کد خبر: ۳۳۱۸
۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

بزرگ‌شدن در لباس تعزیه‌

سال87 بود. کلاس پنجم. زنگ ادبیات. درسی داشتند که درباره تعزیه‌خوانی مختصر توضیحی می‌داد. از کودکی در روستایشان مراسم تعزیه‌خوانی را دیده بود. عاشق آن بود اما هر بار سمت اعضای این گروه و وسایلشان می‌رفت با این تصور که او بچه است، دورش می‌کردند. این کلاس و درس، آتش آن علاقه را شعله‌ور کرد. به همکلاسی‌اش گفت بیا یک گروه تعزیه تشکیل دهیم. همین ایده، محمد ابراهیمیان را وارد عرصه تازه‌ای کرد و از آن‌زمان که یک گروه تعزیه پنج‌نفری تشکیل داد تا امروز که گروهی 35نفری هستند، هر سال مراسم تعزیه‌خوانی دارند.

سال87 بود. کلاس پنجم. زنگ ادبیات. درسی داشتند که درباره تعزیه‌خوانی مختصر توضیحی می‌داد. از کودکی در روستایشان مراسم تعزیه‌خوانی را دیده بود. عاشق آن بود اما هر بار سمت اعضای این گروه و وسایلشان می‌رفت با این تصور که او بچه است، دورش می‌کردند. این کلاس و درس، آتش آن علاقه را شعله‌ور کرد. به همکلاسی‌اش گفت بیا یک گروه تعزیه تشکیل دهیم. 

همین ایده، محمد ابراهیمیان را وارد عرصه تازه‌ای کرد و از آن‌زمان که یک گروه تعزیه پنج‌نفری تشکیل داد تا امروز که گروهی 35نفری هستند، هر سال مراسم تعزیه‌خوانی دارند. امسال هم دهه اول محرم را در پارک ملت به تعزیه‌خوانی پرداختند و هر شب یک اجرای سریالی داشتند.

هربار که این تعزیه‌خوانی اجرا می‌شود بازیگران دسته اشقیا در یک طرف صف می‌کشند و بازیگران گروه اولیا در مقابلشان. رشادت‌های حضرت قاسم(ع) ،حضرت علی‌اکبر(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) و... بارها لشکریان شمر و عمربن‌سعد را به عقب می‌راند اما در نهایت، هرشب که منسوب به هر بزرگی است، او را به شهادت می‌رسانند. 

رجزخوانی‌های شمر و عمر، صدای قهقهه‌های شیطانی و فریادهای مستکبرانه‌شان، گوشه کوچکی از ظلم این ظالمان را برای مردم تصویرسازی می‌کند و بعد از یک جنگ دلاورانه، در میان صدای شمشیرها، قامت رشیدی بر زمین می‌افتد و روی پاهای حسین(ع) جان می‌دهد.

تعدادی از اعضای گروه تعزیه‌خوانی لاله‌های سرخ از همان سال87 عضو آن هستند تعدادی هم به‌مرور و به‌تازگی ملحق شده‌اند اما هر کدام انگیزه‌ها و خاطراتی شنیدنی دارند که ما برای شنیدن آن‌ها در یکی از شب‌های اجرای تعزیه در میانشان حضور پیدا کرده‌ایم.

 

اجازه‌ای که در خواب گرفتم

محمد ابراهیمیان بانی تشکیل گروه است. خاطرات کودکی او تأثیر زیادی در انتخاب این مسیر داشته است. تعریف می‌کند: «پدربزرگم تعزیه‌خوان بود ولی متأسفانه وقتی من چهارساله بودم فوت کرد و نتوانستم کنار او این‌کار را یاد بگیرم. مادرم هنگام کارهایش دیالوگ‌های تعزیه را زمزمه می‌کرد من هم دوست داشتم و می‌رفتم کنارش تا برایم بیشتر بخواند. 

