کد خبر: ۳۳۲۳
۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

مسجد امام سجاد(ع) در دست جوانان

همه‌چیز برمی‌گردد به 10سال قبل، زمانی که حاج‌حسین نیلی یک قطعه زمین 500متری در حاشیه بولوار رحمانیه (بین رحمانیه 27 و 29) خرید و قصد تبدیل آن به مسجد را داشت. بالأخره کلنگ ساخت آن به زمین خورد و حاج حسین همه هزینه‌های ساخت این مجموعه فرهنگی و مذهبی را برعهده گرفت، بدون آنکه حتی یک‌ریال از اوقاف و شهرداری و سایر سازمان‌های متولی کمک دریافت کند. ساخت این مسجد که از سال90 آغاز شده ‌بود، بیش از چهار‌سال طول کشید و سرانجام در سال1394 به نام مسجد و مجموعه فرهنگی «امام سجاد(ع)» نام‌گذاری و افتتاح شد، مسجدی که یکی از مساجد فعال فرهنگی و اجتماعی محدوده الهیه به‌شمار می‌رود.

همه‌چیز برمی‌گردد به 10سال قبل، زمانی که حاج‌حسین نیلی یک قطعه زمین 500متری در حاشیه بولوار رحمانیه (بین رحمانیه 27 و 29) خرید و قصد تبدیل آن به مسجد را داشت. 

بالأخره کلنگ ساخت آن به زمین خورد و حاج حسین همه هزینه‌های ساخت این مجموعه فرهنگی و مذهبی را برعهده گرفت، بدون آنکه حتی یک‌ریال از اوقاف و شهرداری و سایر سازمان‌های متولی کمک دریافت کند.
ساخت این مسجد که از سال90 آغاز شده ‌بود، بیش از چهار‌سال طول کشید و سرانجام در سال1394 به نام مسجد و مجموعه فرهنگی «امام سجاد(ع)» نام‌گذاری و افتتاح شد، مسجدی که یکی از مساجد فعال فرهنگی و اجتماعی محدوده الهیه به‌شمار می‌رود.


پیشنهاد بسازبفروش‌ها را قبول نکرد

همه اعضای هیئت امنا در مسجد جمع شده‌اند. منبری هیئت، فراش و چراغدار مسجد، میاندار هیئت و... علی‌محمد سلطانی‌نژاد قدیمی‌ترین عضو هیئت امنای مسجد است که سابقه 31سال خدمت در ارتش را دارد.

 از او درباره حاج حسین نیلی می‌پرسیم، لب‌هایش به تبسم باز می‌شود و بی‌هیچ درنگی می‌گوید: «خدا همه گذشتگان و اسیران خاک را رحمت کند. مثل آن‌ها دیگر پیدا نمی‌شود .»
او می‌گوید: «سال1390 بود که حاج آقای نیلی زمینی به مساحت 500متر خرید و برای ساخت مسجد درنظر گرفت. همان موقع بسیاری از بسازبفروش‌ها پیشنهاد مشارکت دادند اما او زیر بار نمی‌رفت، هزینه ساخت مسجد را هم خودش به تنهایی تقبل کرد، چهارسالی طول کشید تا بنا کامل شد، مسجدی که در سه طبقه احداث و بیشتر از هزار مترمربع زیربنا دارد. »
سلطانی‌نژاد ادامه می‌دهد: «اهالی محله از داشتن مسجد ذوق‌زده بودند و بیشتر آن‌ها به‌ویژه جوانان و نوجوانان، نمازشان را به جماعت و داخل مسجد می‌خواندند، حاج آقای نیلی با دیدن این نمازگزاران کلی کِیف می‌کرد و لذّت می‌برد.

 ایشان سال99 از دنیا رفت. به روایت خودش خوش‌ترین اوقاتش همان شبی بود که فردایش قرار بود برای ساخت مسجد آستین بالا بزنیم. قدیم این‌طور آدم‌هایی بوده‌اند که زندگی و عمرشان برکت داشته‌ است و با عزت از دنیا رفته‌اند.»

حاج آقای نیلی بانی مسجد با دیدن نمازگزاران کلی کِیف می‌کرد و لذّت می‌برد


مجموعه فرهنگی و مذهبی محله رحمانیه

مسجد امام سجاد(ع) چند پایگاه و کانون فعال دارد و کلی برنامه متفاوت و ریز و درشت. دلیل موفقیت مسجد این بوده است که این مکان مذهبی به مأمنی دل‌چسب برای نوجوان‌ها و جوان‌ها بدل شده و افراد تحصیل‌کرده‌ای همچون نجمه ترابی که کارشناس‌ارشد زبان و ادبیات فارسی است به عنوان مسئول پایگاه بسیج خواهران(جهان‌آرا) فعالیت دارد و یا امام جماعت مسجد، حجت‌الاسلام شنوایی جوان است و هنوز به 30سال نرسیده‌ است.
او با اشاره به اینکه اینجا پایگاه فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی محله رحمانیه است می‌گوید: «اینجا فقط نمازخانه نیست. محل جمع شدن سالمندان هم نیست. ما سعی کرده‌ایم انگیزه‌ جوانان را برای حضور در مسجد پررنگ کنیم، باعث افتخار است که بگویم در نمازهای یومیه مسجد امام سجاد(ع) بیش از پنجاه، شصت نوجوان و جوان محله حضور دارند که همگی آن‌ها عضو فعال بسیج هستند. »
او ادامه می‌دهد: «اکنون برگزاری کلاس‌های قرآنی مانند قرائت، تفسیر، روخوانی و حفظ قرآن و نیز کلاس‌های احکام و کارگاه‌هایی مانند آموزش بافتنی و آشپزی، خیاطی، عروسک‌سازی و طب اسلامی در پایگاه بسیج خواهران (جهان‌آرا) مسجد انجام می‌شود. 

