کد خبر: ۳۴۷۹
۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

شهیداندرزگوی11، کوچه‌ای به نام ملای قرآن

طبق شنیده‌های حاج‌آقا امینی،‌ یکی از قدیمی‌های خیابان خسروی‌نو، ملاحیدر در دوره قاجار به مسجدی‌ها عربی و قرآن می‌آموخت و این محل به نام او مشهور شد. گویا آن زمان مسجد، خانه‌ای کوچک و قدیمی بود که حاج‌محمدعلی اتحادیه‌قراجه‌داغی بخشی از زمین خانه‌اش را وقف آن کرد و وقتی در سال 1299شمسی فوت‌کرد، طبق وصیتش داخل مسجد به خاک سپرده شد.

 121سال از معلمی ملاحیدر در مسجد قدیمی بالاخیابان گذشته‌است، اما همچنان نام او بر سردر مسجد و نیز روی تابلو کوچه مجاور آن (شهیداندرزگوی11) می‌درخشد. 

طبق شنیده‌های حاج‌آقا امینی،‌ یکی از قدیمی‌های خیابان خسروی‌نو، این مرد ملا در دوره قاجار به مسجدی‌ها عربی و قرآن می‌آموخت و این محل به نام او مشهور شد. 

گویا آن زمان مسجد، خانه‌ای کوچک و قدیمی بود که حاج‌محمدعلی اتحادیه‌قراجه‌داغی بخشی از زمین خانه‌اش را وقف آن کرد و وقتی در سال 1299شمسی فوت‌کرد، طبق وصیتش داخل مسجد به خاک سپرده شد.

مسجد ملاحیدر از مساجد قدیمی مشهد است که در سال1375 به همت خیران مشهدی، تهرانی و اصفهانی تجدیدبنا شد. این مسجد به صف‌های شلوغ و پرشور نمازجماعتش معروف است.
گنبد فیروزه‌ای درخشانی در این کوچه خودنمایی می‌کند که با نام مسجد شاه شناخته می‌شود. این محل درواقع مقبره امیر ملک‌شاه، از حکمرانان تیموری، است و در سردابش سنگ قبر چهار نفر وجود دارد.
درِ قدیمی زیبایی با نام موزه مردم‌شناسی در این کوچه است. این محل درواقع حمام مهدی‌قلی‌بیک، رئیس اسطبل شاهی شاه‌عباس اول است. او این حمام را 417سال پیش وقف حرم کرد که هنوز هم نقاشی‌هایش برجاست.
ارسال نظر