شش‌ساله که بودم در مراسم تعزیه روستایمان(خمی از توابع بردسکن) نقش حضرت رقیه(س) را بازی کردم. سال بعدش هم در نقش طفلان مسلم بودم اما در سال‌های بعد، رفت‌وآمدی به روستا نداشتیم و من با رؤیای اینکه روزی تعزیه‌خوان شوم بزرگ شدم. کلاس پنجم که بودم، در زنگ درس ادبیات ایده تشکیل گروه تعزیه‌خوانی به ذهنم رسید. به دوستم که گفتم قبول کرد. ولی هیچ کاری یاد نداشتیم. 

دو تا نوجوان بودیم. لباس، تجهیزات و... هم نداشتیم. رفتیم بسیج محله‌مان و ایده را مطرح کردیم. آن‌ها استقبال کردند و با کمکشان تجهیزات لازم را خریدیم. دو سه نفر هم از بسیج به ما اضافه شدند. پیر غلامی بود به نام آقای نمکی، خدا خیرش دهد او تعزیه‌خوانی را یادمان داد و سال اول با اجرا در مدرسه شروع کردیم.»

ابراهیمیان از همان کودکی علاقه خاصی به حضرت عباس(ع) داشته است. دلسوزی ایشان برای بچه‌ها، فداکاری‌ها و وفایش، حسابی در ذهنش نشسته بود. وقتی گروه تعزیه را تشکیل می‌دهد دوست داشته نقش این بزرگوار را بازی کند اما در دلش حرمتی برای حضرت عباس(ع) قائل بود که اجازه نمی‌داد چنین کاری کند. 

پیر غلامی بود به نام آقای نمکی، خدا خیرش دهد او تعزیه‌خوانی را یادمان داد و سال اول با اجرا در مدرسه شروع کردیم

با خودش می‌گفت من کجا لباس حضرت عباس(ع) کجا اما یک روز خوابی می‌بیند: «در عالم خواب همه اعضای گروه برای مراسم تعزیه‌خوانی آماده شده بودند. سید بزرگواری به من گفت چرا تو حاضر نشده‌ای؟ گفتم چی بپوشم؟ گفت لباس حضرت عباس(ع). بعد از این خواب گفتم که نقش حضرت عباس(ع) را خودم بازی می‌کنم و از آن‌زمان تا الان در همین نقش هستم.»

 

 

واقع‌نمایی بیشتر واقعه عاشورا

ابراهیمیان اکنون در بیست‌وهفت‌سالگی در محله سیدرضی دفتر چاپ و تبلیغات دارد. او مسئول گروه تعزیه‌خوانی لاله‌های سرخ است. به خاطر اینکه در دوران کودکی خودش، هیچ‌کس به علاقه او توجه نشان نمی‌داد اکنون راه را برای بچه‌های علاقه‌مند این عرصه باز می‌کند و اجازه می‌دهد آن‌ها هم در گروه حضور داشته باشند.

او به علاقه و استقبال کودکان از تعزیه‌خوانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «بچه‌ها و نوجوانان عاشق این هنر هستند. به این روش می‌توان به آن‌ها خوراک فکری داد. حادثه عاشورا را برایشان بازگو کرد و مطمئن بود که در ذهنشان ماندگار می‌شود. تعداد زیادی از تماشاچیان ما را هم این قشر تشکیل می‌دهند اما متأسفانه مسئولان اهمیتی به این هنر و قدرت تأثیرگذاری آن نمی‌دهند. 

با وجود اینکه بابت این اجراها هیچ پولی از مردم دریافت نمی‌کنیم و هزینه‌های آن را خود اعضای گروه با کمک خیران تأمین می‌کنند، کم‌لطفی‌های زیادی از سوی مسئولان می‌بینیم و حتی برای گرفتن مجوز مشکل داریم اما به لطف ائمه(ع) و حضرت زهرا(س) به جز دو سال که به‌دلیل کرونا محدودیت بود، هر سال اجرا داشتیم و تأثیر مثبت آن را دیده‌ایم .»

