کد خبر: ۳۴۲۴
۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

انتخاب بهترین های فوتبالی از بین مدارس

سالن ورزشی امام علی(ع) نوده، تنها سالن ورزشی فوتسال در بولوار توس است که بخشی از اوقات فراغت دانش آموزان در آن پر می شود. در این مجموعه ورزشی تیمی به شکوفایی رسیده است که توانسته نقش زیادی در شناسایی استعدادهای کودکان و نوجوانان این محدوده داشته باشد و آن ها را از آسیب های اجتماعی دور نگه دارد.حسین حاجی پور، مسئول سالن ورزشی امام علی(ع) می‌گوید: برای یک ساعت ونیم 120هزارتومان هزینه اجاره زمین است. این کمترین میزان هزینه ای است که باشگاه ها دریافت می کنند. از طرف دیگر چون سالن مناسب و استاندارد دیگری در این محدوده وجود ندارد، تقاضا برای اجاره بسیار زیاد است. ظرفیت ما هم محدود است.

سالن ورزشی امام علی(ع) نوده، تنها سالن ورزشی فوتسال در بولوار توس است که بخشی از اوقات فراغت دانش آموزان در آن پر می شود. در این مجموعه ورزشی تیمی به شکوفایی رسیده است که توانسته نقش زیادی در شناسایی استعدادهای کودکان و نوجوانان این محدوده داشته باشد و آن ها را از آسیب های اجتماعی دور نگه دارد.

 

مدارا با مردم محروم در حاشیه شهر

حسین حاجی پور، مسئول سالن ورزشی امام علی(ع)، می گوید: «این سالن توسط اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی شش سال پیش تأسیس شده است و تنها سالن استاندارد ورزشی در محدوده پرجمعیت بولوارتوس است.»

او درباره هزینه اجاره سالن می گوید: «برای یک ساعت ونیم 120هزارتومان هزینه اجاره زمین است. این کمترین میزان هزینه ای است که باشگاه ها دریافت می کنند. از طرف دیگر چون سالن مناسب و استاندارد دیگری در این محدوده وجود ندارد، تقاضا برای اجاره بسیار زیاد است. ظرفیت ما هم محدود است و نمی توانیم پاسخگوی نیاز تیم های ورزشی به ویژه در فصل تابستان باشیم.»

آن طور که حاجی پور می گوید برخی از اهالی توس برای پرداخت همین شهریه هم مشکل دارند؛ «با وجودی که ما کمترین هزینه سالن را می گیریم بسیاری از بچه هاحتی همین هزینه کم را ندارند که بتوانند از سالن ورزشی ما استفاده کنند و مجبور به تمرین فوتسال در زمین های خاکی هستند.»

او معتقد است با توجه به جمعیت زیاد این محدوده و استعدادهای خوب فوتسالی، احداث سالن ورزشی و حداقل یک زمین چمن لازم است و می گوید: «رسیدن به این خواسته ها همکاری خیران و مسئولان شهری و ورزشی شهر مشهد و استان را می طلبد.»


پرافتخارترین تیم محلی

سالن ورزشی امام علی(ع) هر روز میزبان تیم های ورزشی مختلفی است. «شهر توس مشهد» یکی از پرافتخارترین تیم های محلی است که همه تمرینات ورزشی اش را در این سالن انجام می دهد. محمدعلی صنعتی مربی این تیم است. 

او از وقتی مدرک مربیگری فوتسال را دریافت کرده در بولوار توس ساکن است. علاقه به هم محله ای ها باعث می شود با کمک دوستش علی یزدانی باشگاه شهر توس مشهد را تأسیس کند آن هم با این هدف که بتواند با شناسایی و آموزش بچه های بااستعداد محلات اطراف به جایگاه خوبی در فوتسال دست پیدا کنند. 

تعریف می کند: «ما به مدارس اطراف می رفتیم و بچه های بااستعداد در زمینه فوتسال را شناسایی و جذب باشگاه می کردیم. تمرینات ورزشی باشگاه نیز از همان ابتدای تأسیس در سالن ورزشی امام علی(ع) نوده انجام می شد. در حال حاضر نیز هر هفته سه جلسه تمرین از ساعت یک ونیم ظهر تا هشت شب را با بچه های باشگاه در همین سالن ورزشی امام علی(ع) انجام می دهیم.»

آن ها تیم هایی را در دو رده نونهالان و نوجوانان تشکیل دادند و در مسابقات لیگ مشهد، لیگ استان و لیگ کشور حضور فعالی داشته اند. کسب مقام قهرمانی نونهالان و نوجوانان لیگ مشهد و قهرمانی جوانان در لیگ استان از جمله افتخارات باشگاه شهر توس مشهد است. آن ها تنها باشگاه در بولوار توس هستند که توانسته اند تیم هایی را در مسابقات لیگ مشهد، استان و کشور داشته باشند و افتخاراتی نیز کسب کنند. 

