کد خبر: ۳۳۴۲
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

از برکت روضه‌های خانگی

ریحانه جعفری نوجوان محله امیرالمؤمنین(ع)، با بالیدن در فضای معنوی خانوادگی، توانسته در مسابقات استانی نهج البلاغه، مقام اول را به دست بیاورد و حالا در هفده سالگی خودش را برای رقابت های کشوری آماده می کند. او تنها دختر خانواده است و در فضایی مذهبی بزرگ شده، کنار مادربزرگ هایی که هر سال ماه رمضان، مراسم دوره قرآن و هر ماه محرم، جلسه روضه دارند.

تنها دختر خانواده است و در فضایی مذهبی بزرگ شده، کنار مادربزرگ هایی که هر سال ماه رمضان، مراسم دوره قرآن و هر ماه محرم، جلسه روضه دارند. ریحانه جعفری نوجوان محله امیرالمؤمنین(ع)، با بالیدن در همین فضای معنوی خانوادگی، توانسته در مسابقات استانی نهج البلاغه، مقام اول را به دست بیاورد و حالا در هفده سالگی خودش را برای رقابت های کشوری آماده می کند.


تأثیر روضه های خانگی

از وقتی که به یاد دارد همراه مادر به خانه مادربزرگ های پدری و مادری می رفته و در دوره قرآن و روضه های آن ها شرکت می کرده است. می گوید:«حضور در این مجالس باعث آرامش و نزدیک شدن بیشتر من با قرآن و ائمه (ع) بود. فضای روضه ها صمیمی بود و همه قرآن می خواندند و از فضیلت های آن بهره مند می شدند. روضه ها باعث می شد همه از حال هم باخبر باشند.»

کم کم به دنبال خواندن کتاب های مذهبی می رود. نهج البلاغه و صحیفه سجادیه از جمله این کتاب هاست. ریحانه می گوید:«کلاس هفتم بودم که متوجه شدم می توان در مسابقات نهج البلاغه شرکت کرد. سال اول کسی نبود کمکم کند و مقامی کسب نکردم. علاقه ام به یادگیری مفاهیم مذهبی باعث شد تا سال های بعد هم در این مسابقات شرکت کنم. سال هشتم تحصیلی، معاون پرورشی مدرسه به علاقه مندان این مسابقات کمک می کرد و توانستم به لطف خدا و پشتکارم مقام اول استانی را به دست بیاورم.»
 

سخنان امام علی(ع) و روشنی راه

روند موفقیت های ریحانه ادامه پیدا می کند و با کمک معاون پرورشی امسال هم در مسابقات استانی اول می شود و منتظر است تا مسابقات کشوری برگزار شود. او می گوید: 12 استان به مسابقات کشوری راه پیدا کردند و 12 نفر آخر مردادماه با هم رقابت می کنند. در این مسابقه یکی از خطبه ها را برای حفظ مشخص می کنند. علاوه بر حفظ باید بتوانیم خلاصه آن را ارائه دهیم. مهم ترین بخش این مسابقه درک مطلب و تفسیر دقیق خطبه است.

سخنان ائمه(ع) روشنایی راه ریحانه می شود. او از علاقه اش به نهج البلاغه سخنان امام علی(ع) درباره مسائل مختلف می گوید:«سخنان هر معصوم و امامی در جایگاهی که دارد، ارزشمند است. همان میزان که نهج البلاغه امام علی(ع) آموزنده و پر محتواست به همان اندازه صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) نکات اخلاقی و آموزشی دارد. کلام شیوای حضرت علی(ع) باعث شد علاقه بیشتری به این کتاب پیدا کنم. خطبه های زیادی از این کتاب را خواندم. سخنان بلیغ و پر محتوای امام به گونه ای است که خواننده کم اطلاع هم از سخنانشان استفاده می کنند و با مسائل روز آشنا می شوند. خطبه ها درباره مسائل سیاسی، اجتماعی و تاریخی است و کمک زیادی به درک شرایط اجتماعی می کند.»

او خطبه 50 نهج البلاغه را باید برای مسابقات کشوری ارائه دهد که درباره فتنه است: «این خطبه به مسائل روز کشور مربوط می شود و بخشی از آن هم نشان می دهد چطور کسانی همچون سردار قاسم سلیمانی در راه اسلام به شهادت می رسند. از هر خطبه که مطالعه می کنم موارد زیادی را می آموزم حضرت علی(ع) علاوه بر نکات آموزشی در زمینه های مختلف راهکار هم ارائه می دهد. »

آرزوی ریحانه قبولی در رشته افسری است. او دوست دارد درسش را در این رشته ادامه دهد و در مسابقات نهج البلاغه هم مقام اول کشوری را به دست آورد. 

ارسال نظر