کد خبر: ۳۶۲۳
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

همدلی برای جاری کردن خیر

در دو ماه اخیر بیش از 103خانواده بسته کمک‌معیشتی خود را دریافت کرده‌اند، وام قرض‌الحسنه متقاضیان واریز شده است. برای اشتغال تعدادی از شهروندان پیگیری شده است و این روزها هم تلاش برای تهیه وسایل زندگی شش خانواده در جریان است. این‌ها بخشی از اقدامات خیریه امام زمان(عج) در محله جاهدشهر است.

در دو ماه اخیر بیش از 103خانواده بسته کمک‌معیشتی خود را دریافت کرده‌اند، وام قرض‌الحسنه متقاضیان واریز شده است. برای اشتغال تعدادی از شهروندان پیگیری شده است و این روزها هم تلاش برای تهیه وسایل زندگی شش خانواده در جریان است. این‌ها بخشی از اقدامات خیریه امام زمان(عج) در محله جاهدشهر است. کارهایی که از حدود چهار سال قبل در قالب مسجد و بسیج انجام می‌شد و حالا حدود یک سالی می‌شود باعنوان خیریه پیش‌ می‌رود. اقداماتی که در بهبود زندگی افراد زیادی مؤثر بوده است.

 

کمک ادامه‌دار به 103خانواده

حلقه اولیه تشکیل این گروه خیریه، سال1397 در بین بسیجیان پایگاه امام زمان(عج) و جوانان مسجد قائم‌المهدی(عج) شکل گرفت. آن‌زمان این گروه قصد داشتند با کمک‌ خیران محلی به یاری افراد نیازمند بشتابند و در هر حوزه‌ای که توانش را دارند از مشکلات مردم بکاهند.

در کنار برخی اهالی، کارهایی برای نیازمندان محله انجام می‌دادیم ولی از سال1397 بود که کار را به‌طور برنامه‌ریزی‌شده با تمرکز بر چند حوزه شروع کردیم

 از آن روز تاکنون برای اعضای این گروه اتفاقات زیادی افتاده است و سعی در دست‌گیری از نیازمندان داشته‌اند. فرزاد پورفائز، مدیر خیریه امام زمان(عج) است. این شهروند چهل‌ودوساله از اولین روزهای شکل‌گیری خیریه، نقش اول مجموعه بوده است.

پورفائز و دوستانش این روزها در حال تهیه بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های تحت‌پوشش خیریه هستند. او در حال انجام بسته‌بندی می‌گوید: از حدود 14سال قبل، در این مسجد و پایگاه بسیج رفت و آمد دارم. از آن‌زمان در کنار برخی اهالی، کارهایی برای نیازمندان محله انجام می‌دادیم ولی از سال1397 بود که کار را به‌طور برنامه‌ریزی‌شده با تمرکز بر چند حوزه شروع کردیم.

 در ابتدای کار با کمک کمیته امداد و معتمدان محله اقدام به شناسایی خانواده‌های نیازمند در مناطق مختلف شهر کردیم و آن‌ها را تحت پوشش قرار دادیم. به‌نحوی که هر چهار ماه یک بسته کمک‌معیشتی برای این خانواده‌ها ارسال می‌شود و اکنون تعدادآنان به 103خانواده رسیده است.


کمک به آغاز زندگی مشترک

مسئول خیریه محله جاهدشهر در ادامه به کسب مجوز خیریه از یک‌سال قبل اشاره می‌کند و فعالیت‌های بیشتر مجموعه را تشریح می‌کند؛ «علاوه‌بر کمک‌های معیشتی، در این خیریه تلاش می‌کنیم با کارهایی شرایط ازدواج را تسهیل کنیم.

 در محلات منطقه و مناطق حاشیه شهر دخترانی هستند که ازدواج کرده‌اند ولی متأسفانه شرایط مالی برای تهیه جهیزیه را ندارند، ما در چند مرحله با کمک خیران برای این دختران جهیزیه تهیه کرده‌ایم. در همین راستا پسرانی هم هستند که به‌‌دلیل مشکلات مالی شرایط آغاز زندگی مشترک را ندارند و با حمایت‌های مالی و خرید وسایل، آن‌ها را برای این امر مهم یاری کرده‌ایم.»

شغل‌یابی برای افراد نیازمند کار، از دیگر اموری است که از سوی خیریه امام زمان(عج) پیگیری می‌شود؛ «در این مدت تلاش کرده‌ایم به هرنحوی به بهترشدن زندگی افراد نیازمند کمک کنیم. خانواده و سرپرست خانواده‌ای که شغل داشته باشند می‌توانند بسیاری از مشکلات خود را حل کنند. ما در این زمینه ورود کرده‌ایم و سعی داریم همیشه برای خانم‌ها و آقایانی که به ما مراجعه می‌کنند گزینه‌های مختلف کاری از اشتغال در شهرک صنعتی توس تا نگهبانی باغ و ویلا را داشته باشیم.»

