کد خبر: ۳۶۴۷
۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

طبیعت در خانه نُقلی

آدرس منزلش یکی از کوچه‌های خلج است. کوچه‌ای بن‌بست که در انتهایش دو در حیاط قرار دارد. زنگ خانه از همان قدیمی‌هاست. وقتی زنگ می‌زنیم، فاطمه خانم شوریده با لبخند در حیاط را باز می‌کند و به خانه نقلی‌اش وارد می‌شویم. به گفته خودش 50متر بیشتر نیست. اما از همان فضای کم برای پرورش گل و گیاه استفاده کرده است.

 آدرس منزلش یکی از کوچه‌های خلج است. کوچه‌ای بن‌بست که در انتهایش دو در حیاط قرار دارد. زنگ خانه از همان قدیمی‌هاست. وقتی زنگ می‌زنیم، فاطمه خانم شوریده با لبخند در حیاط را باز می‌کند و به خانه نقلی‌اش وارد می‌شویم. به گفته خودش 50متر بیشتر نیست. اما از همان فضای کم برای پرورش گل و گیاه استفاده کرده است. 

او حیاط را با یک پلاستیک ضخیم دو قسمت کرده است. پرده پلاستیکی را کنار می‌زنیم و محو تماشای گیاهان کوچک و بزرگی می‌شویم که در آنجا رشد کرده‌اند. اینجا یک خانه معمولی است، حیاطی که تا پیش از این، اصلا به این کارها اختصاص داده نشده بود و فقط به‌دلیل یک تصمیم، تبدیل به گلخانه‌ای کوچک شد. آن‌قدر گل‌ها زیبا و تماشایی هستند که دلت نمی‌آید وارد خانه شوی. این گیاهان را خودش با کمترین امکانات قلمه‌ زده و حالا تبدیل به گلخانه‌ای کوچک شده‌ است. با او هم‌کلام شدیم تا بیشتر از کسب و کار کوچک، اما پر از برکتش برایمان بگوید.


کمترین فضا برای پرورش گیاه را دارم

فاطمه متولد روستای مغان است و بعد از ازدواج به مشهد آمده است. حالا 17سال است که به همراه همسر و دو فرزندش ساکن محله خلج هستند. او از دوران کودکی به گل و گیاه علاقه داشته و از هر موقعیتی که پیش می‌آمده برای یادگیری پرورش و تکثیر گیاهان استفاده می‌کرده است. 

او می‌گوید: هر کسی که گل و گیاهی را قلمه می‌زد نگاه می‌کردم، از نحوه تکثیر و نگهداری‌اش می‌پرسیدم. خودم هر جا گیاهی را می‌دیدم آن را می‌کاشتم و به قول قدیمی‌ها چوب خشک‌ را هم که می‌کاشتم سبز می‌شد.

او در خانه پدر‌ی‌اش گیاهان‌ زیادی داشته و بعد از اینکه به مشهد می‌آید گیاهانش را هم می‌آورد. آن‌قدر در خانه کوچک، اما باصفایش گل و گیاه داشته که هر کسی مهمانشان می‌شده به او پیشنهاد می‌داده از این هنرش برای خودش کسب و کاری راه بیندازد. همین تشویق‌ اطرافیان سبب می‌شود تا جدی‌تر به کسب و کار پرورش گل و گیاه فکر کند. 

از هم‌کلامی با این بانوی پرتلاش می‌فهمم که بن‌بستی برای زندگی‌اش وجود ندارد. او برای رفاه خانواده و رهایی از مشکلات اقتصادی میان‌بر خوبی پیدا کرده است و سعی می‌کند از فرصت‌ پیش‌آمده بیشترین استفاده ممکن را ببرد و این موضوع رمز موفقیتش می‌شود. 

شاید اولین‌بار که جرقه کاشت گل در ذهنش شکل گرفت، بیشتر برای گذران و تأمین مایحتاج زندگی روزمره بود. این انگیزه‌ها سبب می‌شود تا او از سال98به‌طور رسمی کارش را شروع کند. این بانوی فعال در حوزه پرورش گیاه، می‌گوید: برای اینکه کمک‌خرج خانواده باشم، تصمیم گرفتم کار را شروع کنم. اصلا به این فکر نیفتاده بودم که از این موضوع می‌شود بهره اقتصادی برد. به هر حال یک روستایی که خانواده کشاورز دارد، بهتر در این زمینه می‌تواند موفق باشد.

شوریده می‌گوید: به اداره جهاد کشاورزی مراجعه کردم. بعد از مدتی پروانه کسبم صادر شد و سپس برای گرفتن وام اقدام کردم تا کارم را توسعه بدهم. اما زمانی که مراجعه کردم، گفتند به شما وام تلعق نمی‌گیرد زیرا مجوز تأسیس دارید و باید دوباره بعضی کارهای اداری را انجام بدهید تا به شما وام تعلق بگیرد. مدتی درگیر کارهای اداری بودیم تا مجوزهای لازم را بگیریم. هنگامی که دوباره برای بازدید آمدند، گفتند به دلیل اینکه شروع به کار کرده‌اید وام به شما تعلق نمی‌گیرد.


