کد خبر: ۳۶۷۰
۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کوچه سادات

کوچه رضوی‌ها یکی از کوچه‌های قدیمی محله کاشانی است که در خیابان توحید قرار دارد. بیشتر ساکنان اولیه ‌این کوچه از خاندان سادات‌رضوی بوده‌اند. وجه‌تسمیه کوچه هم از نام همان‌ها وام گرفته شده است. خاندانی چون آل‌داوود،‌‌ تحویل‌دار، رضوانی و... .یکی از قدیمی‌های محل به «باغ هشت‌آباد» در ابتدای این معبر اشاره می‌کند که زمین‌ آن متعلق به آستان قدس‌رضوی بوده است.‌‌این کوچه از آن دست معابری بوده که تا 50سال قبل‌ چند یخدان داشته و مردم برای تأمین آب آشامیدنی زمستان و یخ تابستان از آن استفاده می‌کردند.

کوچه رضوی‌ها یکی از کوچه‌های قدیمی محله کاشانی است که در خیابان توحید قرار دارد. بیشتر ساکنان اولیه ‌این کوچه از خاندان سادات‌رضوی بوده‌اند. وجه‌تسمیه کوچه هم از نام همان‌ها وام گرفته شده است. خاندانی چون آل‌داوود،‌‌ تحویل‌دار، رضوانی و... .

یکی از قدیمی‌های محل به «باغ هشت‌آباد» در ابتدای این معبر اشاره می‌کند که زمین‌ آن متعلق به آستان قدس‌رضوی بوده است.‌‌ این کوچه از آن دست معابری بوده  که تا 50سال قبل‌ چند یخدان داشته و مردم برای تأمین آب آشامیدنی زمستان و یخ تابستان از آن استفاده می‌کردند.

 

بنای اولیه مسجد امیرالمؤمنیـن(ع) خانـه دوطبقه حدود40متری بوده است. میرزا جعفرنژاد قناد‌طوسی با خرید این ملک، آن را تبدیل به مسجد ‌می‌کند. بعدها با همت خیرانی چون حاجی‌ زحمتکش و علی بنای گُنگ و... مسجد توسعه پیدا می‌کند.  

 

 

دبستان دخترانه باغچه‌بان در ابتدای کوچه رضوی‌ها سمت خیابان توحید است. این مدرسه اول در کوچه زردی بود و بعدها به این مکان منتقل می‌شود. قدمت مدرسه به دهه30 برمی‌گردد.

 

 

محمـد لوکیـان بیـش از 30سال است که در این کوچه تعمیرات موتور و دوچرخه دارد.

 

 

زمین وسیعی در ابتدای کوچه رضوی‌ها قرار دارد که سال‌هاست گودبرداری و به حال خود رها شده است. آن‌طور که اهالی می‌گویند این زمین به شهرداری تعلق دارد.
ارسال نظر