یکی از اساسی‌ترین اقدامات اعضای خیریه، ایجاد صندوق قرض‌الحسنه‌ای به نام حضرت خدیجه کبری(س) است. فعالیت این صندوق در چهار سال اخیر مشکلات مالی شهروندان زیادی را حل کرده است. سرمایه اولیه صندوق قرض‌الحسنه حضرت خدیجه کبری(س) توسط خیران تأمین شده و با همدلی این افراد هر چند ماه بر این سرمایه افزوده شده است. از طریق این صندوق به افرادی که اعلام نیاز کنند، وام‌های قرض‌الحسنه بین ۳ تا ۱۰میلیون تومان باعنوان‌های مختلف پرداخت می‌شود.

پورفائز در تشریح بیشتر فعالیت این صندوق می‌گوید: بنا به درخواست‌هایی که ارائه می‌شود، وام کارآفرینی، رهن خانه، خرید جهیزیه و... را با شرایط خیلی آسان پرداخت می‌کنیم. سود بازپرداخت هم همان ۴درصد است و از محل واریز اقساط، وام‌های جدید به افرادی که درخواست داده‌اند پرداخت می‌شود.


ثواب زیاد قرض‌الحسنه

حجت‌الاسلام مصطفی داوم‌دار هم فعالیت صندوق خیریه را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این مجموعه می‌داند و می‌گوید: قرض‌الحسنه ثوابی بیشتر از صدقه دارد. این‌کار یک خیر جاری است که افراد مختلف در زمان‌های متنوع از آن بهره‌مند می‌‌شوند. با فعالیت صندوق قرض‌الحسنه خیریه، زمینه‌ای فراهم است که افراد با عزت نفس نیاز خود را برطرف می‌کنند، چرا که این پول را به‌مرور زمان بر‌می‌گردانند و زیر بار منت هیچ‌کس نیستند.

با توجه به تعداد درخواست‌هایی که از سوی شهروندان برای دریافت وام به این صندوق ارائه شده است، مسئولان صندوق درخواست یاری از سوی نهادهای اجتماعی و دولتی برای اختصاص بودجه به این‌کار را دارند. امام‌ جماعت مسجد قائم‌المهدی(عج) می‌گوید: اگر این درخواست پذیرفته شود، می‌توانیم مشکلات بیشتری را حل کنیم و این موضوع به حال بهتر مردم کمک می‌کند.


جاری‌شدن محبت در جامعه

مصطفی دوام‌دار کار خیریه امام زمان(عج) را در نزدیک‌‌کردن افراد به یکدیگر و ایجاد همدلی در جامعه مؤثر می‌داند و می‌گوید: کار خیر که جایگاه مشخصی دارد و ارزش آن مشخص است. اما تأثیرات اجتماعی این امور جای صحبت دارد. خیریه امام زمان(عج) با فعالیت انسان‌دوستانه در محله جاهدشهر سبب ایجاد همدلی و نزدیک‌شدن دل‌های اهالی به یکدیگر‌ شده است. 

این فعالیت فرهنگی و اجتماعی باعث شده که افراد و هم‌محلی‌ها جذب فضای فرهنگی و مذهبی مانند مساجد شوند و برای حل مشکلات دیگران همراه شوند. کار افرادی مانند آقای پورفائز و دوستانشان هم باعث جاری شدن‌ محبت در جامعه می‌شود و این محبت به خود آن‌ها برمی‌گردد‌.

محمدحسین، جوانی است که از طریق این خیریه معرفی به کار شده است و حالا از این طریق توانسته بسیاری از مشکلات مالی خود را برطرف کند

در مدت فعالیت فرزاد پورفائز و دوستانش در مسجد و خیریه محله، افراد زیادی در حوزه‌های مختلف از کمک‌های آن‌ها بهره‌مند شده‌اند. محمدحسین، جوانی است که از طریق این خیریه معرفی به کار شده است و حالا از این طریق توانسته بسیاری از مشکلات مالی خود را برطرف کند. 

او می‌گوید: در این شرایط اقتصادی کار پیداکردن واقعا سخت است. ولی وقتی از طرف خیریه معرفی شدم من را در محل کار با روی باز قبول کردند و از آن روز شکل زندگی‌ام عوض شد و شرایطم خیلی بهتر شد.

آنچه در تمام کارهای خیریه امام زمان(عج) مشهود است، ادامه‌داربودن کمک‌ها و ماندگاری اقدامات خیریه است. پورفائز می‌‎‌گوید: از تهیه بسته معیشتی تا قرض‌الحسنه و پیداکردن کار، همواره می‌کوشیم که نتیجه آن برای مدت طولانی در زندگی فرد ادامه داشته باشد.

 به عنوان مثال بسته‌های معیشتی در زمان‌های مختلف توزیع می‌شود یا قرض‌الحسنه با دریافت قسط‌ها و پرداخت وام جدید ادامه دارد. تأثیر شغل بر زندگی افراد هم به همین شکل است و ما در واقع یک صدقه و خیر جاری را بنا نهاده‌ایم.

ارسال نظر