کد خبر: ۳۴۹۳
۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

ایوان طرق؛ یادگار عصر تیموری

شهید رجایی یکی از خیابان‌های قدیمی محله ایوان طرق است که به‌واسطه بودن ایوان تاریخی طرق به این نام در بین اهالی شناخته می‌شود. قدمت ایوان طرق را محلی‌ها بین 700تا800سال تخمین می‌زنند. اما کارشناسان آن را به دوره تیموری، یعنی حدود 600سال قبل نسبت می‌دهند. این بنا سال‌هاست که منتظر مرمت است. چند سالی است که دیوارها، این بنای قدیمی را از اهالی طرق و علاقه‌مندان به تاریخ و هویت شهری دور کرده است.

شهید رجایی یکی از خیابان‌های قدیمی محله ایوان طرق است که به‌واسطه بودن ایوان تاریخی طرق به این نام در بین اهالی شناخته می‌شود. قدمت ایوان طرق را محلی‌ها بین 700تا800سال تخمین می‌زنند. اما کارشناسان آن را به دوره تیموری، یعنی حدود 600سال قبل نسبت می‌دهند. این بنا سال‌هاست که منتظر مرمت است. چند سالی است که دیوارها، این بنای قدیمی را از اهالی طرق و علاقه‌مندان به تاریخ و هویت شهری دور کرده است. معبر این خیابان تا همین 8یا9سال قبل خاکی و دوطرفه بود. حدود شش سال پیش این معبر آسفالت و بولواری ایجاد شده است.

مهدیه ایوان طرق تنها مهدیه این محله است. زمین این مهدیه را فردی به نام «هنرور» که از کشاورزان طرقی بوده اهدا کرده است. در حال حاضر هم با همت اهالی و خیران در حال ساخت و ساز است.

 

دکل‌های برق سرتاسر خیابان شهید رجایی خودنمایی می‌کند. با آنکه این دکل‌ها حریم دارند اما ساخت و سازها تا نزدیکی این دکل‌ها پیشروی کرده است.

 

دبستان شهید میراب طرقی و مسجد وابسته به آن هم تنها دبستان این محله است. برخی از مراسم اهالی ایوان در این مسجد برگزار می‌شود.

 

آستان قدس رضوی پیش از اجرای پروژه زائر شهر در کنار ایوان طرق پیوستی فرهنگی تصویب کرد، اما پس ازگذشت چندین سال هنوز هم اتفاقی برای این بنای تاریخی رخ نداده است.

 

 

ارسال نظر