او با بیان اینکه تلاش کرده‌اند تعزیه‌خوانی را برای نسل امروز جذاب‌تر کنند توضیح می‌دهد: «سبک اجرایی ما تلفیقی از چند هنر است. بخش حماسی و جلوه‌های واقع‌گرایانه‌تر را بیشتر کرده‌ایم. به عنوان مثال ابزارهای جنگی‌مان واقعی است فقط شمشیرها تیز نیستند و از چند هفته یا چند ماه قبل از اجرا، آموزش‌های رزمی و شمشیربازی به اعضا می‌دهیم وهر شب، داستانی از واقعه عاشورا اجرا
می‌شود .»

او و گروهش نه‌تنها در مشهد تعزیه‌خوانی‌های متعددی داشته‌اند بلکه به دیگر شهرها هم دعوت شده‌اند و در گرگان، تهران، سمنان، شیراز، اصفهان، قشم، اهواز، تبریز و... اجرا داشته‌اند. همچنین چندین سال است که مراسم خیمه‌سوزان را در مشهد برای جمعیت زیادی در بولوار هاشمیه اجرا می‌کنند.

محمدجواد طبسی در نقش حر

 

داغی که یادآور داغ حسین(ع) شد

یوسف یوسفیان در این گروه تعزیه‌خوانی، نقش امام حسین(ع) را برعهده دارد. او با دیالوگ‌های حماسی و عاطفی که می‌خواند دل تماشاگران را به درد می‌آورد و با وجود اینکه مردم بارها روایت مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش را شنیده‌اند، وقتی به شکل نمایش آن را می‌بینند، باز منقلب می‌شوند و سوز جگرشان بلند می‌شود.

محمدجواد پسر یوسفیان از هفت‌سال پیش در این گروه شرکت داشته و نقش بازی می‌کرده است اما سال99 در پانزده‌سالگی در اثر بیماری قلبی و دیابت فوت کرده است. همین موضوع حال و هوای خاصی به عوامل اجرایی گروه تعزیه‌خوانی داده است و به‌ویژه در اجراهای مربوط به حضرت علی‌اکبر و قاسم(ع)، با چشمانی گریان و صورتی خیس از اشک حضور دارند چراکه داغ نبود محمدجواد آن‌ها را بیش از پیش بر داغ امام حسین(ع) واقف کرده است.

اکنون محمدطاهای هشت‌ساله که برادر محمدجواد است، راه او را ادامه می‌دهد و در نقش عبدالله ابن حسن و برادر حضرت قاسم(ع) حضور دارد.

 

علی جهاندیده در نقش شمر

غبطه بر حر

محمدعماد طبسی، بازیگر بیست‌وهفت‌ساله این گروه تعزیه‌خوانی است. او 12سال است که در این گروه حضور دارد. به گفته خودش دو سال به‌واسطه مشکلاتی که داشته نتوانسته نقش بازی کند بعد هم که بازگشته، تقاضای نقش حر را کرده است. ابتدا مدیر گروه به او می‌گوید نمی‌تواند از عهده این نقش بربیاید اما او فرصت یک ماهه می‌گیرد که تمرین کند و توانایی‌اش را نشان دهد. 

طبسی تعریف می‌کند: «بعد از سه‌هفته تمرین، توانستم خودم را به حدی که مورد انتظار مسئول گروه بود برسانم و این نقش را گرفتم. به خاطر شخصیت حر و جایگاهی که نزد امام حسین(ع) داشته، این نقش را دوست دارم و واقعا به این مقام و جایگاهش غبطه می‌خورم. از طرفی چون حر یک انسان گناهکار بود که توبه کرد و به چنین جایگاهی رسید برایم خیلی جالب است.»

او که لیسانس حقوق دارد، به‌دلیل علاقه به بازیگری و حضورش در این گروه، دوره‌های مقدماتی بازیگری و نمایشنامه‌نویسی را گذرانده و پنج سال است که تدریس بازیگری دارد. طبسی تمام آنچه در رابطه با بازیگری یاد گرفته را برخاسته از حضورش در این گروه می‌داند و معتقد است جرقه اولیه این استعداد او در اینجا روشن شده است.

