کد خبر: ۳۶۲۲
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

منطقه ۱۱ مشهد مهد بسکتبال شهر

در جهان مسابقات میکرو بود اما در ایران برای اولین‌بار این مهم به میزبانی منطقه11 مشهد انجام شد و نتایج بسیار خوبی که همان سال‌های اولیه به دست آورد، باعث شد این مسابقات هر ساله ادامه پیدا کند و بازیکنان میکروبسکتبال آن‌زمان، به ترتیب وارد رده‌های سنی مینی‌بسکتبال (زیر 12سال)، نونهال (زیر 14سال)، نوجوان (زیر 16سال و زیر 18سال) شوند.

 سال95 بود که برای اولین‌بار در ایران مسابقات میکروبسکتبال(کودکان زیر 10سال) برگزار شد. تا این‌زمان مسابقات بسکتبال در ایران با رده سنی مینی‌بسکتبال (زیر 12سال) آغاز می‌شد. 

البته در جهان مسابقات میکرو بود اما در ایران برای اولین‌بار این مهم به میزبانی منطقه11 مشهد انجام شد و نتایج بسیار خوبی که همان سال‌های اولیه به دست آورد، باعث شد این مسابقات هر ساله ادامه پیدا کند و بازیکنان میکروبسکتبال آن‌زمان، به ترتیب وارد رده‌های سنی مینی‌بسکتبال (زیر 12سال)، نونهال (زیر 14سال)، نوجوان (زیر 16سال و زیر 18سال) شوند و با توجه به اینکه از سنین پایه در این رشته ورزشی حضور داشته‌اند، اکنون شاهد حضور آن‌ها در تیم‌های ملی هستیم.

 در راستای این افتخارآفرینی‌ها، چهار نفر از این بازیکنان طی سال گذشته و جاری به مسابقات آسیایی بسکتبال اعزام شده‌اند. امسال هم برای اولین‌بار مسابقات میکروبسکتبال دختران به میزبانی مجموعه ورزشی مادر و کودک برگزار شد تا دور جدیدی از فعالیت بسکتبالیست‌ها در منطقه 11 آغاز شود. 

مجموع این عوامل و امکانات خوبی که در سالن‌ها و زمین‌های ورزشی روباز منطقه11 وجود دارد، باعث شده اهالی بسکتبال استان خراسان رضوی این منطقه را مهد بسکتبال مشهد بدانند. 29مردادماه هم که زمان برگزاری هر ساله مسابقات میکروبسکتبال بوده، به عنوان روز میکرو‌بسکتبال در تقویم فدراسیون بسکتبال نام‌گذاری شده است.

 

ایده‌ای منطقه‌ای با بازتاب کشوری

ایده اولیه برگزاری مسابقات میکروبسکتبال با حمایت کارشناس تربیت‌بدنی شهرداری منطقه11 و سایر مسئولان مربوط7سال قبل به مرحله اجرا رسید.مهدی صاحبیان یکی از مربیان درجه‌یک فدراسیون بسکتبال که از ابتدا در این زمینه حضور فعالی داشته است، چنین توضیح می‌دهد: آن‌زمان برای بسکتبال بزرگسالان مربیگری می‌کردم و می‌دیدم که برنامه‌ای برای جذب و پرورش بازیکنان مستعد نیست. 

می‌دانستیم که با این سبک کارکردن موفقیت‌ها کاهش پیدا می‌کند و خلأهایی در زمینه بازیکنان بزرگسال احساس می‌شود. از طرفی هم می‌دیدیم که در کشورهای پیشرفته برای رشته‌های ورزشی ازجمله بسکتبال از هفت یا حتی پنج‌سالگی مسابقه برگزار می‌شود. 

در واقع هدفمان این بود که بچه‌ها از سنین پایه با ورزش آشنا شوند تا در سنین بالای 10 یا 12سال، سریع‌تر مراحل پیشرفت ورزشی را پشت سر بگذارند.مجوز برگزاری مسابقات میکروبسکتبال در سال95 صادر شد و پس از فراخوان، مسابقات در مردادماه به همت شهرداری منطقه11 در پارک ملت برگزار شد.

با وجود اینکه سال اول برگزاری این مسابقات بوده و برگزارکنندگان فکر می‌کردند استقبال چندانی نشود، 16تیم از کودکان زیر 10سال در مسابقات حضور پیدا می‌کنند. البته خیلی از آن‌ها فقط دو یا سه ماه تمرین کرده و هنوز در حال آموزش بودند و به‌نوعی می‌توان گفت سطح کیفی و تکنیکی مسابقات پایین بود، اما با توجه به رده سنی بازیکنان و هدف نهایی که آماده‌کردن زمینه‌های ورزشی کودکان بود، این مسابقات برگزار شد. 

