کد خبر: ۳۵۸۷
۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

«محفل اشک» یادگار سید مؤید

بعدها که در جریان طرح‌های توسعه‌ای حرم‌مطهر، مسجد ترک‌ها در صحن پیامبراعظم(ص) قرار گرفت، تخریب شد و سال1380 فضای جدید مسجد در خروجی باب‌الهادی(ع) حرم‌مطهر ساخته شد. مدیریت این مسجد زیرنظر آستان‌قدس‌رضوی است و به همین دلیل برنامه‌های مناسبتی زیادی در طول سال در مسجد برگزار می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به «محفل اشک» اشاره کرد.

 از مساجد قدیمی شهر مشهد است که سال1330 حوالی حرم‌مطهرحضرت رضا(ع) و بازار بزرگ ساخته شد. آن زمان مساحت زیادی نداشت؛ شاید نزدیک به 250مترمربع، اما از همان ابتدا به «مسجد ترک‌ها» شهرت پیدا کرد. لقب ترک‌ها از آنجا روی این مسجد ماندگار شد که آذری‌ها در ساخت آن نقش داشتند و نمازجماعت مسجد را هم مدتی حاج‌غلامحسین ترک(تبریزی)، متولی و امام‌جمعه وقت مشهد، اقامه می‌کرد.

یکی از ویژگی‌های مهم مسجد ترک‌ها که بعدها به «صدیقی‌ها» تغییر نام داد، این است که مرحوم آسیدجواد خامنه‌ای، پدر رهبر معظم انقلاب، پیش‌نماز این مسجد بود. آن‌طور که محمدمهدی عبدخدایی روایت می‌کند، مرحوم آسیدجواد لهجه غلیظ آذری داشت و با وجود مریدان زیاد، کلاس عمومی نداشت و کلاس‌هایش خصوصی بود. او در خانواده‌ای عالم بزرگ شده بود و باقدرت، قانع و صبور بود و با بازاری‌های بازار بزرگ که مسجد انتهای آن بود، ارتباط زیادی داشت .

مردم هم ارادت بسیاری به ایشان داشتند و به همین‌دلیل نمازجماعت ایشان در مسجد ترک‌ها باشکوه برگزار می‌شد، به‌طوری‌که همه کسبه آن منطقه برای اقامه نماز به مسجد می‌آمدند.
بعدها که در جریان طرح‌های توسعه‌ای حرم‌مطهر، مسجد ترک‌ها در صحن پیامبراعظم(ص) قرار گرفت، تخریب شد و سال1380 فضای جدید مسجد در خروجی باب‌الهادی(ع) حرم‌مطهر ساخته شد. مدیریت این مسجد زیرنظر آستان‌قدس‌رضوی است و به همین دلیل برنامه‌های مناسبتی زیادی در طول سال در مسجد برگزار می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به «محفل اشک» اشاره کرد.


محفلی معطر به نام شهدا

محمد حدادزاده یکی از افرادی است که سامان‌دهی امور مسجد صدیقی‌ها را برعهده دارد و درباره برنامه‌هایی که در مسجد اجرا می‌شود، برایمان صحبت می‌کند. 

او از «محفل اشک» به‌عنوان مهم‌ترین برنامه فرهنگی مسجد یاد می‌کند که حالا قدمتش به چهل سال رسیده است: اوایل با نام «اتاق اشک» کارش را آغاز کرد، اما به‌تدریج در میان مردم و علاقه‌مندان به «محفل اشک» جا افتاد. سنگ بنای اصلی این محفل فرهنگی را مرحوم سیدرضا مؤید، از شاعران تأثیرگذار شعر آیینی، گذاشت. یکی‌دو سالی از شکل‌گیری این برنامه نگذشته بود که حاج‌محمود یزدان‌خواه، خادم افتخاری حرم، مسئولیت اجرایی «محفل اشک» را برعهده گرفت.
تا هفت‌هشت سال پیش این برنامه در صحن جمهوری حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شد، اما از آن به بعد جزو برنامه‌های ویژه مسجد صدیقی‌ها شد که هرروز هفته به‌جز جمعه‌ها پس از نماز ظهر و عصر برگزار می‌شود و نام و یاد شهدا در آن گرامی داشته می‌شود.
مداحی و سخنرانی برنامه‌هایی هستند که هرروز در «محفل اشک» اجرا می‌شود. 

در این سال‌ها فضای این دورهمی معنوی به‌گونه‌ای پیش رفته که مشتاقان زیادی را به خود جذب کرده است، تا جایی‌که بیشتر افرادی که یک‌بار مخاطب این محفل بوده‌اند، به‌دلیل انسی که گرفته‌اند، بارها و بارها در آن شرکت کرده‌اند و تجربه حضورشان به همان یک‌دفعه محدود نشده است. بیشتر مهمانان محفل اشک، کسانی هستند که خودشان در نوجوانی طعم حضور در این محفل روحانی را چشیده‌اند و حالا فرزندان و حتی نوه‌هایشان را به این دورهمی می‌آورند.


پنجشنبه‌ها مزین به نام حضرت رقیه(س)

پنجشنبه‌های محفل اشک متعلق به حضرت رقیه(س) است و سال‌هاست که هر پنجشنبه در مسجد صدیقی‌ها برای این بانوی خردسال صحرای کربلا مراسم روضه و نوحه‌خوانی برگزار می‌شود.

به‌دلیل همسایگی مسجد صدیقی‌ها با حرم امام‌رضا(ع) و مراکز اقامتی، زائران بیشترین مراجعه‌کنندگان این مسجد هستند و بسته‌های فرهنگی و متبرک در میان آن‌ها توزیع می‌شود. بخش مهمی از هزینه‌های این بسته‌ها و پذیرایی‌ها از محل همراهی خیران‌‌‌ تأمین می‌شود.

 

 

ارسال نظر