 به خاطر شخصیت حر و جایگاهی که نزد امام حسین(ع) داشته، این نقش را دوست دارم و واقعا به این مقام و جایگاهش غبطه می‌خورم

او سن کم اعضای گروه را وجه تمایز آن‌ها از سایر گروه‌های تعزیه‌خوان می‌داند و معتقد است به همین دلیل می‌توانند ارتباط خوبی با تماشاچیان جوان برقرار کنند.

طبسی از اجراهایی که در مدارس داشته‌اند یاد می‌کند و می‌گوید: «روایت واقعه عاشورا از طریق اجرای نمایش و تعزیه‌خوانی، خیلی در ذهن افراد می‌ماند برای همین قبل از شیوع کرونا، زمانی که ماه محرم در سال تحصیلی قرار داشت، به طور افتخاری به مدارس می‌رفتیم و برایشان اجرا می‌کردیم. »

به گفته او هدف اعضای گروه آن است که قشر جوان و نوجوان را با این واقعه آشنا کنند و نمایش‌هایی که در مدرسه داشته‌اند خیلی آن‌ها را به این هدف نزدیک کرده است. به نظر طبسی آن‌ها این رسالت را بر دوش خودشان می‌بینند افرادی را که سمت هیئت و عزاداری نرفته‌اند، با این واقعه آشنا کنند.

او حضور در گروه تعزیه‌خوانی را برای خودش و همکارانش بسیار پر‌برکت می‌داند و می‌گوید: «معجزاتی که دیگران درباره آن حرف می‌زنند ما با چشم دیده‌ایم و بارها به این نتیجه رسیده‌ایم که به واسطه اجرای چنین نقش‌هایی مورد لطف ائمه(ع) بوده‌ایم .»

 

یوسف یوسفیان در نقش اولیا‌خوان

 

گریه شمر بر حسین(ع)

علی جهاندیده بازیگر بیست‌وهفت‌ساله گروه تعزیه‌خوانی است که نقش شمر را بازی می‌کند. او پرستار است و به واسطه شغلش برخی مواقع در شیفت شب فعالیت دارد. اما زمانی که اجرا دارند هر طور شده شیفت‌هایش را تغییر می‌دهد تا به قول خودش سعادت خدمت به امام حسین(ع) را داشته باشد. 

نقش شمر گرچه به ظاهر نقش منفوری است اما او با این اجرا دوست دارد قساوت و ظلمی را که به امام حسین(ع) و یارانش شد نشان دهد برای همین هنگام اجرا، خودش را سخت قصی‌القلب نشان می‌دهد. بر امام حسین(ع) و یارانش لشکر می‌فرستد. رجز می‌خواند. فریاد می‌زند. شمشیر می‌کشد اما وقتی اجرا تمام می‌شود، دلش می‌گیرد. به قول خودش باید برود گوشه‌ای خلوت کند و بر امامش اشک بریزد تا دلش آرام شود.

او به واسطه حضور در تعزیه‌خوانی معتقد است باید بیشتر مراقب اعمال و رفتارش باشد چراکه اگر کاری ناشایست انجام دهد آن را به نوعی ضربه به دین می‌داند.