سال96 هم دوباره فراخوان داده می‌شود تا مردادماه در زمین ورزشی روباز پارک ملت، شاهد مسابقات میکروبسکتبال باشیم. این‌دفعه 24تیم شرکت می‌کنند که این استقبال شهروندان و والدین، مسئولان برگزاری مسابقات را بیش از پیش به ادامه‌دادن مسیرشان ترغیب می‌کند.

 

افزایش چشمگیر بسکتبالیست‌ها در منطقه

سال97 هم مسابقات با 24تیم و در سطح خوبی برگزار می‌شود اما سال‌های 98 و 99 به دلیل شیوع کرونا، بسیار محدود و با شرایط مخصوص آن دوران برپا می‌شود. باوجود این، به گفته صاحبیان از همان سال‌های اولیه، تیم منتخب استان از بین این بازیکنان انتخاب شد و سال98 از بین همان بازیکنان میکروبسکتبال سال95، بازیکنانی به المپیاد ورزشی کشور راه پیدا کردند و مقام سوم این مسابقات را به‌دست آوردند.

سال‌های 1400 و 1401 مسابقات با حضور 12تیم برگزار شد. منتها به گفته صاحبیان چون این مسابقات با حضور مربیان شناخته‌شده بود، دیگر به جای اینکه به عنوان مثال یک مربی، چهار تا تیم اعزام کند، فقط یک تیم اعزام می‌کرد اما تیمش سطح کیفی خوبی داشت. نتیجه این شد که سال 1401 مسابقات با رقابت نزدیک تیم‌های فینالیست به وقت اضافه کشیده شد که این امر نویدبخش نسل بسکتبالیست موفقی در سال‌های پیش‌روست.


صاحبیان که در این سال‌ها همیشه مربی بازیکنان بسکتبال بوده و تیم به مسابقات اعزام کرده است، می‌گوید: ما در این سال‌ها علاوه‌بر مسابقات میکرو، مسابقات مینی، نوجوان و نونهال را هم داشتیم و می‌دیدیم بازیکنان میکرو سال95، چطور در مقطع‌های بالاتر افتخارآفرینی می‌کنند. 

به گفته او از سال95 تاکنون، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان کلاس‌های آموزشی بسکتبال در رده سنی زیر 10سال افزایش درخورتوجهی پیدا کرده است درحالی که تا قبل از سال95 بیشتر شرکت‌کنندگان از سنین بالای 14سال بودند.

منتخبی از تیم‎های میکروبسکتبال مشهد در سال95، در سال 98 مقام سوم نوجوانان کشور و در سال99 مقام سوم جوانان کشور را به خود اختصاص داده است

او معتقد است با برگزاری مسابقات میکروبسکتبال، سن شروع بسکتبال در مشهد حداقل سه‌سال کاهش پیدا کرده و نتیجه این رویکرد از همین الان با افزایش سطح تکنیکی و تاکتیکی بازیکنان و افزایش تعداد بازیکنان بسکتبال مشهدی در تیم‌های ملی مشاهده‌شدنی است.

افزایش حضور و حمایت خانواده‌ها در مسابقات بسکتبال فرزندانشان از دیگر مسائلی است که در این سال‌ها شاهد آن بوده‌ایم. به عبارتی دیگر، در سال‌های 95 و 96 تعداد کمی از خانواده‌ها در مسابقات فرزندانشان حاضر می‌شدند طوری که بخش زیادی از جایگاه تماشاچیان خالی بود اما اکنون علاوه‌بر پدر، شاهد حضور برادر یا اقوامی همچون دایی و عموی بچه‌ها هستیم و در مسابقات کشوری که تابستان امسال به میزبانی مشهد برگزار شد، آن‌قدر حضور خانواده‌ها زیاد بود که صندلی‌های تماشاچیان پر شد و 150صندلی مازاد به کنار زمین آوردند.

به گفته صاحبیان،منتخبی از تیم‎های میکروبسکتبال مشهد در سال95، در سال 98 مقام سوم نوجوانان کشور و در سال99 مقام سوم جوانان کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین در سال 1401 نایب قهرمانی مسابقات مینی‌بسکتبال کشور، مقام سوم نوجوانان کشور و نایب قهرمانی مسابقات جوانان کشور متعلق به تیم‌های بسکتبال مشهد بوده است.
پس از اینکه مسابقات میکروبسکتبال به این شکل در مشهد برگزار شد، تیم‌هایی در دیگر شهرها هم تشکیل شد که اکنون به رقابت با تیم‌های مشهد می‌پردازند.

