کد خبر: ۳۳۷۸
۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

سیما باغیشنی، قهرمان قهرمانان خراسان

هفت ساله بود که با حضور در مسابقات، دفتر جدیدی در زندگی‌اش باز شد. آن‌قدر حکم قهرمانی آورده که یادش نمی‌آید در چه مسابقاتی چه مقامی آورده است. سیما باغیشنی پانزده‌ساله علاوه بر اینکه امسال یکی از اعضای گروه دختران خورشید در برنامه عصر جدید بود، توانست مقام قهرمان قهرمانان را در مسابقات استان خراسان رضوی کسب کند و راهی مسابقات کشوری شود. با این ساکن محله خلج هم‌کلام شده‌ایم تا از اهداف و انگیزه‌های خود بگوید.

از چهار سالگی با تشویق‌های مادرش به کلاس ژیمناستیک می‌رود. با وجودی که سن کمی داشت ذوق و شوق او برای یادگیری باعث شده بود تا حرکات را با دقت زیادی انجام دهد. هفت ساله بود که با حضور در مسابقات، دفتر جدیدی در زندگی‌اش باز شد. آن‌قدر حکم قهرمانی آورده که یادش نمی‌آید در چه مسابقاتی چه مقامی آورده است.

 سیما باغیشنی پانزده‌ساله علاوه بر اینکه امسال یکی از اعضای گروه دختران خورشید در برنامه عصر جدید بود، توانست مقام قهرمان قهرمانان را در مسابقات استان خراسان رضوی کسب کند و راهی مسابقات کشوری شود. با این ساکن محله خلج هم‌کلام شده‌ایم تا از اهداف و انگیزه‌های خود بگوید.


ژیمناستیک در کودکی

دو دستش را باندپیچی کرده به دلیل تمرین زیاد برای حضور در مسابقات کشوری دستانش زخمی شده است ولی هدف بزرگش نگذاشته تا به دلیل آسیب‌دیدگی خودش را از مسابقات و تمرین محروم کند. 

تماشای حرکات پسردایی و دایی‌ام در چهارسالگی برایم بسیار جالب بود فهمیدم آن‌ها در باشگاه و در رشته ورزشی‌ای به نام ژیمناستیک تمرین می‌کنند

حکم‌های قهرمانی‌اش را که یک طرف دیوار ردیف شده‌اند نشانمان می‌دهد و می‌گوید: «تماشای حرکات پسردایی و دایی‌ام در چهارسالگی برایم بسیار جالب بود فهمیدم آن‌ها در باشگاه و در رشته ورزشی‌ای به نام ژیمناستیک تمرین می‌کنند، مادرم که متوجه نگاه‌هایم به آن‌ها شده بود در باشگاه نزدیک خانه ثبت‌نامم کرد تا بتوانم علاقه‌ام را دنبال کنم.»

هفت ساله بود که به تشویق مربی خود در مسابقه شرکت کرد: «اولین مسابقه حس متفاوتی دارد اضطراب و استرس خیلی زیادی داشتم اما یکسره با خودم تکرار می‌کردم من می‌توانم. همین باعث شد تا موفق شوم و مقام بیاورم. بعد از اینکه در چند مسابقه شرکت کردم تصمیم گرفتم به مرحله کشوری و بعد از آن بین‌المللی بروم، آن موقع نمی‌دانستم ژیمناستیک مسابقات بین‌المللی ندارد.»


قهرمان قهرمانان

او با انگیزه زیادی که داشته مسابقات را ادامه می‌دهد به طوری که هر سال در مسابقات ناحیه آموزش و پرورش شرکت و مقام‌های مختلفی در انفرادی و تیمی مانند مقام اول مسابقات تیمی سال98 و نفر سوم مسابقات انفرادی و همچنین مقام اول مسابقات ناحیه2 آموزش و پرورش را کسب می‌کند. 

تا اینکه امسال با کسب پنج حکم طلا در حرکات زمین، خرک، موازنه و تیمی می‌تواند عنوان قهرمان قهرمانان را ازآن خود کند: «به دلیل اینکه در تمام حرکات نفر اول شده بودم طلای پنجمی نیز به من داده شد و بر سکوی قهرمان قهرمانان ایستادم و به مسابقات کشوری راه یافتم.»

این مسابقات شهریور ماه در اصفهان برگزار می‌شود و با وجودی که زانوی پای چپ او آسیب دیده به‌طور فشرده در حال تمرین است چون نمی‌خواهد حالا که فرصتش پیش آمده در این مسابقه شرکت نکند.