 

مطالعه برای اجرای بهتر نقش

سید صدرا حسینی بازیگر نقش حضرت قاسم(ع) است. او اکنون 12سال دارد اما از سه سالگی در این گروه تعزیه‌خوانی است. وقتی از او درباره حضرت قاسم(ع) می‌پرسم، اطلاعات زیادی درباره این شهید و سایر یاران امام حسین(ع) دارد که فراتر از سنش است. از افراد زیادی نام می‌برد که در هیچ روضه‌ای اسمشان گفته نمی‌شود. او می‌گوید: «خودم در اینترنت و کتاب‌ها مطالعه کرده‌ام تا این چیزها را یاد بگیرم و بتوانم با احساس بیشتری نقشم را بازی کنم. دوستان مدرسه صدرا برای تماشای او آمده‌اند. یکی از دوستانش هم نقش برعهده گرفته و در میان لشکریان است. »

سید صدرا حسینی در نقش حضرت قاسم(ع)

سؤال‌های متعدد بچه‌ها

نمایش گروه تعزیه‌خوانی که تمام می‌شود، خیلی از بچه‌‌ها کنار صدرا و محمد طاها می‌آیند و از آن‌ها می‌پرسند چطور می‌توانند نقش بر عهده بگیرند. از آن سو هم سؤالات بچه‌ها از والدینشان شروع می‌شود. نقش بازیگران مختلف ذهنشان را مشغول می‌کند و سؤال پشت سؤال می‌کنند. 

مریم قاسمی که با سه‌فرزند چهار، هشت و یازده‌ساله‌اش نمایش را تماشا کرده است، می‌گوید: «اولین شب، به طور اتفاقی اجرا را دیدیم اما بعدش این‌قدر ذهن بچه‌ها درگیر شده بود که تا موقع خواب دائم درباره امام حسین(ع) و حادثه کربلا از من می‌پرسیدند برای همین تصمیم گرفتم هر شب بیایم. »

حر را نمی‌شناختم. اسمش را هم نشنیده بودم. ولی توی این نمایش با او آشنا شدم

پسر یازده‌ساله‌اش کیارش که امسال اولین بار است تعزیه‌خوانی را دیده، می‌گوید: «خیلی درباره امام حسین(ع) شنیده بودم اما نمایش بهتر بود و بیشتر دوست داشتم» 

محمدحسین چهارده‌ساله‌ صحبت‌های او را این‌طور ادامه می‌دهد: «من حر را نمی‌شناختم. اسمش را هم نشنیده بودم. ولی توی این نمایش با او آشنا شدم. بچه‌ها و برادرزاده‌های امام حسین(ع) را هم نمی‌شناختم اما در این نمایش‌ها این‌ها را یاد گرفتم.»

سپیده سمزقانی که بانویی چهل‌وهفت‌ساله است و به اتفاق همسر بازنشسته‌اش نمایش را دیده، معتقد است بعضی جوانان امروزی به دلایلی همچون غرور یا لجبازی، از مسجد و مراسم مذهبی فاصله گرفته‌اند اما اگر به این طریق، در مکانی عمومی و جوان‌پسند مثل پارک‌ها، زندگی ائمه(ع) و زیبایی‌های اخلاقی‌شان را ببینند اعتقاداتشان تقویت می‌شود.

سمزقانی می‌گوید: «قدیم، خیلی بیشتر از الان تعزیه‌خوانی می‌دیدیم و اکنون که بعد از سال‌ها دیدم، خاطراتم زنده شد. گمانم نسل جدید هم اگر چنین خاطراتی داشته باشند بعدا از آن لذت می‌برند.»

