کد خبر: ۳۶۹۶
۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

بانوان آتش‌نشان، دور از عملیات!

مژگان دانشمند توضیح می‌دهد: در یک‌سال گذشته به‌واسطه کاهش حضور بانوان در عملیات‌ها در طرح «شهر ایمن» که توسط سازمان آتش‌نشانی انجام می‌شد، حاضر شدم تا به‌عنوان مربی این دوره‌ها شهروندان را درباره مسائل ایمنی آگاه کنم. در این مدت در بیش از 150مجتمع مسکونی حاضر شدیم تا آموزش‌های ایمنی را به شهروندان ارائه کنیم.

در گفت‌وگوی قبلی از تک‌تک جملاتش عشق به آتش‌نشان‌شدن مشخص بود. اکنون امیدوار است این فعالیتش شکل رسمی‌تری پیدا کند و نتیجه تلاش ده‌ساله‌اش را بگیرد. البته مژگان دانشمند در این مدت بیکار نمانده است و علاوه بر آتش‌نشان داوطلب، هرآنچه از دستش برآمده، برای ایمنی بیشتر شهر و شهروندان انجام داده است. 

گفت‌وگوی قبلی ما با این بانوی 37ساله محله دانشجو حدود سه سال پیش بود که در مسیر آتش‌نشان‌شدن گام برمی‌داشت. پس از گذشت این مدت دوباره به سراغ او رفته‌ایم تا احوالات گذشته بر او در این مدت را مرور کنیم.


از مربیگری در مجتمع تا هنرستان

روزی که به‌عنوان بانوی آتش‌نشان، داوطلب آموزش و حضور در عملیات‌ها شد، دغدغه ایمنی شهروندان را داشت؛ دغدغه و نگرانی‌ای که در این سال‌ها با خود همراه داشته است. همین موضوع باعث شده است در یک سال گذشته مسیری متفاوت را انتخاب کند و در قالب گروه آموزش سازمان آتش‌نشانی به‌دنبال ایجاد شهری ایمن باشد. او در این یک‌سال در مجتمع‌های مسکونی حاضر شده است تا برای شهروندان دوره ایمنی را برگزار کند.

سه‌سال دوره آموزشی پرفشار را سپری کرده‌ام که اگر در عملیات‌ها نیاز به حضور بانوان بود، حاضر باشم

مژگان دانشمند توضیح می‌دهد: «در یک‌سال گذشته به‌واسطه کاهش حضور بانوان در عملیات‌ها در طرح «شهر ایمن» که توسط سازمان آتش‌نشانی انجام می‌شد، حاضر شدم تا به‌عنوان مربی این دوره‌ها شهروندان را درباره مسائل ایمنی آگاه کنم.

 در این مدت در بیش از 150مجتمع مسکونی حاضر شدیم تا آموزش‌های ایمنی را به شهروندان ارائه کنیم. البته در کنار این موضوع، در سه سال گذشته به‌عنوان مربی در هنرستان آتش‌نشانی شهرداری مشهد هم حاضر بوده‌ام.»

 


بانوان آتش‌نشان؛ دور از عملیات

دانشمند در ادامه به محدودیت‌های پیش‌آمده در یک سال گذشته برای بانوان آتش‎‌نشان اشاره می‌کند و می‌گوید: «سه سال پیش که با شهرآرامحله گفت‌وگو کردم، در عملیات‌های آتش‌نشانی حاضر می‌شدم، اما از حدود یک‌سال پیش ابتدا کار ما 85بانوی آتش‌نشان را به‌مدت یک‌ماه تعطیل کردند و سپس قرار بود برای ما قرارداد رسمی امضا شود، اما متأسفانه نه قراردادی امضا شده است و نه برای عملیات‌های آتش‌نشانی فراخوانده می‌شویم.»

بی‌استفاده‌ماندن آموزش‌ها، موضوع دیگری است که مژگان دانشمند درباره آن توضیح می‌دهد: «من حدود سه‌سال دوره آموزشی پرفشار را سپری کرده‌ام که اگر در عملیات‌ها نیاز به حضور بانوان بود، حاضر باشم، اما متأسفانه اکنون با آن همه آموزش در عملیات‌ها حاضر نیستیم و این یعنی بهره‌نبردن از نیروهای آموزش‌دیده.»

این بانوی آتش‌نشان در پایان درباره مصاحبه‌ قبلی‌اش با شهرآرامحله می‌گوید: «پس از مصاحبه با شهرآرامحله، خودم و بعضی دوستانم مصاحبه را خواندیم. دوستانم این مصاحبه را دوست داشتند و بعضی از آن‌ها از اینکه یک بانو در این زمینه خاص گفت‌وگو کرده است، خوش‌حال بودند. بعدتر متوجه شدم بیشتر همکاران آقا هم در ایستگاه‌های مختلف آتش‌نشانی این مصاحبه را خوانده‌اند و تحسین کرده‌اند.»

ارسال نظر