 

شروع مسابقات میکروبسکتبال دختران برای اولین بار

کارشناس تربیت‌بدنی شهرداری منطقه11، معتقد است علاقه‌مندان بسکتبال نقاط مختلف مشهد، زمین‌های مناسب خودشان را پیدا کرده‌اند و پارک ملت یکی از بهترین بسترها برای این ورزشکاران است.

به نظر عادل مشیریان طی این سال‌ها با تبدیل شدن منطقه11 به مهد بسکتبال مشهد، علاقه‌مندان این رشته هم از مناطق مختلف شهر، راهی منطقه11 می‌شوند، چراکه امکانات و بستر مهیاتری برای دوست‌داران بسکتبال دارد.
به گفته مشیریان در حال حاضر سه سالن ورزشی «امید و زندگی»، «مادر و کودک» و «گلسا»، دارای زمین بسکتبال سرپوشیده استاندارد هستند و علاوه بر این‌ها 10زمین ورزشی روباز هم داریم.

کارشناس تربیت‌بدنی شهرداری منطقه11 از کیفی‌سازی این زمین‌ها خبر داده و می‌گوید: تا پایان امسال تمام این زمین‌ها کیفی‌سازی و مجهز به کف‌پوش استاندارد می‌شوند.

به گفته مشیریان امسال با توجه به ظرفیت مجموعه ورزشی مادر و کودک، مسابقات میکروبسکتبال دختران هم برای اولین‌بار در کشور برگزار شده است و می‌توان در سال‌های آینده نتیجه این رویکرد را در قهرمانی‌ و مدال‌آوری دختران بسکتبالیست مشاهده کرد.
در کنار این امیدها، یکی از دغدغه‌هایی که از سوی بعضی بازیکنان مطرح می‌شود، حضور کمرنگ هیئت بسکتبال است.

 

رهایی از استرس با تجربه مسابقه

سام ولی‌زاده امسال به عنوان بهترین بازیکن لیگ باشگاهی تهران معرفی شده است. او 11سال بیشتر ندارد و از شش سالگی میکروبسکتبال را در منطقه ما شروع کرده است. همراه تیم نیز مقام اول مسابقات کشوری را به دست آورده است. 

پدر سام که خیلی جدی تمرینات پسرش را دنبال می‌کند تا آینده خوبی داشته باشد و بتواند به جایگاه‌های بالاتر برسد، می‌گوید: در حال حاضر مسابقات میکروبسکتبال توسط شهرداری برگزار می‌شود و ما هم از این نهاد تشکر می‌کنیم اما به نظر من متولی اصلی این مسابقات، هیئت بسکتبال است و آن‌ها باید پای کار باشند.

به نظر ولی‌زاده برگزاری مسابقات برای کودکان، انگیزه‌های آن‌ها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تلاش و تمرین بیشتری کنن

به عقیده نریمان ولی‌زاده هیئت باید امکاناتی مانند سالن رایگان را در اختیار افراد مستعد و بازیکنان بسکتبال قرار دهد اما در حال حاضر چنین امکانی ندارند.به گفته ولی‌زاده، سام در اولین مسابقات، استرس داشته و حضور تماشاچیان تمرکزش را کم می‌کرده، اما بعد از چند بازی، اکنون بدون توجه به جوّ سالن و تماشاچیان بازی خودش را انجام می‌دهد و هیچ استرسی ندارد.

 پدر سام از اینکه پسرش توانسته به واسطه ورزش، مهارت کنترل استرس را فرابگیرد خوشحال است و می‌گوید: سام و دیگر بازیکنان هم‌سن و سالش در این مسابقات آبدیده می‌شوند و وقتی در همین کودکی و در قالب ورزش یاد می‌گیرند که چطور در شرایط سخت بر استرس، ناراحتی شکست و مانند این غلبه کنند، در بزرگسالی هم بهتر می‌توانند کنترل احساسات و هیجانات خود را در دست بگیرند.

به نظر ولی‌زاده برگزاری مسابقات برای کودکان، انگیزه‌های آن‌ها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تلاش و تمرین بیشتری کنند.

 

در منطقه11 دیده شدم

مجید اعلایی دیگر بازیکن بسکتبالیستی است که از مسابقات میکرو در مشهد شروع کرده و اکنون عضو تیم ملی نوجوانان ایران است. به گفته خودش، ابتدا دنبال فوتبال بوده اما با راهنمایی مربی ورزش مدرسه وارد بسکتبال شده است.

 مجید نقطه عطف زندگی‌اش را مسابقات میکروبسکتبال می‌داند و می‌گوید: در این مسابقات بود که دیده شدم و توانستم به جایگاه‌های بالاتر برسم.