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ستاره محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
8
0
سلام.ممنون بابت مطلب خوب و عالیتون.خیلی لذت بردم
یلدا مشرقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
7
0
سلام.لطفاْ اگر امکانش هست تاریخ و مکان اجرا های گروه تعزیه خوانی لاله های سرخ رو در محرم امسال به مردم اطلاعه رسانی کنید
سید مهدی موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
8
0
سلام.اجرا ها کجا هستش؟
زهرا پاکدست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
7
0
من دوتا فرزند دارم که خیلی علاقه مند به بازی در تعزیه خوانی هستند.باید چکار کنیم؟لطفاْ راهنمایی بفرمایید
سیاوش محسنی نصب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
7
0
سلام.ما پارسال هر ده شب رو به پارک ملت رفتیم و از نزدیک اجراهارو دیدیم.واقعاْ خسته نباشید میگم به آقای ابراهیمیان و تیم موفق و قوی و متدینشون
مارو هم دعا کنید
نگین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
8
0
سلام.امسال هم اجرا دارن؟
مجید خاکشور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
9
0
من از کودکی عاشق تعزیه خوانی بودم و هستم.نمیدونستم که توی مشهد هم همچین گروه بزرگ و موفقی وجود داره.لطفاْ مارو از زمان و مکان این اجرا ها آگاه کنید
هومن خان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
7
0
سلام.برای بازیگری توی گروه لاله های سرخ باید چیکار کرد؟
مسعود کاشانی نصب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
6
0
خداقوت به آقای ابراهیمیان عزیز و تیم حرفه ای لاله های سرخ
منتظرالقائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
7
0
سلام
یعنی واقعا آدم عشق میکنه این جوونای پاک و مؤمن رو میبینه که بدون دریافت هیچ پولی و جایگاهی و با چه عزم زیبا و پولادینی
دارن کاره فرهنگی میکنن
کاشکی یاد بگیریم ازشون و برای انجام کار برای اهل بیت (علیهم السلام) منظره کسی نباشیم و خودمون از یکجایی شروع کنیم تا برسیم به جایی که این بچه ها رسیدن و لیاقتش رو داشتن
دست تک به تک شما رو میبوسم لاله سرخی های گل
نعیم براتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
8
0
سلام به همه
واقعا جای سپاس و قدردانی داره از روزنامه خوب شهرآرا و ایده پردازها و تمامی عوامل محترمشون مخصوصا خبرنگار خوب خانم شهری که باعث شدن ما اینچنین گروه خوب و هنر زیبایی رو بشناسیم
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
5
0
چه تیتر زیبا و پر مفهومی:
بزرگ شدن در لباس تعزیه ...
خوشا به سعادت این جوان های پاک سرشت
حسین مهربان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
5
0
عالی بود
حسابی عشق کردم از صحبت ها و حرف دل های این بزرگواران
بهراد
| Iran (Islamic Republic of)
عالی
نسیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
7
0
خیلی تأثیر گذار بود
ممنون از مطالب خوب و عالیتون
ژاله رحمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
5
0
چرا من هرچی کامنت میذارم ثبت نمیشه؟!؟!

سلام و درود. سپاس از پیام های فراوان شما. تعداد زیاد کامنت تکراری با یک آی پی تایید نمی شود. یک پیام با هر آی پی کافی است.  

