کد خبر: ۳۳۲۷
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

اطلاعات مداح باید به‌روز باشد

سید مصطفی قدمگاهی می‌گوید: اولین مداحی‌ام را در سال 1375 در مسجد ولی عصر(عج) محله‌مان انجام دادم. نوجوانی هفده‌ساله بودم ترس و اضطراب تمام وجودم را فراگرفته بود اولش کمی‌سخت بود اما وقتی چهره‌های مشتاق بچه‌محل‌ها و عزاداران منتظر را دیدم مداحی را با همان ریتم و آهنگی که بارها و بارها تمرین کرده بودم ادامه دادم. مداحی که به پایان رسید با صلوات همه عزاداران مسجد روبه‌رو شدم. چند نفری از بزرگان مجلس به پدرم تبریک گفتند روزها و سال‌های بعد مداحی ماه محرم را ادامه دادم و الان 25سال است که افتخارم مداحی برای امام حسین(ع) است.

به گفته خودش مداحی را با تکیه بر استعدادش آموخته است. اما با استعدادی که داشته در دوران کودکی به عنوان تک‌خوان گروه تواشیح مدرسه، اجراهای خوبی را تجربه کرده است. استعداد یا تلاش هرچه که هست سید مصطفی قدمگاهی 25سال است که مداحی می‌کند خیلی از مردم محله با نام و صدایش آشنا هستند و پای مداحی‌های پرشور و شعور او سینه زده و اشک ریخته‌اند.


اولین مداحی در مسجد محله

سید مصطفی قدمگاهی به دنیا آمده و بزرگ شده محله ابوطالب(ع) است و بهترین خاطرات سال‌های کودکی‌اش رفتن به مسجد محله و شرکت در عزاداری ماه محرم بوده است. او متولد سال 1359 است و بهترین خاطراتش برمی‌گردد به مسجد ولی عصر(عج) و عزاداری‌های محرم. تعریف می‌کند: «پدرم سیدعلی احمد از سال 1372 تا کنون امام جماعت مسجد ولی عصر(عج) بوده است. برای همین از همان سال همراه او به مسجد می‌رفتم و مکبری را برعهده داشتم. چون پسر امام جماعت مسجد و البته سید بودم بزرگان و مسجدی‌های محله خیلی به من محبت داشتند.»

سید مصطفی در دوران مدرسه به عنوان تک‌خوان گروه سرود انتخاب می‌شود در ادامه همین مسیر است که اولین مداحی‌اش را در مسجد ولی‌عصر(عج) انجام می‌دهد. آن‌طور که خودش تعریف می‌کند در دوران مدرسه قرآن صبحگاهی را می‌خوانده و در مسجد هم مکبر و مؤذن بوده است. چون به گفته بقیه صدایش صاف و گیرا بوده تک‌خوانی گروه سرود و تواشیح مدرسه را هم به عهده داشته است.

خاطرت قدمگاهی از روزهای محرم با مداحی گره خورده است. «از همان دوران کودکی هر سال ماه محرم که فرامی‌رسید شور و حال عجیبی پیدا می‌کردم. کنار عزاداران حسینی داخل مسجد می‌ایستادم و سینه‌زنی می‌کردم. وقتی چشمم به مداح هیئت می‌افتاد دلم می‌خواست جای او باشم. به آهنگ و نوای خواندن او با دقت گوش می‌کردم و در خانه با خودم اشعاری را که می‌خواند تکرار می‌کردم.»

همه تجربه سید مصطفی از مداحی به همین روش به دست آمده است. یعنی مداحی‌ها را گوش می‌داده و تقلید می‌کرده است. سرانجام روز اولین مداحی فرارسیده و او تمام عزمش را جزم کرده تا کنار منبر بایستد و بلندگو را دردست بگیرد. 

وقتی چشمم به مداح هیئت می‌افتاد دلم می‌خواست جای او باشم. به آهنگ و نوای خواندن او با دقت گوش می‌کردم

می‌گوید: «اولین مداحی‌ام را در سال 1375 در مسجد ولی عصر(عج) محله‌مان انجام دادم. نوجوانی هفده‌ساله بودم ترس و اضطراب تمام وجودم را فراگرفته بود اولش کمی‌سخت بود اما وقتی چهره‌های مشتاق بچه‌محل‌ها و عزاداران منتظر را دیدم مداحی را با همان ریتم و آهنگی که بارها و بارها تمرین کرده بودم ادامه دادم. مداحی که به پایان رسید با صلوات همه عزاداران مسجد روبه‌رو شدم. چند نفری از بزرگان مجلس به پدرم تبریک گفتند روزها و سال‌های بعد مداحی ماه محرم را ادامه دادم و الان 25سال است که افتخارم مداحی برای امام حسین(ع) است.»

