع کردم. ابتدا به صورت جلسات خصوصی و در قالب پژوهش بود اما وقتی دیدم روش اثرگذاری است و نتایج فوق‌العاده‌ای دارد، مسیر تحقیقاتم را ادامه دادم و آموزش با هیپنوتیزم را هم ابداع کردم. تبلیغاتم به صورت دستی بود. خودم با دستخط خودم می‌نوشتم، کپی می‌گرفتم و از تجریش تا ولی‌عصر روی دیوارها می‌چسباندم. روش مؤثری بود و حتی برخی از استادانم در دوره‌های من شرکت می‌کردند. بعد از سربازی، به مشهد برگشتم و این روش را در شهر خودم ادامه دادم.»


هیچ غیرممکنی وجود ندارد

خیاطان ادعا می‌کند برای هر مشکلی راه چاره‌ای دارد. از نظر او، خلقت خداوند درباره اشرف مخلوقات به گونه‌ای است که هیچ غیرممکنی وجود ندارد. به همین دلیل،‌ فقط مشاوره‌های غیرممکن را قبول می‌کند. می‌گوید: «کسب‌و‌کارهایی در جهان موفق هستند که آیتم اصلی‌شان خلاقیت است، مسئله‌ای که مورد تهاجم قرار گرفته است. 

به نظر من، استثمار اصلی کشور ما فرهنگی و آموزشی است، نه اقتصادی. زمانی که در تهران بودم، برای سرکشی به مدارس می‌رفتم. آنجا متوجه شدم مشکل اصلی سلیقه‌ای رفتار کردن معلم‌هاست. معلمی که خودش با نوشتن خوب یاد گرفته، همه دانش‌آموزان را مجبور به این کار می‌کند و آن دیگری که حافظه شنوایی خوبی دارد، از همه دانش‌آموزان می‌خواهد با شنیدن یاد بگیرند. 

معتقد است مباحث تعالی انسانی در دین ما با قدرتی که خداوند در وجودمان قرار داده است مطابق و هم‌سوست

این سیستم که استعداد فردی نادیده گرفته شود اشتباه است و فشارهای روحی به بچه‌ها وارد می‌کند.» او که مشاور عالی انجمن مخترعان خراسان رضوی هم هست ادامه می‌دهد: «اگر دقت کنید، مخترعان ما جزو فقیرترین افراد هستند. چرا؟ چون سیستم استعدادیابی ما دچار مشکل است. من تلاش می‌کنم سیستم آموزشی را قانع کنم با نگاه متفاوتی به ذهن انسان، خلاقیت را به فضای زندگی اضافه کنند.»

 

تطابق قدرت ذهن با اصل خلقت

با خواندن آیه «إن الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم» (آیه 11 سوره رعد) ادامه می‌دهد: «خداوند حال کسی را تغییر نمی‌هد مگر اینکه خودش بخواهد و من این کار را کردم. روش‌‌هایی را یافته‌ام که درصدهای بیشتری از مغز را به کار بگیرد. شاید شنیده باشید که دانشمندان ثابت کرده‌اند انسان در حالت عادی از یک درصد ذهنش استفاده می‌کند. انیشتین در اوج تفکر از 9 درصد استفاده کرده است. چرا؟ مگر خداوند این قدرت را در انسان قرار نداده است؟ مگر ما اشرف مخلوقات نیستیم؟ به همین دلیل، من به فکر افتادم به دنبال روح خدایی بروم. نکته اصلی کار من این بود که بدون تعصب تحقیق کردم.»

 

موفقیت به دنبال موفقیت می‌آید

خیاطان علاوه بر کارشناسی اقتصاد نظری، مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی را هم از مرکز آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گرفته است. مدارک بین‌المللی مدیریت بازاریابی، مدیریت کسب‌و‌کار و ریاست روابط عمومی را هم از فنی و حرفه‌ای گرفته است و در هیئت‌ها و سازمان‌های مختلف به عنوان مشاور مشغول فعالیت است. 

همایش‌های قدرت ذهن را حتی برای طلاب برگزار می‌کند و معتقد است مباحث تعالی انسانی در دین ما با قدرتی که خداوند در وجودمان قرار داده است مطابق و هم‌سوست. پگاه هم که اکنون 22 سال دارد، با داشتن دو مدرک کارشناسی از دانشگاه امیرکبیر، به فرانسه رفته است تا بتواند در مسیر پیشرفت قدم بردارد و به گفته پدرش، در مسیر مریم میرزاخانی قدم بگذارد. خیاطان معتقد است موفقیت با اولین قدم شروع می‌شود و با تقویت ذهن ادامه می‌یابد.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
عباسقلی قربانی اسفیدان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
0
0
نا زمانی که غذاها سالم نباشد منتظر معجزه نداشته باشید