کد خبر: ۳۶۲۴
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

ربات‌سازی نوجوان محله دانشجو

هفت سال بیشتر‌ نداشت که برای اولین‌‌بار دست به صفحه‌کلید کامپیوتر برد. شاید اگر آن روزها به محل کار پدرش نمی‌رفت و پشت کامپیوتر نمی‌نشست، هیچ وقت علاقه او به علم کامپیوتر و برنامه‌نویسی شکل نمی‌گرفت. اما سرنوشتش این بود که در این سن، حرفه مورد علاقه‌‌اش را بشناسد و در نه‌سالگی بر بسیاری از کارهای کامپیوتری مسلط شود.

هفت سال بیشتر‌ نداشت که برای اولین‌‌بار دست به صفحه‌کلید کامپیوتر برد. شاید اگر آن روزها به محل کار پدرش نمی‌رفت و پشت کامپیوتر نمی‌نشست، هیچ وقت علاقه او به علم کامپیوتر و برنامه‌نویسی شکل نمی‌گرفت.

 اما سرنوشتش این بود که در این سن، حرفه مورد علاقه‌‌اش را بشناسد و در نه‌سالگی بر بسیاری از کارهای کامپیوتری مسلط شود. حالا محمدامین اسدی در هفده‌سالگی و در حالی که هنوز وارد دانشگاه نشده است، در امور کامپیوتری و نرم‌افزاری به سطحی از توانایی رسیده است که برنامه‌‌نویسی در سطوح مختلف را انجام می‌دهد.


خدمت به مردم با برنامه‌نویسی

دانش‌آموز توانمند محله دانشجو این روزها در هنرستان استعدادهای درخشان امیرکبیر در رشته شبکه و نرم‌افزار تحصیل می‌کند. به گفته خودش از سن کم کنجکاو بوده که به وجود بسیاری از قطعات الکترونیکی و برقی پی ببرد. همین موضوع سبب شده است در دوران کودکی وسایل برقی، به‌ویژه ماشین‌های اسباب‌بازی برقی زیادی را خراب کند تا بتواند آن‌ها را باز کند و از داخل آن‌ها سردرآورد.

محمدامین و اعضای گروهش توانستند رباتی را شبیه‌سازی کنند که در بخش سرعت عبور از موانع، رتبه برتر را کسب کند

محمدامین در ادامه و با حضور در محل کار پدرش به کار با کامپیوتر علاقه‌مند می‌شود. او می‌گوید: من کم‌کم کار با کامپیوترهای بهتر را ادامه دادم و به این حوزه وابسته شدم. حدود 15سال داشتم که در نمایشگاه کامپیوتر مشهد حاضر شدم و در آنجا بود که رشته تحصیلی‌ام را انتخاب کردم.

در ادامه گفت‌وگو با محمدامین اسدی سراغ موفقیت‌هایش در این سال‌ها می‌رویم. او در مسابقات مختلفی توانسته مقام کسب کند. در میان این موفقیت‌ها دو مورد خودنمایی می‌کند. نخست رتبه اول مسابقات دانش‌آموزی فیراکاپ ایران در دانشگاه صنعتی امیرکبیر که محمدامین و اعضای گروهش توانستند رباتی را شبیه‌سازی کنند که در بخش سرعت عبور از موانع، رتبه برتر را کسب کند. 

دیگر‌ موفقیت او در این سال‌ها به یک‌سال قبل برمی‌گردد که دانش‌آموز نخبه محله دانشجو با هم‌گروهی‌هایش رباتی را طراحی و ساختند که بازی ماز را در زمان کم و با دقت زیاد حل کند. این ربات تولیدی در مسابقات ربات‌های اتومات دانش‌آموزی در اصفهان رتبه اول را برای محمدامین و دوستانش به ارمغان آورد.


بازی و بازی‌سازی

محمدامین که از پای کامپیوترنشستن و یادگیری برنامه‌نویسی به نتایج خوبی رسیده است، یک توصیه به بچه‌هایی دارد که وقت زیادی را پای بازی‌های کامپیوتری می‌گذرانند؛ «بازی و سرگرمی کامپیوتری خوب است اما بهتر است کسانی که بازی می‌‌کنند علاوه‌بر سرگرمی به دنبال این باشند که راه‌های ساخت بازی و یا ارتقای آن را هم یاد بگیرند.»

دانش‌آموز نخبه هنرستان امیرکبیر در پایان صحبت‌هایش و قبل از خداحافظی با ما، یاد موضوعی می‌افتد که تأکید دارد به آن اشاره کنیم؛ «حضور دانش‌آموزان در مسابقات مختلف داخلی و خارجی هزینه‌های نسبتا زیادی دارد. در این مسیر باید آموزش و پرورش بودجه‌ای اختصاص دهد تا دانش‌آموزان در مسابقات داخلی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف علمی حاضر شوند و تجربه کسب کنند.»

 

ارسال نظر