کد خبر: ۳۶۱۶
۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

شقایق بهروزی؛ نقال برتر جشنواره فردا

شقایق شاهنامه‌خوان قهاری است که نقالی‌های هفت‌خانش حرف ندارد . نقالی کردن تنها هنر او نیست و در تئاتر و موسیقی و قرائت قرآن هم فعالیت می‌کند. خوش‌صحبت است و استوار و حماسی حرف می‌زند و می‌گوید: از بچگی به کتاب علاقه زیادی داشتم، حتی وقت‌هایی که بیرون می‌رفتیم به مادرم می‌گفتم به‌جای اسباب‌بازی و خوراکی، برایم کتاب بخر.

شقایق بهروزی، دختر هجده‌ساله و هنرمند محله اقبال است. او از کودکی صدای رسایی داشته است اما چهارسالی می‌شود که هنر نقالی را شروع کرده است. معاون پرورشی دبیرستانش این ویژگی او را کشف می‌کند و از شقایق می‌خواهد در مسابقات نقالی‌ «جشنواره فرهنگی و هنری فردا» که زیر نظر آموزش و پرورش برگزار می‌شود، شرکت کند. او سال گذشته دراین مسابقات رتبه برتر کشوری را به دست می‌آورد بدون اینکه آموزش ویژه‌ای دیده باشد. شقایق که تبحر خاصی در نقالی دارد، ابتدای صحبت با ما، اشعار فردوسی را باصلابت می‌خواند.


با کتاب و تلویزیون، شاهنامه را شناختم

شقایق شاهنامه‌خوان قهاری است که نقالی‌های هفت‌خانش حرف ندارد . نقالی کردن تنها هنر او نیست و در تئاتر و موسیقی و قرائت قرآن هم فعالیت می‌کند. خوش‌صحبت است و استوار و حماسی حرف می‌زند: «به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه برنگذرد/ به هستی یزدان نیوشاترم/ همیشه سوی داد کوشاترم».

صحبت‌هایش را با همین شعر از شاهنامه شروع می‌کند و می‌گوید: از بچگی به کتاب علاقه زیادی داشتم، حتی وقت‌هایی که بیرون می‌رفتیم به مادرم می‌گفتم به‌جای اسباب‌بازی و خوراکی، برایم کتاب بخر. از هشت‌سالگی تصمیم گرفتم وقتم را با قرآن‌خواندن بگذرانم. مقام‌های زیادی را هم در رشته قرائت قرآن کسب کرده‌ام، به عنوان مثال در مسابقات «ترنم نور» یک‌بار رتبه دوم و یک‌بار رتبه سوم مسابقات استانی را به دست آورده‌ام.

شقایق ادامه می‌دهد: چهارده‌ساله بودم که به شاهنامه‌خوانی علاقه‌مند شدم. از کودکی به‌وسیله تلویزیون و کتاب با قصه‌های آن آشنا شده‌ بودم. چند بیت از شاهنامه را حفظ کردم و در خانه برای پدر و مادرم حماسی‌وار خواندم. خوششان آمد و برایم ویدئوهای کمک‌آموزشی نقالی شاهنامه را گرفتند. این‌ها همه آموزشم در هنر نقالی بود.

سال99 در مسابقه تلویزیونی «بِسُرا» در شبکه خراسان به همراه 12نفر از بهترین نقال‌های مشهدی شرکت کردم


لذت رقابت در میدان شاهنامه‌خوانی

عشق به کار نقالی باعث شد که شقایق در مدرسه برای هم‌کلاسی‌هایش الگو باشد؛ «همیشه در کلاس، وقتی درس تمام می‌شد از معلم خواهش می‌کردم که اجازه بدهد برای هم‌کلاسی‌هایم شاهنامه بخوانم و هفت‌خان را نقالی کنم. معلمم خیلی استقبال می‌کرد و بعدها خودش می‌گفت شقایق برایمان شاهنامه بخوان.»

او می‌گوید: در میان نقل‌هایی که آموخته‌ام نقل «سهراب و گردآفرید» را خیلی دوست دارم، چراکه گردآفرید به نظر من نماد یک دختر بی‌نقص و شجاع ایرانی است. علاوه براین، نقل‌های «سیاووش در آتش» و «تازیانه بهرام» را هم خیلی دوست دارم.

شقایق با اینکه دیپلم تجربی دارد، ولی دوست دارد در آینده رشته هنر را ادامه بدهد. او درباره عناوینی که در رشته نقالی کسب کرده است توضیح می‌دهد: سال97 رتبه دوم ناحیه و سال98 رتبه اول ناحیه6 را در اجرای هنر نقالی به‌دست آوردم. سال99 در مسابقه تلویزیونی «بِسُرا» در شبکه خراسان به همراه 12نفر از بهترین نقال‌های مشهدی شرکت کردم. سال 1400 هم رتبه برتر ناحیه6 را کسب کردم و امسال هم موفق به کسب عنوان برتر کشوری رشته نقالی در مسابقات فرهنگی و هنری فردا شدم که زیرنظر آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

ارسال نظر