کد خبر: ۳۶۶۱
۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

گل‌کارها،کوچه‌ای که با ساباط شروع می‌شود

در ابتدای پایین‌خیابان که خیلی از بناها به‌روزرسانی شده و در معدود به‌جا‌مانده‌ها هم فقط تصویری غبارگرفته از ابهت پیشینشان دیده‌ می‌شود، می‌توان یکی از دو ساباط به‌یادگارمانده از مشهد قدیم را یافت که برای جلوگیری از یورش مهاجمان با اسب، ساخته‌اند. این ساباط ابتدای کوچه‌ای بن‌بست است که در گذشته هفت خانواده ساکن آن بودند.

 در ابتدای پایین‌خیابان که خیلی از بناها به‌روزرسانی شده و در معدود به‌جا‌مانده‌ها هم فقط تصویری غبارگرفته از ابهت پیشینشان دیده‌ می‌شود، می‌توان یکی از دو ساباط به‌یادگارمانده از مشهد قدیم را یافت که برای جلوگیری از یورش مهاجمان با اسب، ساخته‌اند.

 این ساباط ابتدای کوچه‌ای بن‌بست است که در گذشته هفت خانواده ساکن آن بودند و امروز به‌جز خانه مرحوم موسوی‌زاده جزایری، بقیه به مسافرخانه تبدیل شده‌اند. آن‌طور که خانم طوسی، همسر سیدمحسن، می‌گوید: به‌واسطه وجود رنگرزی برادران موسوی‌زاده این کوچه به گل‌کارها معروف بود.

کوچه شهید نواب‌صفوی5 با یک وضوخانه کوچک و مسجد نقلی موسی‌بن‌جعفر‌(ع) شروع می‌شود. این وضوخانه قدیمی بدون در، بیش‌ از شصت سال است که محل مراجعه مردم است.

 

یک طرف کوچه دیوار قدیمی کاروان‌سرای حاج محمد‌یوسف کرمانی است. در کاروان‌سرا از حاشیه پایین‌خیابان باز می‌شود که با همان سبک معماری قدیم فعال است. آخرین ساکن این کاروان‌سرای وقفی زنی به‌نام ننه‌علی بود که سال1388 در 107سالگی فوت‌ کرد.

 

بالای ساباط این کوچه، خانه قدیمی بازسازی‌شده‌ای قرار دارد. طبق گفته‌های خانم طوسی، خانه متعلق به پنبه‌زن معروف پایین‌خیابان، حاج علی‌اکبر لحاف‌دوز بود. پنبه‌زنی او حدود چهل سال قبل تعطیل شد.

 

ارسال نظر