کد خبر: ۳۷۰۴
۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

یخچال دست‌ساز علیرضا

علیرضا غلامی از آن دسته دانش‌آموزان کوشا است که تنها به درس خواندن اکتفا نکرده و با آزمون و خطای زیاد موفق شده است مرزهای خواستن تا توانستن را پشت سر بگذارد. علیرضا کلاس نهم مدرسه خواجه نصیرالدین طوسی محله کوی مهدی است. با همت و اراده‌اش دستگاهی را اختراع کرد و یکی از شرکت‌کنندگان در جشنواره خوارزمی سال گذشته بود و موفق شد در استان رتبه دوم را از آن خود کند.

علیرضا غلامی از آن دسته دانش‌آموزان کوشا است که تنها به درس خواندن اکتفا نکرده و با آزمون و خطای زیاد موفق شده است مرزهای خواستن تا توانستن را پشت سر بگذارد. علیرضا کلاس نهم مدرسه خواجه نصیرالدین طوسی محله کوی مهدی است. با همت و اراده‌اش دستگاهی را اختراع کرد و یکی از شرکت‌کنندگان در جشنواره خوارزمی سال گذشته بود و موفق شد در استان رتبه دوم را از آن خود کند.


اسباب‌بازی‌هایم را خودم تعمیر می‌کردم

ذهن کنجکاو و پرسشگر علیرضا مدام دنبال ابداعی تازه بود. خانواده هم این موضوع را فهمیده بودند. خودش تعریف می‌کند: از کودکی اسباب‌بازی‌هایم را تعمیر می‌کردم. آزمون و خطا زیاد داشتم. بعضی‌ از آن‌ها درست می‌شدند، بعضی‌هایشان هم نه. اشتیاق به حوزه الکترونیک باعث شد در ادامه کار، برخی از وسیله‌های برقی را بخرم و پس از باز نمودن قطعات آن، نمونه مشابهش را بسازم.

برای عایق‌بندی جداره‌های یخچال از آکاستیو‌ موجود در بازار استفاده کردم و جداره بیرونی را با نئوپان ساختم و دقت اصلی را برای طراحی‌های بخش الکترونیکی دستگاه به خرج دادم

او به فکر ایده‌های خلاقانه‌ای می‌افتد تا با اجرای آن بتواند در سطح جشنواره حرفی برای گفتن داشته باشد.می‌گوید: به این فکر افتادم یخچالی را درست کنم که کاربردی چندگانه داشته باشد و در خارج از خانه هم بشود از آن استفاده کرد. طراحی یخچال مسافرتی به ذهن من رسید.با کمک‌های پدرم موفق شدم نمونه اولیه‌ای را تهیه کنم. 

برای عایق‌بندی جداره‌های یخچال از آکاستیو‌ موجود در بازار استفاده کردم و جداره بیرونی را با نئوپان ساختم و دقت اصلی را برای طراحی‌های بخش الکترونیکی دستگاه به خرج دادم. دستگاه علاوه بر استفاده از برق شهری می‌تواند از برق باطری خودرو نیز برای ادامه کار استفاده کند.نمونه اولیه یخچال مسافرتی را برای جشنواره خوارزمی فرستادم و خوشبختانه در مرحله استانی توانستم مقام دوم رشته دست‌سازه‌ها را به دست بیاورم. 


معلم اثرگذار

حمایت‌های اطرافیان اثرگذاری زیادی بر زندگی نوجوان‌ها دارند که بخشی از آن‌ها به حوزه آموزش و پرورش برمی‌گردد. علیرضا علاوه بر حمایت‌های فکری و مالی پدرش، از معلمی یاد می‌کند که نقش بسزایی در پیشرفت‌های او داشته است. می‌گوید: آقای محمود قنبری، دبیر درس کار و فناوری، خیلی پیگیر مشکلاتی بود که من در اجرای طرح‌ها داشتم و راهنمایی‌ام می‌کرد.

اختراع علیرضا و برگزیدگی‌اش در جشنواره خوارزمی انگیزه‌اش را برای ادامه کار دوچندان کرده است. تعریف می‌کند: به دنبال این هستم که هرسال طرحی جدید برای جشنواره خوارزمی داشته باشم. الان هم مشغول کار روی یک دستگاه اجاق گاز جدید هستم که بتواند در محیط‌های مختلف استفاده شود.


این‌طور مخترع شوید

علیرضا به نوجوانانی که به فعالیت در زمینه طراحی و ساخت محصولات جدید علاقه‌مند هستند، این‌طور توصیه می‌کند: تقویت حس کنجکاوی و پیگیری ایده‌ها مهم‌ترین راه برای رسیدن به موفقیت در این زمینه است. نباید از مواجهه با مشکلاتی که در مسیر قرار می‌گیرد هراس داشته باشیم.

البته او روش خاص خود را برای ساخت اختراعات جدیدش دارد. توضیح می‌دهد: ابتدا یک نیاز را در نظر می‌گیرم و برای آن طرح و ایده می‌دهم. در ادامه شروع به تحقیق می‌کنم و در مرحله پایانی، سعی می‌کنم ابزاری بسازم که به آن ایده نزدیک باشد.

ارسال نظر