کد خبر: ۳۶۷۲
۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

گل‌کردن هنر «مهدختی»‌ها

سال 93 بود که دانش‌آموزان نوجوان محله تلگرد که هرکدام از یک مدرسه بودند تصمیم گرفتند یک گروه هنری در رشته تئاتر و سرود تشکیل بدهند به نام مهدخت، گروهی که ابتدا می‌خواست در برخی از مناسبت‌های ملی و مذهبی در مسجد و پایگاه نمایش اجرا کند اما خیلی زود با همت همه اعضا و البته حمایت پایگاه بسیج ام‌ابیها (س)و مسجد امام رضا(ع) در این محله توانست به پیشرفت چشمگیری دست پیدا کند تا آنجا که در اولین دوره از جشنواره «شبیه یاس» به مقام دوم رسید. پس از آن نیز هردوره به عنوان گروه اول در بخش سرود معرفی شد.

سال 93 بود که دانش‌آموزان نوجوان محله تلگرد که هرکدام از یک مدرسه بودند تصمیم گرفتند یک گروه هنری در رشته تئاتر و سرود تشکیل بدهند به نام مهدخت، گروهی که ابتدا می‌خواست در برخی از مناسبت‌های ملی و مذهبی در مسجد و پایگاه نمایش اجرا کند اما خیلی زود با همت همه اعضا و البته حمایت پایگاه بسیج ام‌ابیها (س)و مسجد امام رضا(ع) در این محله توانست به پیشرفت چشمگیری دست پیدا کند تا آنجا که در اولین دوره از جشنواره «شبیه یاس» به مقام دوم رسید. پس از آن نیز هردوره به عنوان گروه اول در بخش سرود معرفی شد.

 

موفقیت ایده دانش‌آموزی

گاهی یک بهانه کوچک زمینه‌ساز موفقیتی بزرگ می‌شود. سال 93 زمانی که حلقه صالحین در مسجد امام رضا(ع) تشکیل شده بود، یکی ازدانش‌آموزان محله تلگرد به بهانه حضور و فعالیت بیشتر دختران نوجوان و جوان در آن، ایده تشکیل یک گروه هنری برای اجرای برنامه در مراسم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را مطرح کرد.

ثریا بلوکی که عاشق فعالیت‌های جهادی و بسیجی بود، برای موفقیت بیشتر دست به قلم برد و با کمک پدر، شروع کرد به نوشتن یک روایت برای اجرای تئاتر. بعد از آن پیشنهاد تشکیل یک گروه ثابت تئاتر را مطرح کرد که با استقبال دیگر نوجوانان و حتی جوانان همراه شد، گروهی که باید با اجرای یک نمایش در 22 بهمن برای اولین بار خود را محک می‌زد.

بلوکی یکی از بنیان‌گذاران گروه مهدخت است که از بدو تشکیل تا امروز سرگروهی آن را برعهده داشته است. او ماجراهای بعد از این تصمیم را تعریف می‌کند و می‌گوید: بچه‌ها علاوه بر ایفای نقش، می‌کوشیدند با فراهم آوردن تدارکات همچون لباس و گریم، به اجرای بهتر نمایش کمک کنند. 

در این میان، معصومه برازنده که تازه به محله ما آمده بود به جمع ما اضافه شد. او پیشنهاد دیگری داد که در پایان نمایش، یک سرود هم اجرا کنیم. پیشنهاد خوبی بود. قبول کردیم. برای آماده شدن، بیشتر تمرین کردیم تا اینکه روز موعود فرارسید و ما سرود را بدون هیچ مشکلی اجرا کردیم. استقبال بی‌نظیری از این برنامه شد و ما را ترغیب کرد فعالیت هنری خود را ادامه دهیم.

 

موفقیت مهدخت در رقابت‌ها

حضور در رقابت‌های هنری زمینه‌ساز پیشرفت چشمگیر و دیده شدن بیشتر گروه مهدخت شد. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که تنها در بخش سرود مسابقات حضور پیدا کنند و این برنامه هرسال تکرار می‌شد. 

بلوکی می‌گوید: مسئول فرهنگی پایگاه بسیج ام‌ابیها(س) موضوع جشنواره «شبیه یاس» را با ما مطرح کرد. رقابت‌های این جشنواره رشته‌های هنری مختلفی را در بر می‌گرفت همچون استندآپ، مجریگری، سرود، تئاتر، پرده‌خوانی، شعر و دکلمه. همه ما خوشحال شدیم و تصمیم گرفتیم در بخش سرود مسابقات شرکت کنیم. برای شرکت در این مسابقات، از بچه‌های داوطلب تست صدا می‌گرفتیم. 

پس از تکمیل تیم، از اجرای خود فیلم گرفتیم. این فیلم در ناحیه پذیرفته شد. به این ترتیب، به مسابقات استانی «شبیه یاس» راه پیدا کردیم. گروه مهدخت در میان رقبای هنری مقام دوم را به خود اختصاص می‌دهد و این موضوع اعتمادبه‌نفس آن‌ها را بیشتر می‌کند.

گروه هنری مهدخت پس از به دست آوردن رتبه در مسابقات «شبیه یاس» یک تیم هنری قوی شناخته شد

ثریا بلوکی ادامه می‌دهد: رقبایی داشتیم که سال‌ها تمرین کرده بودند اما در کمال ناباوری، در میان همه تیم‌های شرکت‌کننده، رتبه دوم استانی را به تیم هنری ما دادند. خوشبختانه در هر دوره توانستیم به جایگاه خوبی دست پیدا کنیم جز سال گذشته و امسال هم به دلیل کنکور بچه‌ها نتوانستیم در مسابقات شرکت کنیم. گروه هنری مهدخت پس از به دست آوردن رتبه در مسابقات «شبیه یاس» یک تیم هنری قوی شناخته شد. این موضوع زمینه دعوت از آن‌ها برای اجرای مراسم در مناسبت‌های مختلف را فراهم آورد. 