تهیه جهیزیه برای زوجین و همچنین سیسمونی از دیگر فعالیت‌های بانوان بسیجی است. پایگاه بسیج برادران(کمیل) نیز به برگزاری کلاس‌های رایانه، ریاضی، تأسیسات برقی، کلاس‌های قرآن و مهدویت، برپایی مراسم اعیاد و جشن‌های خیابانی، همچنین برگزاری مسابقات ورزشی مانند فوتسال، استخر برگزاری حلقه صالحین در سنین مختلف می‌پردازد.»

مسجد امام سجاد(ع) در بین رحمانیه 27 و 29


میانجیگری در حل اختلافات خانوادگی

از دوسال گذشته شعبه همیاران شورای حل اختلاف در مسجد امام سجاد(ع) برپا شده است که اعضای آن همگی از معتمدان محلی هستند.
حاج آقای شنوایی دراین‌باره می‌گوید: «طرح دعاوی خانوادگی در دادگاه، گاهی سبب زندان رفتن یکی از افراد می‌شود. با میانجیگری مساجد می‌توان بخش درخور توجهی از این پرونده‌ها را قبل از تشکیل در محاکم قضایی برطرف کرد. »
 

براین اساس شعبه همیاران شورای حل اختلاف در مسجد امام سجاد(ع) از دوسال گذشته شروع به کار کرده ‌است، جلسات رسیدگی به شکایات شهروندان، شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت17 تا نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود و خدا را شکر تاکنون نیمی از 150پرونده‌ای که از محاکم قضایی به این شعبه حل اختلاف ارجاع شده، به صلح و سازش ختم شده‌ است.

 

نذری بزرگ بچه‌های هیئت

هیئت عزاداری مسجد در شب و روزهای دهه اول محرم جای سوزن‌انداختن نیست و قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی، مقتل‌خوانی و سینه‌زنی از جمله برنامه‌های این شب‌هاست.
خیمه‌‌ای در ورودی مسجد امام سجاد (ع) برای امام حسین(ع) به همت دانش‌آموزان سیاه‌پوش شده است.
محمد صدیقی، مسئول پایگاه بسیج مسجد، می‌گوید: «ما کارگر امام حسینیم. من به همراه یکی دوتا دیگر از بچه‌ها مسئول تدارکات هستیم. در شب‌های اول محرم میزبان 600نفر بودیم و در شب‌های تاسوعا و عاشورا از هزار نفر از اهالی پذیرایی کردیم. » 

او درباره بانی این خیمه می‌گوید: «بانی بچه‌ها هستند، پول توجیبی‌ای را که مدت‌هاست جمع کرده‌ایم در این شب‌ها با افتخار برای مهمانان اباعبدا... هزینه
می‌کنیم.»

محمد صدیقی(مسئول پایگاه بسیج برادران)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شنوایی(امام جماعت مسجد)، علی‌محمد سلطانی‌نژاد(عضو هیات امنا) و نجمه ترابی(مسئول پایگاه بسیج خواهران)

 

پنهان در میان آپارتمان‌های مرتفع

بنای مسجد امام سجاد(ع) هفت‌سال پیش بنا شده ‌است، آن زمانی که اطراف مسجد هیچ‌کدام از این آپارتمان‌های مرتفع وجود نداشت و همان گنبد و گلدسته کوچک برای نمایان‌شدن مسجد کفایت می‌کرد، اما حالا بنای مسجد در بین ده‌ها سازه مرتفع و نیمه‌مرتفع پنهان شده و رهگذران متوجه وجود مسجد نمی‌شوند.
علی‌محمد سلطانی‌نژاد درباره کمبودهای مسجد می‌گوید: «سَر در مسجد نیازمند یک تابلو بزرگ است، نصب تابلو جدید هم نیازمند مجوز شهرداری و صرف هزینه است. »
او ادامه می‌دهد: «پس از اتمام بنای مسجد در سال94، نمای آن نیمه‌کاره رها شده و همچنان آجری است. همچنین سرویس‌های بهداشتی، وضوخانه و خانه خادم نیازمند تعمیرات فوری است و نبود آسانسور هم باعث شده است تا طبقات فوقانی برای بانوان سن و سال‌دار بی‌استفاده شود. »

ارسال نظر