کد خبر: ۳۲۸۲
۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کوچه باغ‌حسن‌خان

کوچه باغ حسن‌خان در گذشته باغ بزرگی را دربرمی‌گرفت که یکی از باغ‌های معروف دوره قاجار در محله پایین‌خیابان بود. به گفته قدیمی‌های محله، این کوچه بسیار آباد و سرسبز به یکی از افراد ثروتمند آن دوران به نام حسن‌خان تعلق داشت که با درباریان قاجار مراوداتی داشته است.برخی مورخان از باغ‌های مشهد قدیم مانند باغ حسن‌خان یاد کرده‌اند که اکنون دیگر هیچ اثر و نشانی از این باغ‌ها برجای نمانده است.اکنون کوچه ‌باغ حسن‌خان یکی از محورهای اصلی بافت تاریخی اطراف حرم امام‌رضا(ع) است که در گذشته قول‌هایی برای احیای محور تاریخی این کوچه داده شد.

کوچه باغ حسن‌خان در گذشته باغ بزرگی را دربرمی‌گرفت که یکی از باغ‌های معروف دوره قاجار در محله پایین‌خیابان بود. به گفته قدیمی‌های محله، این کوچه بسیار آباد و سرسبز به یکی از افراد ثروتمند آن دوران به نام حسن‌خان تعلق داشت که با درباریان قاجار مراوداتی داشته است.
برخی مورخان از باغ‌های مشهد قدیم مانند باغ حسن‌خان یاد کرده‌اند که اکنون دیگر هیچ اثر و نشانی از این باغ‌ها برجای نمانده است.اکنون کوچه ‌باغ حسن‌خان یکی از محورهای اصلی بافت تاریخی اطراف حرم امام‌رضا(ع) است که در گذشته قول‌هایی برای احیای محور تاریخی این کوچه داده شد.

یکی از مشکلات مهمی که ساکنان کوچه باغ‌حسن‌خان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، کمبود نانوایی است. این در حالی است که به‌دلیل وجود دو هتل‌آپارتمان و شمار زیادی زائر و مسافر، تقاضای نان در این معبر زیاد است.

 

رسول دانایی 53ساله متولد و بزرگ‌شده کوچه باغ‌حسن‌خان است. همه اهل محل و حتی زائران او را به خوش‌نامی در کسب‌وکارش می‌شناسند.

 

در گذشته دو کاروان‌سرا که محل دباغی پشم و پوست بوده در کوچه باغ‌حسن‌خان فعال بوده که حالا یکی از آن‌ها به مرکز آموزشی و رفاهی تبدیل شده و از دیگری هم فقط خرابه‌ای باقی مانده است که گاهی پرداخت قالی در آن انجام می‌شود.
ارسال نظر