امیرعلی میرجلالی هم که با 17سال سن، عضو تیم ملی نوجوانان بسکتبال است، این رشته را با مسابقات میکرو شروع کرده و اولین بردی که در میکرو داشته او را به ادامه دادن تمرینات بسکتبال امیدوار کرده است. البته این بازیکن تا یکی دو سال گذشته تفریحی ورزش می‌کرده و گمان نداشته سر از تیم ملی درآورد اما الان بسکتبال جزئی از زندگی‌اش شده است.

امیرعلی چون قهرمانی غرب آسیا را در کارنامه‌اش دارد، بدون کنکور می‌تواند وارد دانشگاه شود و در رشته‌ ورزشی مورد علاقه‌اش ادامه تحصیل دهد.

او که مسابقات میکروبسکتبال منطقه11 مسیر زندگی‌اش را تغییر داده، جزو موافقان برگزاری مسابقات برای کودکان است و اعتقاد دارد وقتی کسی از کودکی با ورزش انس بگیرد، دوران نوجوانی را با هدف پشت سر می‌گذارد و سمت معضلاتی همچون اعتیاد نمی‌رود.

 

از موفقیت در منطقه تا کسب مقام کشوری

دبیر هیئت بسکتبال استان نیز برگزاری مسابقات میکروبسکتبال توسط شهرداری منطقه را خوب و تأثیرگذار می‌داند و می‌گوید: چند سال است که این مسابقات در منطقه11 برگزار می‌شود و جا دارد بابت این اقدام از مسئولان شهرداری تشکر کنیم. زمین پارک ملت را هم که به مسابقات اختصاص داده بودند، زمین خوبی بود و استقبال زیادی از آن شد.

استقبال زیادی که اکنون می‌بینیم و اینکه تعداد شرکت‌کنندگان و ثبت‌نام‌کنندگان رشته بسکتبال، هر سال افزایش پیدا کرده نشان‌دهنده خوب‌بودن این مسابقات است

به نظر سیدمصطفی حسینی اگر مسابقات آسیب‌زا باشد، بچه‌ها و والدینشان علاقه‌ای به شرکت‌کردن در آن نشان نمی‌دهند اما استقبال زیادی که اکنون می‌بینیم و اینکه تعداد شرکت‌کنندگان و ثبت‌نام‌کنندگان رشته بسکتبال، هر سال افزایش پیدا کرده نشان‌دهنده خوب‌بودن این مسابقات است.

او از برگزاری مسابقات مینی‌بسکتبال استانی در امسال خبر داده و می‌گوید: به‌دلیل شیوع بیماری کرونا در برگزاری مسابقات وقفه دوساله ایجاد شد، اما امسال قرار است مسابقات مینی‌بسکتبال را در سالن آستان قدس برگزار کنیم و پیش‌بینی می‌شود که حداقل 15تیم در این مسابقات حضور پیدا کنند.

او یکی از نقاط مثبت این مسابقات را حضور پررنگ بازیکنان شهرستانی بیان می‌کند. همچنین مقام‌آوردن بازیکنان تیم میکرو در سطح‌های بالاتر و کشوری را نشانه موفق‌بودن این مسابقات می‌داند.
به گفته حسینی، هیئت تمام تلاش خودش را برای حمایت از بازیکنان مستعد و ارتقای سطح بسکتبال استان می‌کند.

 

تقدیر جهانی از بسکتبال منطقه

طبق صحبت کارشناسان و پیشکسوتان بسکتبال مشهد، در حالی برای اولین بار مسابقات میکروبسکتبال توسط شهرداری منطقه11 در سال1395 برگزار شد که پیش از این چنین رقابتی در کشور شکل نگرفته بود و این موضوع سبب شد علاقه‌مندان به این ورزش در شهر مشهد در مجموعه‌های ورزشی منطقه دست به توپ شوند.

رونق این ورزش در منطقه11 و شکل‌گیری مسابقات برای رده‌های سنی مختلف بانوان و آقایان سبب شده است که در طول هفته در سالن‌ها و زمین‌های ‌روباز منطقه شاهد مسابقات بسکتبال باشیم. مسابقاتی که از رقابت سه‌نفره تا پنج‌نفره برگزار می‌شود. علاوه بر این، در بقیه اوقات هم می‌توان تمرین نوجوانان و جوانان بسکتبالیست را در زمین‌های ورزشی روباز منطقه مشاهده کرد.

تلاش مربیان و برگزارکنندگان مسابقات میکروبسکتبال در منطقه11 در سال‌های گذشته به قدری ارزشمند بوده است که فدراسیون جهانی بسکتبال سال 1397 با ارسال پیامی به واسطه توجه به استعدادیابی بسکتبال از برگزارکنندگان این رقابت‌ها تقدیر کرد.

 

 

ارسال نظر