کد خبر: ۳۳۰۶
۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

«روشن»، کوچه‌ای با سرنوشت تاریک!

کوچه آیت‌الله خزعلی3 یا کوچه روشن که میان دو مسیر شوکت‌الدوله و مسیر تازه‌تأسیس آیت‌ا... واعظ‌طبسی قرار دارد، یک راه گذر قدیمی به‌سوی حرم مطهر رضوی است که هویتی دیرینه دارد، اما اکنون جز نامش عناصر زیادی از آن باقی نمانده است. پیش‌ترها مرد متمولی به نام حاجی‌روشن در این محله ساکن بوده که این معبر به اعتبار او معروف شده است. یافتن افراد ساکن و قدیمی در این کوچه مانند دیگر کوچه‌های نزدیک به حرم دشوار است.

 کوچه آیت‌الله خزعلی3 یا کوچه روشن که میان دو مسیر شوکت‌الدوله و مسیر تازه‌تأسیس آیت‌الله واعظ‌طبسی قرار دارد، یک راه گذر قدیمی به‌سوی حرم مطهر رضوی است که هویتی دیرینه دارد، اما اکنون جز نامش عناصر زیادی از آن باقی نمانده است. پیش‌ترها مرد متمولی به نام حاجی‌روشن در این محله ساکن بوده که این معبر به اعتبار او معروف شده است. یافتن افراد ساکن و قدیمی در این کوچه مانند دیگر کوچه‌های نزدیک به حرم دشوار است.

یک سمت این کوچه را سازمان تبلیغات اسلامی و دو سازه درحال‌ساخت که کوچه روشن و آیت‌الله واعظ‌طبسی را به یکدیگر متصل می‌کند، گرفته است. مجتمع تجاری یاس نیز وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است و رونق چندانی ندارد. ساختمان سازمان تبلیغات پس از انقلاب اسلامی به اینجا منتقل شده است.

 

دو حسینیه بیت‌المهدی(عج) و بیت‌العباس و خانه‌مسافری در کوچه روشن1، همراه با دیگر ساختمان‌های این معبر قدیمی که به مسافران واگذار می‌شوند، پای زائران را به این کوچه نزدیک به حرم بازکرده است.

 

علی رحیمیان از کاسبان قدیمی این کوچه است. پدر او و پسرعموهایش از سال1330 جزو نخستین کسانی بودند که پمپ‌های آب را به مشهد آوردند. او بیشتر قدیمی‌های کوچه را می‌شناسد؛ کسانی که یا از دنیا رفته‌اند یا زیرفشار و نارضایتی ملکشان را واگذار کرده‌اند. به گفته او آیت‌الله جعفر طباطبایی از بزرگان و قدیمی‌هایی است که خانه‌اش محل آمدوشد اهالی است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر