کد خبر: ۳۶۷۷
۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

مسجد المهدی(عج)؛ پاتوق کودکان و نوجوانان

روح‌الله علوی‌منش درباره تأسیس این مرکز توضیح می‌دهد: نیازمندان زیادی به ما مراجعه می‌کردند و مشکلاتشان را می‌گفتند؛ مشکلاتی مثل اجاره‌خانه عقب‌‌افتاده، هزینه دارو و درمان و درخواست اشتغال. همه این‌ها باعث شد به فکر بیفتیم که کمک‌ها را با مجوز رسمی‌ سامان‌دهی کنیم. مرکز نیکوکاری از سال قبل آغاز به کار کرد. هدف ما این است که نیازمندی در محله نداشته باشیم. مرکز نیکوکاری زیرنظر کمیته امداد امام‌خمینی(ره) است. 250خانواده زیرپوشش این مرکز هستند و علاوه‌بر این 100پرونده هم مستقیم زیرپوشش مرکز خیریه خودمان است.

درانتهای خیابان مهر یعنی همان مهرآباد21 در محله‌ای به همین نام، مسجدی باسابقه و ریشه‌دار قرار دارد؛ مسجدی که در همان ابتدا ظاهر و تابلوهای متنوعش از فعالیت پرشور اعضای آن خبر می‌دهد. اینجا فقط نمازجماعت برگزار نمی‌شود، بلکه فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و ورزشی انجام می‌دهند و پایگاه ازدواج آسان و مرکز نیکوکاری هم دارند. 

افراد فعال مسجد تلاش می‌کنند به قول خودشان به لحاظ فرهنگی و تربیتی، محله‌ای غنی داشته باشند. می‌خواهند هم‌محلی‌هایشان، همه باسواد و مطالبه‌گر باشند؛ محله‌ای که نیازمند نداشته باشد و همگی کارآفرین باشند. سال تأسیس مسجد المهدی (عج) به سال 1363 برمی‌گردد.

 

نوجوان مسجدی، روحانی محله شد

روح‌الله علوی‌منش متولد1368 رئیس شورای اجتماعی محله مهرآباد است و 20سالی می‌شود که در این محله زندگی می‌کند. او روحانی مسجد المهدی(عج) در محله مهرآباد است و درباره نحوه آشنایی و الفت با این مسجد می‌گوید: همان اوایلی که به این محله آمده بودیم، همراه چندتن از دوستان در مسجد، گروهی نوجوان تشکیل دادیم که کار فرهنگی می‌کردیم. 

مکبری مسجد، فعالیت در کتابخانه و برگزاری جشن نیمه‌شعبان، نمونه‌هایی از فعالیت‌هایمان بود. برنامه‌های خوبی داشتیم اما بعد از مدتی فعالیتمان کم‌رنگ و خاموش شد؛ چون هیئت‌امنای آن موقع مسجد باورشان این بود که مسجد فقط محل اقامه نماز است و بعد از نماز باید در آن بسته شود. خلاصه چندسالی گذشت تا در آزمون ورودی حوزه شرکت کردم و حالا پس از سال‌ها، روحانی و پیش‌نماز این مسجد هستم.


می‌خواهیم محله، نیازمند نداشته باشد

او از سال1396 اینجا فعالیت می‌کند. اوایل با پایگاه بسیج مسجد شروع می‌کند و از سال1400 هم امام‌جماعت می‌شود. روح‌الله مسجد را یک نهاد اجتماعی می‌داند که باید گرهی از کار مردم باز کند؛ برای همین کارکردهای متنوعی برای این مجموعه درنظر می‌گیرد. او درباره فعالیت‌های نیکوکاری مسجد می‌گوید: مرکز نیکوکاری مسجد هم به نام «شهدای محله مهرآباد» از سال1400 آغاز به کار کرده است. 

روح‌الله درباره تأسیس این مرکز توضیح می‌دهد: نیازمندان زیادی به ما مراجعه می‌کردند و مشکلاتشان را می‌گفتند؛ مشکلاتی مثل اجاره‌خانه عقب‌‌افتاده، هزینه دارو و درمان و درخواست اشتغال. همه این‌ها باعث شد به فکر بیفتیم که کمک‌ها را با مجوز رسمی‌ سامان‌دهی کنیم. مرکز نیکوکاری از سال قبل آغاز به کار کرد. هدف ما این است که نیازمندی در محله نداشته باشیم. مرکز نیکوکاری زیرنظر کمیته امداد امام‌خمینی(ره) است. 250خانواده زیرپوشش این مرکز هستند و علاوه‌بر این 100پرونده هم مستقیم زیرپوشش مرکز خیریه خودمان است.


فوتبال حرفه‌ای، اما بدون حمایت مالی

پنج سالی می‌شود که محمدجواد محمددادی‌پور به محله مهرآباد آمده است. او و همسرش علاوه‌بر فعالیت‌های فرهنگی، خادمی‌ مسجد را هم برعهده گرفته‌اند. او از همان ابتدا درکلاس‌های حلقه صالحین مربی می‌شود و به‌تدریج فعالیت‌هایش را در زمینه ورزشی و فرهنگی نیز در مسجد گسترش می‌دهد. او و حتی خود روح‌الله هر دو از دیرباز فوتبالیست و فوتسالیست حرفه‌ای بودند و به‌سبب این سابقه، تیم‌های فوتبال مسجد در رده‌های سنی مختلف را تشکیل دادند. 

محمدجواد می‌گوید: ما در رده سنی بزرگ‌سالان در لیگ دسته‌دو تیم داریم. تیم ما با نام «المهدی(عج)» سال گذشته موفق شد بدون شکست، مسابقات شهری را به پایان برساند. نکته اینجاست که با وجود این استعداد و توانایی ورزشکاران به‌سبب مسائل مالی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم و از خیران کمک می‌خواهیم تا این جوانان بتوانند به آرزویشان برسند.

او درباره هیئت باسابقه مسجد هم توضیح می‌دهد و می‌گوید: نام هیئت مسجد «ام‌المصائب حضرت زینب(س)» است. پیش از این فعالیت هیئت تنها مناسبتی و محدود بود اما ما کمی‌ فعالیت‌ها را گسترش دادیم و حالا جلسات هفتگی داریم، آن‌هم متناسب با رده‌های سنی مختلف و برپایه حال‌وهوای خودشان.

 


دختران محله جذب مسجد شده‌اند

فرمانده پایگاه بسیج بانوان «شهیده زینب کمایی»، یکی از فعالان پایگاه ازدواج‌آسان و مرکز نیکوکاری مسجد است. تقریبا هر فعالیت مسجد که به بانوان مربوط باشد، به‌عهده سمانه جنانهن است. اتاق سمانه‌خانم اولین در، واقع در حیاط مسجد است. وارد که می‌شوم، روی میز مقدار زیادی گل زعفران پاک‌شده می‌بینم. از قرار معلوم اعضای فعال این مسجد تصمیم گرفته‌اند دست واسطه را کوتاه کنند و مستقیم از کشاورز زعفران گرفته‌اند تا با کمک هم‌محلی‌ها پاک کنند. 

اعضای فعال این مسجد تصمیم گرفته‌اند دست واسطه را کوتاه کنند و مستقیم از کشاورز زعفران گرفته‌اند تا با کمک هم‌محلی‌ها پاک کنند

این کار باعث شده است دستمزد پاک کردن هرکیلو گل، تقریبا دوبرابر جاهای دیگر باشد و همه راضی هستند. وسط مصاحبه هم خانم‌هایی می‌آیند و گل‌های پاک‌شده را تحویل می‌دهند. او درباره پایگاه خواهران می‌گوید: شکر خدا دختران محله، جذب پایگاه بسیج شده‌اند. بین این افراد، دختران خانواده‌های نیازمند، بدسرپرست یا بدون سرپرست هم کم نیستند. می‌آیند و از کلاس‌های فرهنگی و احکام ما استفاده می‌کنند. شرکت در این کلاس‌ها و دوره‌ها می‌تواند مانع گمراهی آن‌ها شود.

 


افزایش سن ازدواج؛ به‌دلیل ترس از هزینه‌ها

پایگاه ازدواج‌آسان مسجد هم به نام «شهدای محله مهرآباد» است. روح‌الله علوی‌منش در این مورد می‌گوید: ما متوجه افزایش سن ازدواج در محله شدیم که بیشتر به‌خاطر مسائل مالی بود. تهیه جهیزیه و وسایل برای زوج‌های جوان، خیلی مشکل شده است و به‌راحتی نمی‌توانند پا پیش بگذارند تا سر خانه‌وزندگی‌شان بروند. فعلا چند مورد را به خانواده‌های یکدیگر معرفی کردیم و در مرحله تحقیق و آشنایی هستند. جدا از این، برنامه مشاوره خانواده و تهیه لوازم هم داریم. تابه‌حال چهار دست جهیزیه به کمک خیران تهیه شده و به دست زوج‌های جوان کم‌بضاعت رسیده است.


ایجاد محله‌ای غنی در زمینه فرهنگی و تربیتی

زهرا امانی ، مسئول کانون فرهنگی‌وتربیتی مسجد است. کانون مسجد فعالیتش را رسما از مهرماه شروع کرده است. زهرا درباره فعالیتشان در این کانون می‌گوید: برنامه‌های کانون، مسجدمحور است. از پنج‌سالگی تا پانزده‌سالگی، آموزش و هدایت کودکان و نوجوانان را در برنامه داریم. درکنار مدرسه، هر آموزشی که نیاز داشته باشند، در سرفصل‌های کاری‌مان می‌گنجانیم. درحال‌حاضر با بچه‌های پنج تا شش‌ساله شروع کرده‌ایم و آموزش قرآن، برنامه‌های تربیتی و ارتباط با خانواده‌ها را در چشم‌انداز داریم.

جامعه هدف امام‌جماعت مسجد المهدی(عج) در وهله اول، نوجوانان و جوانان محله هستند. روح‌الله این جمله را می‌گوید و ادامه می‌دهد: کانون فرهنگی، هنری و تربیتی مسجد هم امسال آغاز به کار کرده است؛ البته چندسالی می‌شود فعالیت فرهنگی می‌کنیم اما کانون رسما امسال تأسیس شده است. 

ما به‌عنوان مکمل آموزشی مدارس، عمل می‌کنیم و قصد داریم برنامه‌های فرهنگی را برای کودکان ده‌ساله پیش‌بینی کنیم و در طول این مدت، آموزش‌های مستمر برگزار کنیم. باید بگویم هدف کلی ما این است که به محله‌ای غنی به لحاظ فرهنگی و تربیتی برسیم. می‌خواهیم هم‌محلی‌های باسواد و مطالبه‌گر داشته باشیم. نیازمند نداشته باشیم و همگی کارآفرین باشند.

ارسال نظر