جابه‌جایی گیاهان سبب آسیبشان می‌شود

در ابتدای کارم مشتری‌هایم از اقوام، همسایه‌ها و دوستانم بودند. کانالی در فضای مجازی زدم و برای کاشت و فروش گل و گیاه تبلیغ می‌کردم. مدتی در فروشگاه‌ شهرما غرفه‌ای برای فروش گیاهانش می‌گیرد. آنجا آفتاب، سخاوتمندانه به گل و گیاهانش می‌تابیده و گیاهان حسابی به آن فضا عادت کرده‌ بودند.

 اما این وضعیت چندان برای او و گیاهانش پایدار نبوده و فروشگاه‌های شهر ما تطعیل می‌شود. شوریده در این زمینه می‌گوید: گیاهان برخلاف آنچه عموم مردم تصور می‌کنند حساس هستند و با کوچک‌ترین تغییر و جابه‌جایی آسیب می‌بینند. بعد از تعطیل‌شدن فروشگاه‌ها و جابه‌جایی، تعداد زیادی از گل‌هایم خشک شدند و از بین رفتند و ضرر کردم.
زیرزمین خانه‌اش انباری از گلدان‌های خالی است. به گفته خودش 500گلدان خالی سهم زیرزمین خانه‌اش شده است.


فضای سبز نیاز آپارتمان‌نشینی

او ما را دعوت می‌کند تا گل‌های داخل منزلش را هم ببینیم، فضای نقلی خانه با گل‌ها و گیاهان مختلف تزیین شده بود. این بانو در کمال سلیقه، گل‌ها را در گوشه‌وکنار پذیرایی‌اش گذاشته، همین گل‌ها فضای خانه را آرام و روح‌نواز کرده است. شوریده در صحبت‌هایش به نیاز روزافزون و اهمیت فضای سبز در زندگی امروزی آپارتمان‌نشینی اشاره می‌کند و می‌گوید که بیشتر مردم ما عاشق گل و گیاه هستند و این را می‌توان از گیاهان کوچک و بزرگی که در هر خانه‌ای این روزها هست متوجه شد؛ «آن‌زمان که در فروشگاه بودم عابرانی که از کنار گلدان‌هایم عبور می‌کردند، غیرممکن بود دل به این گلدان‌ها نسپرند و به آن‌ها توجه نکنند، حتی بیشتر وقت‌ها این توجه‌ها به خرید ختم می‌شد.»

 او می‌گوید: گل‌های تزیینی و آپارتمانی در حال حاضر جزو پرطرف‌دارترین‌ها هستند. پرورش گل اگر با برنامه‌ریزی باشد و دقت شود، سود خوبی دارد. اما همین جابه‌جایی‌ها سبب ضرر زیاد در کارم می‌شود.

در گلخانه فاطمه خانم، انواع و اقسام کاکتوس‌ها و گل‌های آپارتمانی پرورش داده می‌شود. علاوه بر آن، گاهی گل‌ها را می‌خرد و بعد می‌فروشد. او با این توضیح ادامه می‌دهد: گل‌های فصلی خریدار زیاد دارند، اما مشتری گل‌های دائمی هم کم نیستند که گل‌ها را برای‌ خانه‌های آپارتمانی می‌خواهند. گیاهانی مانند زاموفیلیا، پتوس و انواع سانسوریا به‌دلیل استقامت زیاد و شرایط نگهداری ساده‌تر تمایل برای خریدشان بیشتر است.

شوریده برای اینکه بتواند از تسهیلات اداره‌های مرتبط استفاده کند، تلاش بسیاری کرده اما کمترین نتیجه را گرفته و از مسئولان درخواست دارد روند اعطای تسهیلات را برای او و سایر بانوان آسان‌تر کنند.

 

چطور کسب و کار خانگی راه بیندازیم؟

شاید برای شما هم که خواننده مطلب بودید، این پرسش پیش آمده باشد که اگر بخواهید مانند خانم شوریده کسب‌وکار خانگی راه بیندازید، چطور می‌توانید از تسهیلات استفاده کنید. در این زمینه معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان مشهد می‌گوید: مشاغل خانگی به آن دسته از کسب‌وکارهایی گفته می‌شود که اعضای خانواده در فضای مسکونی و بدون ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها، عهده‌دار انجامش هستند. این فعالیت‌ها باید درقالب یک طرح منسجم آغاز و به تولید کالا برای بازار یا ارائه خدماتی به خارج از محیط منزل، منتهی شود.

محمد میری‌دیسفانی با اشاره به اینکه فرد بعد از دریافت مجوزهای لازم می‌تواند اقدام به گرفتن وام کند، ادامه می‌دهد: جهادکشاورزی دو نوع تسهیلات برای افراد درنظر گرفته است؛ اول آن‌هایی که قصد دارند شروع به کار کنند و گروه دوم آن‌هایی که شروع به کار کرده‌اند که این نوع تسهیلات، «سرمایه در گردش» نام دارد.

او می‌افزاید: سرمایه در گردش، مخصوص صاحبان کسب‌وکارهایی است که کارشان را شروع کرده‌اند، اما برای خرید تجهیزات و وسایل موردنیاز شغلشان، نیاز به تسهیلات دارند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مشهد بیان می‌کند: افرادی که برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی اقدام می‌کنند، می‌توانند تا سقف 100میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند؛ البته این منوط به بازدید اولیه از شروع به کار متقاضی نماینده جهادکشاورزی است و در هر موردی لازم به بررسی است.

 

ارسال نظر