 


شور و شعور در عزاداری‌های سنتی

سیدمصطفی در طول این 25سال مداحی، فراز و فرودها و تغییر سبک‌های مختلفی را شاهد بوده است و هنوز هم مداحی‌های سوزناک و پرشور مداحان قدیمی ‌را در خاطر دارد.
این مداح محله ابوطالب معتقد است نسل جوان و نوجوان امروز سبک‌های مداحی جدید را بیشتر می‌پسندد و با سبک‌های سنتی مداحی ارتباط برقرار نمی‌کند. از نظر قدمگاهی در سال‌های جدید به دلایل مختلف از جمله گسترش وسایل ارتباط جمعی و ماهواره‌ای شاهد برخی انحرافات در مداحی‌ها و عزاداری‌ها هستیم که باید از این انحرافات جلوگیری شود و بهترین افراد برای جلوگیری از این انحرافات خود مداحان هستند.

از نظر سید مصطفی مداحان باید به اطلاعات روز دنیا مسلط باشند و با مسائل سیاسی، فرهنگی و مذهبی مختلفی که در دنیا وجود دارد آشنا باشند و به قول معروف به‌روز باشند برای همین خودش جلسات مهم مداحی را در شهر می‌رود و از محضر استادان مهم دینی بهره می‌برد.

قدمگاهی می‌گوید: «ما دشمنان رسانه‌ای بسیاری داریم و هر روز هم در حال زیاد شدن هستند پس نباید هیچ بهانه‌ای به دستشان بدهیم. کافی است در یک جلسه عزاداری حرکت اشتباهی انجام شود و انسان مغرضی از این حرکت فیلم ‌تهیه و به آن طرف دنیا بفرستد آن وقت است که عزاداری برای امام حسین(ع)زیر سؤال می‌رود. در واقع باید شور و شعور را با هم داشته باشیم کاری نکنیم که وقتی از مجلس عزاداری امام حسین(ع) خارج شدیم ، چیزی دستمان را نگیرد. »

 

 

آرزوی مداحی در محضر رهبر معظم انقلاب

قدمگاهی که در طول 25سال گذشته برای افراد و قشرهای مختلف جامعه مداحی کرده است. آرزوی بزرگش مداحی در حضور رهبر معظم انقلاب است آرزویی که تاکنون برآورده نشده است. او در حضور مقامات کشوری و لشکری مثل امام جمعه مشهد، شهرداران فعلی تهران و مشهد، فرماندهان سپاه و ارتش مداحی کرده و مورد تشویق قرار گرفته است. یکی از آرزوهایش رفتن به کربلا و مداحی درکنار ضریح امام حسین(ع) بوده که برآورده شده است. 

یکی از آرزوهایش رفتن به کربلا و مداحی درکنار ضریح امام حسین(ع) بوده که برآورده شده است

او تا کنون شش‌مرتبه به کربلا مشرف شده و در کنار ضریح و بین‌الحرمین مداحی و روضه‌خوانی کرده است. مداحی در حضور رهبر معظم انقلاب را نیز خیلی دوست دارد. «البته سال گذشته این فرصت فراهم شد اما برایم مشکلی پیش آمد و نتوانستم بروم. می‌خواهم در سال جدید و دیدار مداحان با رهبر معظم انقلاب حاضر باشم و برای چند دقیقه‌ای درحضور ایشان مداحی کنم.»

 

کنایه نابجایی که برطرف شد

قدمگاهی به مجالس مختلفی رفته و مداحی کرده است. او خاطرات زیادی هم از این عزاداری‌ها دارد. به گفته این مداح قبل از کرونا مداحی مجلسی را به عهده داشته است. در پایان مداحی جوانی کنارش نشسته و با کنایه گفته است شما مداح‌ها خوب از صدایتان پول در می‌آورید، شنیده‌ام هرجلسه دست‌کم یک میلیون تومان پول می‌گیرید. از اینجای ماجرا را قدمگاهی این‌طور روایت می‌کند: «به او گفتم همین جا باش تا ببینی چقدر پول می‌گیرم. » 

در پایان مجلس آقایی که مسئول هیئت بود پاکتی را به دستم داد. جلو همان جوان پاکت را باز کردم و گفتم: «ببین یک 50تومانی گذاشته‌اند. تازه اگر همین را هم نمی‌دادند حرفی نمی‌زدم.» جوان خیلی از برخوردش با من ناراحت شد و معذرت‌خواهی کرد. تا مدتی از او بی‌خبر بودم یک روز به سراغم آمد و گفت سید دلم می‌خواهد مداح شوم و به عشق امام حسین(ع) مداحی کنم. راهنمایی اش کردم که چطور باید در این راه قدم بردارد.»

ارسال نظر