حضور در عصر جدید

امسال در برنامه عصر جدید هم خوش درخشیده است. ماجرای حضورش به دو سال پیش برمی‌گردد. زمانی که مادرش با دیدن رقابت‌های برنامه عصر جدید در تلویزیون با خودش می‌گوید وقتی دخترم استعداد خوبی دارد چرا در این برنامه استعدادیابی دیده نشود؟! برای همین به اداره ورزش‌های همگانی می‌رود و با مدیر آن صحبت می‌کند. به او گفته می‌شود حضور در این مسابقات خصوصی است و می‌تواند با جمع‌کردن چند نفر از دختران بااستعداد و سرپرست گروه برای شرکت در این برنامه درخواست دهند.

 بعد از آمادگی تیم نماهنگی از حرکات نمایشی آن‌ها تهیه و به برنامه ارسال شد با تماسی که از سوی گروه تولید برنامه عصر جدید با سرپرست تیم گرفته شد برای راستی‌آزمایی به تهران رفتند

مادر سیما با مادران چند نفر از دوستان دخترش که در همین رشته فعال بودند صحبت می‌کند و از طرفی یک نفر سرپرست برای تیم مشخص می‌شود تمرین بچه‌ها در سالن ورزشی شروع می‌شود بعد از آمادگی تیم نماهنگی از حرکات نمایشی آن‌ها تهیه و به برنامه ارسال شد با تماسی که از سوی گروه تولید برنامه عصر جدید با سرپرست تیم گرفته شد برای راستی‌آزمایی به تهران رفتند.

سیما می‌گوید: «زمانی که متوجه شدیم باید برای راستی‌آزمایی به تهران برویم خیلی خوشحال بودیم؛ اما وقتی دو گروه دیگری را که از مشهد آمده بودند در مرحله راستی‌آزمایی پشت سر گذاشته و توانستیم راهی مرحله اول شویم شادی ما دوبرابر شد.»

[3279]


حس پرواز

با گرفتن رأی سفید گروه و راهیابی به مرحله دوم، سرپرست گروه با مادر سیما تماس می‌گیرد و جویای احوال او می‌شود و می‌گوید به حرکات سیما در مرحله دوم نیاز دارند و این گونه می‌شود که سیما دوباره به گروه اضافه می‌شود، او می‌گوید: هرکاری سختی خود را دارد برای اینکه بتوانیم از آمادگی لازم برخوردار باشیم علاوه بر تمرین‌هایی که در مشهد داشتیم بعد از سفر به تهران سه روز در صحنه عصر جدید تمرین کردیم و بعد از آن ادامه تمرین‌ها در سالن بود و سپس برای استراحت به هتل می‌رفتیم.

سیما از زمانی می‌گوید که روی صحنه رفته است: «استرس زیادی داشتم اما حواسم را به رأی داوران یا تماشاگران ندادم و سعی کردم حرکاتی را که به عهده‌ام بود با دقت انجام دهم. حتی زمانی که یکی از داوران زودتر رأی سفید داد متوجه نشده بودم بعد از دیدن چهار رأی سفید دیگر روی زمین بند نبودم کاملا حس پرواز داشتم ولی متأسفانه رأی مردمی را کسب نکردیم و نتوانستیم به فینال برویم.»

[3995]

 

سفیر تربیت‌بدنی

چون ژیمناستیک مسابقات بین‌المللی ندارد سیما تصمیم می‌گیرد تا در رشته تکواندو نیز فعالیت کند با پشتکاری که داشت توانست در بازه زمانی کوتاهی به کمربند آبی برسد تا در آینده در این رشته ورزشی در رقابت‌های جهانی شرکت کند.
او برای آینده‌اش هدف تعیین کرده و می‌خواهد به عنوان سفیر تربیت‌بدنی به افرادی که علاقه به ورزش دارند کمک کند.
او توضیح می‌دهد: «علاوه‌بر سفیر تربیت‌بدنی می‌خواهم مربی ژیمناستیک و داور تکواندو نیز شوم.»

 

ورزش در کنار اخلاق

طیبه رزم‌آرا مادر سیما که از بچگی حامی او بوده است دخترش را با اخلاق خوشی که دارد توصیف می‌کند: «خوشحالم که سیما توانست نتیجه تمام تلاش‌هایش را با گرفتن حکم قهرمان قهرمانان بگیرد اما خوشحالی من بیشتر از این است که دختری تربیت کرده‌ام که بسیار خوش قلب، باپشتکار و بااخلاق است به طوری که مربی‌هایش همیشه از اخلاق خوب او تعریف می‌کنند.»

او می‌افزاید: «از همان ابتدای تمرین‌های سیما همراهش بودم. اینکه امروز توانسته به مسابقات کشوری راه پیدا کند حاصل تلاش‌های بی‌وقفه‌اش در 10سال گذشته است.»

ارسال نظر