مژگان مدنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
5
0
سلام
وقتتون بخیر
خیلی خوب بود مصاحبه هاتون
امیدوارم موفق باشید
نیما شمس آبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
5
0
سلام و وقت بخیر
میخواستم بدونم اگه خواسته باشیم کیش هم میتونن بیان برای اجرا و؟
برای اینکه از این گروه دعوت کنیم و اجرارو رزرو کنیم باید چه کاری انجام بدیم؟
ممنون از شما
کانون فرهنگی هنری پیدا و پنهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
6
0
جا داره از طرف تمامی همکارانم در کانون فرهنگی هنری پیدا و پنهان
تبریک و خسته نباشید عرض کنم خدمت استاد ارجمند جناب آقای مهندس محمد ابراهیمیان و تمامی همکاران خوبشون در مؤسسه فرهنگی هنری لاله های سرخ مشهد مقدس
پریناز چمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
5
0
سلام
من اصلا نمیدونستم که هنر زیبایی به اسم تعزیه خوانی وجود داره
و الآن که این مصاحبه ی شمارو خوندم و عکس هنرمندان گرامی رو دیدم
خیلی خیلی لذت بردم
عالی بود واقعا
سید کیانوش طباطبایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
5
0
اجرکم عندالله...
با خط به خط این صحبت ها اشک ریختم...
ومن الله التوفیق
شراره خیامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
5
0
هرکس که میگه جوونای ما اعتقادهاشون ضعیف شده
این مصاحبه رو حتما بخونید براش
مصداق بارز مشت محکم بر دهان یاوه گویان هست
در پناه امام حسین (علیه السلام) باشید
جمشید خان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
5
0
به نظره من تو کل ایران
گروه تعزیه خوانی به خوبی لاله های سرخ نداریم
هرکس که از نزدیک دیده کارهای این گروه رو میدونه چی میگم
خادم الرضا (علیه السلام)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
5
0
اجرک الله یا صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
مژده رمضان زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
6
0
تعزیه ریشه ی چندین هزارساله در ایران داره
حتی قبل از ورود اسلام به ایران
ایرانی ها در مراسم سووشون که برای کشته شدن سیاوش بوده به سبک تعزیه امروزی عزاداری می کردن که بعد از ورود اسلام به ایران این رسم برای امام حسین (علیه السلام) اجرا میشد و میشه
خدا قوت به استاد ابراهیمیان و همکاران گرامیشون
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
6
0
خوب تهزیه حضرت قاصم خوشم میاد دوست دارم آری کاری ندارم نه درس خوب یاد
نازنین کاملی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
5
0
سلام
ممنون از مطلب عالی و خوبتون
خیلی لذت بردم
علی کشمیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
5
0
سلام
لطفاً امسال هم از این گروه خوب اطلاعات بذارید
خانسار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
6
0
من عاشق لحظه های نبرد این گروهم
اصلا تا به حال ندیدم تو تعزیه خوانی رزم و جنگی واقعی مثل این دوستان داشته باشند
سارا همتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
6
0
چقدر زیبا و جذاب
ماندانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
6
0
عکس تیتر واقعا عالی و بی نظیره
دقیقا تداعی کننده حزن و اندوه کربلاست
کیوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
6
0
آقا ما بازیگری رو خیلی دوست داریم.پیشنهاد بدین لطفاً کجا بریم؟
رسول قربانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
6
0
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
نگین فعال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
5
0
سلام
ممنون از عوامل خوب شهرآرا بابت مطالب مفیدتون
میم مثل مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
6
0
ممنون از مشهد چهره بابت مطلب به این زیبایی
کتایون میبدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
6
0
آقای طبسی و آقای ابراهیمیان دست مریزاد
همینطور همه ی لاله سرخی ها
هادی ملامشرقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
6
0
آقا من عاشق آقای جهاندیده شدم
اصلا نقش شمر مگه داریم اینقدر مهربون؟!؟!
غلامرضا پژنگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
6
0
صدرا حسینی خدا حفظت کنه پسرم
تو این سن قلب به این پاکی واقعا نعمته
خیلی دوست داذم تعزیه خوانی این گل پسر رو از نزدیک ببینم
در پناه جدت
فرنوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
6
0
مطلب عاااااااالی بود
غلامعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
6
0
اجرکم عندالله
پیمان رهنما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
6
0
همه دنیا و مافیها به فدای مولا حسین (علیه السلام)
پیمان رهنما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
6
0
همه دنیا و مافیها به فدای مولا حسین (علیه السلام)
فرنوش قریب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
5
1
اگه لطف کنید و مصاحبه های بیشتری از این گروه برامون منتشر کنید خیلی عالی میشه
مطلب جدید و عالی بود
داوود جمال زهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
5
0
عکس ها واقعا حماسی و بی نظیر هستش
خیلی عالی و جذاب بود
پگاه خاتم آبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
5
0
خیلی لذت برم
مطلبتون عالی بود
عبدالرضا کلیمیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
1
0
اَسَلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا اَبٰا عَبْدِالله الْحُسَین (علیه السلام)
سیده مهیا حسینی نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
1
0
من عاشق تعزیه خوانی ام
خیلی خوشحالم که شهرمون دارای همچین گروه خوب و حرفه ای هست
الناز کرامتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
0
سلام
خیلی ممنون
من تا حالا تعزیه خوانی نمیدونستم چی هست و در موردش هم چیزی نشنیده بودم
خیلی عالی بود