هزینه اجاره سالن در هر تایم ورزشی 120هزار تومان است. اگر همین هزینه نصف بها محاسبه شود کمک زیادی به ما خواهد شد

می گوید: «آموزش و بردن بچه ها به مسابقات لیگ، هزینه های زیادی برای باشگاه داشته است از طرف دیگر چون تعدادی از بچه های باشگاه از لحاظ مالی وضعیت خوبی ندارند حتی از پس پرداخت هزینه ماهانه باشگاه هم برنمی آیند. این درحالی است که هزینه های جانبی مثل خرید توپ، تور، لباس و کفش هم هست.»

آن طور که این مربی فوتسال می گوید برای ورود تیم ها به مسابقات لیگ باید هزینه زیادی پرداخت شود که همان هزینه ورودی است. بخشی از این هزینه ها را او و همکارانش از جیب خودشان پرداخت می کنند اما آن ها از اداره کل ورزش وجوانان خراسان رضوی توقع دارند که در این زمینه به تیم های حاشیه شهر کمک کنند؛ «ما از این اداره می خواهیم به عنوان متولی ورزش در استان به ما کمک کند. 

هزینه اجاره سالن در هر تایم ورزشی 120هزار تومان است. اگر همین هزینه نصف بها محاسبه شود کمک زیادی به ما خواهد شد. با وجود همه سختی ها و مشکلات من و دوستانم تنها به عشق بچه های بولوارتوس و کمک به سلامتی و رشد آن ها این راه را ادامه می دهیم اما از مسئولان هم انتظار کمک و حمایت داریم.»

 

 

شوتی که گل شد

حمیدرضا صادقیان سیزده ساله است. او که از شش سال قبل با پیوستن به این باشگاه ورزشی فوتسال را به طور حرفه ای شروع کرده است می گوید: «ازکودکی به ورزش فوتسال علاقه زیادی داشتم و هر روز در زمین های خاکی اطراف محله فوتسال بازی می کردم. بعد از پیوستن به باشگاه شهرتوس مشهد تمریناتم را در سالن ورزشی امام علی(ع) نوده تحت مربیگری علی علمی و عباس غلامی آغاز کردم در همه مسابقات تیمی باشگاه حضور داشتم. 

دوسال قبل درمسابقات لیگ استان زمانی که تیم ما در برابر تیم شیروان قرارگرفته بود بازی تا دقیقه90 مساوی بود. درآخرین دقیقه یکی از بچه ها توپی را به طرفم فرستاد و من با زدن یک برگردان دیدنی توپ را تبدیل به گل کردم و تیم ما قهرمان مسابقات شد. خاطره این گل برگردان هنوز درذهنم باقی مانده است. وجود سالن ورزشی امام علی(ع) در محله نوده استقبال بچه های محله و محلات اطراف به ورزش فوتسال را چند برابر کرده است.»

 

کشف استعداد نوجوان فوتسالیست

سالن ورزشی امام علی(ع) نوده علاوه بر تأمین بخشی از نیاز نوجوانان به تفریح و ورزش، در کشف استعداد آن ها تأثیر زیادی داشته است. 

استعدادهای ورزشی زیادی در محلات حاشیه شهر وجود دارد که متأسفانه به دلیل نبود امکانات ورزشی کشف نشده است

علی یزدانی دیگر مربی ورزشی باشگاه شهرتوس مشهد با اشاره به داستانی در همین رابطه می گوید: «شش سال قبل که به طور اتفاقی درحال بیرون آمدن از سالن ورزشی امام علی(ع) بودم وقت عبور از کنار زمین خاکی، فوتسال بازی کردن زیبا و تکنیکی کودک هشت - نه ساله ای توجهم را جلب کرد. در کنار زمین خاکی ایستادم بعد از پایان بازی خودم را معرفی کردم و از او خواستم که برای بازی در تیم نونهالان ثبت نام کند. 

او در طی این چندسال برای باشگاه خوش درخشیده است و یکی از گزینه ها برای راه یافتن به تیم ملی نوجوانان است. این امر نشان دهنده آن است که وجود یک سالن ورزشی یا زمین مناسب فوتسال تا چه اندازه در شکوفایی استعداد های ورزشی بچه ها مؤثر است. استعدادهای ورزشی زیادی در محلات حاشیه شهر وجود دارد که متأسفانه به دلیل نبود امکانات ورزشی کشف نشده است.»

ارسال نظر