کد خبر: ۳۶۶۸
۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

انتقال تجربه به نو مؤلفان

علی پاکروان معلم بازنشسته‌ای است که با علاقه 39سال تدریس کرده است و حالا در کنار تألیف کتاب، سعی در مشاوره دادن به افرادی دارد که تازه وارد عرصه نویسندگی شده‌اند.او متولد سال1340 است. مدرک کارشناسی علوم تربیتی و کارشناسی‌ارشد ادبیات دارد. این معلم بازنشسته تاکنون 18جلد کتاب تألیف کرده است.

علی پاکروان  معلم بازنشسته‌ای است که با علاقه 39سال تدریس کرده است و حالا در کنار تألیف کتاب، سعی در  مشاوره دادن  به افرادی دارد که تازه وارد عرصه نویسندگی شده‌اند.او متولد سال1340 است. مدرک کارشناسی علوم تربیتی و کارشناسی‌ارشد ادبیات دارد. این معلم بازنشسته تاکنون 18جلد کتاب تألیف کرده است. پس از گذشت بیش از دوسال دوباره با این ساکن محله فلسطین هم‌کلام شده‌ایم تا هم از کتاب جدیدش مطلع شویم و هم به ما از طرح رایگان آموزش به نویسندگان تازه‌کار بگوید.


کسی مثل هیچ‌کس

پاکروان نوشتن کتاب را از سال70 شروع کرده است. موضوع اولین کتابش روش‌های آمادگی برای آزمون‌های کارشناسی‌ارشد بود. بعد از آن با یکی از استادان حوزه قرآن به نام غلامعلی پورنوروزی آشنا شد.

خودش می‌گوید:«او پیشنهاد داد در حوزه تألیف کتاب‌های دینی وارد شوم. موضوعی که این دوست به پاکروان پیشنهاد کرد، امام علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع) بود. وقتی که گفتم در این زمینه تجربه‌ای ندارم، گفت می‌توانی تلاش کنی. همین جمله تلنگری شد تا به کتابخانه تخصصی علی‌ابن ابی‌طالب(ع) در ایستگاه سراب بروم و با انبوهی از کتاب‌های تخصصی درباره این شخصیت والای دینی و اسلامی روبه‌رو شوم.»

علاقه به سیره حضرت علی(ع) باعث شد آخرین کتابی که پاکروان امسال روانه بازار کتاب کند نیز در این زمینه باشد؛ «آخرین کتابم کسی مثل هیچ کس نام دارد. تألیف این کتاب پنج‌سال زمان برد. تلاش کردم در محتوای این کتاب خوانندگان را با شگفتی‌های کلام امام‌علی (ع)، مهم‌ترین و کاربردی‌ترین خطبه‌های حضرت و زندگی سیاسی ایشان آشنا کنم.»

تلاش کردم در محتوای این کتاب خوانندگان را با شگفتی‌های کلام امام‌علی (ع)، مهم‌ترین و کاربردی‌ترین خطبه‌های حضرت و زندگی سیاسی ایشان آشنا کنم

این نویسنده با تأکید بر دوران عدالت حضرت علی(ع) و شیوه حکومت ایشان می‌گوید: حضرت چهار سال و هشت‌ماه خلافت کردند. با وجودی که سه جنگ بر ایشان تحمیل شد اما همه تلاششان را به کار بستند تا مردم از رفاه برخوردار باشند. به نظرم همین دوره کوتاه خلافت، الگوی خوبی برای حکومت‌های دنیاست که ادعای پیروی از حضرت را دارند.»


ققنوس در سرزمین نازی‌ها

از نظر پاکروان نویسندگانی هستند که نوشته‌‌ها یا اشعارشان بالای طاقچه اتاقشان خاک می‌خورد اما به تصور اینکه چاپ کتاب پردردسر است، اقدام به چاپ نوشته‌هایشان نمی‌کنند. در آموزش و پرورش این دست افراد زیاد پیدا می‌شوند به همین دلیل از سه ماه پیش شروع به ارائه مشاوره رایگان به نویسندگان تازه‌کار کرده است.

او در همین سه ماه توانسته قدم‌های بزرگی بردارد؛ «وقتی مردم از کنار مغازه‌ام عبور می‌کنند و با عبارت مشاوره رایگان در نشر کتاب روبه‌رو می‌شوند، خواه‌ناخواه علاقه‌مندان کنجکاو شده و به داخل مراجعه می‌کنند. من به آن‌ها در زمینه معرفی ویراستار، ناشر، صفحه‌آرا و... مشاوره می‌دهم.»

در همین سه ماه جوان‌های بسیاری به پاکروان مراجعه کرده و برای چاپ کتاب از او راهنمایی گرفته‌اند؛ «پزشکی آمد و گفت از سختی‌های سفرش به آلمان کتاب نوشته است، نامش را هم ققنوس در سرزمین نازی‌ها گذاشته ولی نمی‌داند چطور برای چاپش اقدام کند. راه را برای چاپ کتابش نشان دادم.»

ارسال نظر