بلوکی ادامه می‌دهد: پس از برگزاری هر دوره از مسابقات، پایگاه‌های بسیج، فرهنگ‌سراها و مراکز فرهنگی مختلف در سطح شهر از گروه ما برای اجرای مراسم دعوت می‌کردند. این برنامه‌ها ارتباط و هم‌بستگی اعضا گروه را بیشتر می‌کرد.

 

پاک کردن زعفران برای تامین هزینه اجرای برنامه

مبینا گلی‌آور یکی از اعضای اصلی گروه مهدخت شناخته می‌شود. گزینش اشعار و هدایت گروه در زمان اجرا از وظایف اوست. می‌گوید: در گروه ما همه کارها به صورت جمعی و گروهی انجام می‌شود. برای انجام هر کاری با هم مشورت می‌کنیم. معمولاحوزه و پایگاه از ما حمایت می‌کنند و برخی از لوازم مورد نیاز را در اختیار ما قرار می‌دهند اما گاهی خود ما ترجیح می‌دهیم بدون کمک دیگران و با همکاری همدیگر نیازهایی را که داریم رفع کنیم. 

نمونه آن سال 99 بود. وقتی تصمیم گرفتیم برای اجرای مراسم روی چادرها پیکسل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را نصب کنیم، برای تأمین هزینه آن چند کیلو گل زعفران گرفتیم و همه به‌اتفاق آن را پاک کردیم. از این خاطرات بسیار زیاد داریم، ماجراهایی که باعث نزدیکی و صمیمیت بیشتر اعضای گروه ما شده است.

 

اجرا در جمع‌های دانش‌آموزی

گروه سرود مهدخت و اجراهای موفق گروه هنری مسجد امام رضا(ع) زمینه‌ساز جذب بسیاری از دانش‌آموزان محله تلگرد به مسجد و امام رضا(ع) پایگاه بسیج ام‌ابیها(س) آن شده است. هرچند خیلی‌هایشان حالا دانش‌آموز نیستند. 

نجمه کوهستان نجفی بیست‌ساله است. او یکی از اولین دانش‌آموزانی بوده که به واسطه همین گروه سرود جذب پایگاه بسیج و مسجد شده است. می‌گوید: سال 93 در پایگاه ثبت‌نام کردم. احساس می‌کردم محیط برای نوجوانان جذاب نیست. بیشتر بانوان میان‌سال در پایگاه حضور داشتند. بعد از چند هفته، وقتی به مسجد آمدم، به طور اتفاقی شاهد شکل‌گیری حلقه‌های صالحین و حضور نوجوانان و جوانان بودم. 

فضا به نظرم دلچسب‌تر آمد اما باز هم حس می‌کردم جای یک برنامه در مسجد خالی است تا اینکه درباره تئاتر شنیدم و بلافاصله به گروه اضافه شدم. در تئاتر من نقش خاصی نداشتم و بیشتر پشتیبان بچه‌ها بودم اما بعد از تشکیل گروه سرود، جزو نفرات اصلی شدم. گروه آن‌قدر پیشرفت داشت که مدام دانش‌آموزان محله با هدف حضور در جمع ما به پایگاه می‌آیند و آزمون می‌دهند.

گروه آن‌قدر پیشرفت داشت که مدام دانش‌آموزان محله با هدف حضور در جمع ما به پایگاه می‌آیند و آزمون می‌دهند

نجمه نجفی ادامه می‌دهد: مطهره هدایتی یکی از اعضای قدیمی و فعال گروه در این میان نقش پررنگی دارد. او به‌تنهایی بیش از بیست نفر را جذب پایگاه و گروه سرود کرده است. روش دعوت او منحصربه‌فرد است. در مدارس برنامه اجرا می‌کند و به آن‌ها پیشنهاد حضور می‌دهد. خاطرم هست یک بار خودش به‌تنهایی در مدرسه معاد نماهنگی برای ناشنوایان اجرا کرد. به این ترتیب، چندین نفر را به اینجا جذب کرد.

 

تأثیر هنر در بسیج بیشتر

بدون حمایت مسجد و پایگاه بسیج ام‌ابیها (س) گروه سرود مهدخت نمی‌توانست به موفقیت‌های که دست پیدا کرده است برسد، حمایتی که مریم زهانی، فرمانده این پایگاه بسیج، درباره آن توضیح می‌دهد: من 10 سال مسئول فرهنگی و دو سال است که فرمانده پایگاه بسیج خواهران مسجد امام رضا(ع) هستم. 

در همه این سالها شاهد استعداد و توانمندی دانش‌آموزان هنرمند بودم هرچند برخی‌هایشان ازدواج کردند و از جمع ما رفتند. او ادامه می‌دهد: اعتقاد دارم هنر در میان دانش‌آموزان بسیجی می‌تواند نقش اثرگذاری در مدرسه و حتی محله داشته باشد. به همین علت، در همه این سال‌ها سعی کرده‌ام هر امکاناتی که برای اجرا به آن نیاز داشته‌اند برایشان فراهم آورم. خوشبختانه ما حامیان خوبی نیز همچون حجت‌الاسلام محمدجواد هاشمی و هیئت امنای محترم مسجد امام رضا(ع) را داریم که تعامل خوبی با گروه دارند.

ارسال نظر